Info over viool

Discussie in 'Viool' gestart door Hylobates, 29 jul 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @Hylobates:

    wacht nog even met bestellen!

    Indien gewenst kan ik je een email en info sturen van een gerenommeerd adres die naar mijn mening betere linkshandige instrumenten levert dan Geige24 en ook nog goedkoper is (circa € 300,= ). Nee, ik ben het niet zélf!
     
  2. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Ik ga waarschijnlijk nog een maand wachten met bestellen, maar ik apprecieer uw hulp, raad en eerlijkheid ten zeerste! U mag mij zeker mailen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Email verstuurd. ;)
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Het lijkt me wel aardig te weten waar dat vermoeden op is gebaseerd. Muzikaliteit is namelijk niet voorbehouden aan rechtshandigen maar dat zijn dan kennelijk wel de enigen die, bijvoorbeeld, in een orkest terecht komen. Dus waar steunt dat vermoeden op? In ieder geval niet op dat verhaal over die linkshandige gitarist. Want ten eerste vraag ik mij af of een vergelijking tussen viool niet mank gaat en voorts is het maar ten zeerste de vraag of één ervaring tot regel kan worden verheven.

    Als ik mij goed herinner speelde (speelt) Paul MacCartney op een 'linkshandige' bas.

    Hopf
     
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ik ben linkerhandig, mijn muis is in mijn linkerhand, ik doe dingen met trackpad ook met linkerhand (tekenen enzo in adobe), ik eet met mijn linkerhand, ik schop met linkervoet, ik vuis met linkerhand, boogschieten? ook linkerhand, mijn snowboard foot is goofy footed.

    Maar ik speel viool gewoon rechterhandig. Heb ik geen moeite mee :D
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik bedoel alleen maar dat het linkshandigen niet goed lukt om op een RECHTShandig instrument te spelen. En dan blijven de rechtshandigen over omdat in een orkest nu éénmaal geen links spelende violisten zitten. En dat terwijl de linkshandigen ook muzikaal zijn.
    Paul McCartney speelt op een linkshandig instrument, hem lukte het rechts ook niet.


    op deze site staat een leuk filmpje: Zijn muzikale mensen vaak linkshandig? (hoewel het filmpje daar helemaal niet over gaat)

    http://www.delinkshandigenwinkel.nl/waar-komt-linkshandigheid-vandaan

    er zijn overigens ook linkshandige blaasinstrumenten zoals dwarsfluiten, die zal je denk ik in een orkest ook niet zo snel tegenkomen.
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    apart, het kan dus wel! ik zou niet op een linkshandige viool of linkshandige gitaar kunnen spelen.
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    vroeger toen ik nog op kleuterschool was mocht ik niet met linkerhand te schrijven van mijn juf. Dus ik moest ongewild met rechterhand schrijven. Maar elke keer begon ik toch weer met andere hand te schrijven, de juf werd moe.

    en toen bracht mijn klasgenoot een viool naar school, ik keek naar hoe hij speelde en probeerde ook te spelen. Hij speelde gewoon rechterhandig, en een viool was voor mij toen nog vreemd ding. En mens gebruikt toch beide handen en zo ben ik gaan spelen.

    na een aantal jaren heb ik uiteindelijk weer viool opgepakt, tot nu toe kan ik me niet anders voorstellen dan viool op rechterhandige manier te spelen. Ik wist niet eens dat er violisten zijn die linkerhandig spelen totdat ik de webwinkel van meneer Bert Boon bladeerde.

    ik denk dat, hoe volwassener mens wordt, hoe sterker zijn/haar linker/rechterhand is, als ik zo "regular footed" moet skateboarden of snowboarden, heb ik helemaal geen balans, dan val ik. Want ik heb voor het eerst leren skateboarden toen ik al tiener was (ik speel geen skateboard meer).

    en ik denk, als een linkerhandige volwassen net viool gaat spelen, dan heeft zij/hij wel moeite mee, mijn voordeel is dat ik met beide handen kan schrijven, soms heb ik zin om met rechterhand te gaan schrijven, mijn handschrift is anders als ik met mijn rechterhand schrijf want het is niet zo netjes, maar toch wel leesbaar. Vandaar toen ik weer viool oppakte, had ik al een goed balans met beide handen.
     
  9. Hylobates

    Hylobates

    Lid geworden:
    29 jul 2012
    Berichten:
    10
    Ik heb nog even een vraag.
    Ik twijfel nog tussen privéleerkracht, of muziekschool.
    Muziekschool is goedkoop, maar daar zou ik eerst een aantal jaar notenleer moeten volgen. Privéleerkracht is dan wel veel kostelijker..
    Weet er trouwens iemand hoeveel jaar je zo bij een privéleerkracht moet blijven om op zelfstandig niveau verder te kunnen doen? Als je wekelijks 30€ moet betalen, stapelt zich dat wel op.
     

Deel Deze Pagina