Ingelegde rand bij viool

Discussie in 'Viool' gestart door Christoff, 20 sep 2004.

  1. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Hoe kun je bij een viool zien of een rand ingelegd is of erop geschilderd is? 'k Zit er soms helemaal met m'n oog bovenop om het te zien maar weet het niet. Mede omdat ik ze niet naast elkaar kan vergelijken.

    Heeft iemand tips, foto's oid?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Cristoff,

    Het is niet zo moeilijk om te zien of een rand is ingelegd, hoe wel het bij zeer strak gelakte (vaak nieuwe) instrumenten best wat moeilijker is.

    Als je goed naar het bovenblad kijk zie je de jaarringen van boven naar beneden in een bijna rechte lijn lopen. Als een rand is ingelegd lopen er tussen de zwarte lijnen (ebbenhout) geen lijnen in de lengte richting.
    Dit komt omdat er een kanaaltje langs de rand word uitgesneden of gefreest waarin drie stripjes hout worden verlijmt.
    Als de “inleg” is opgeschilderd zie je dat de jaarringen tussen de lijntjes gewoon doorlopen.
    Ook zie je bij een opgeschilderde inleg vaak wat nuances in de inkt.

    Ook kun je met een loupe eens de inleg bestuderen, dat gaat beter als met het blote oog.

    Bij wat oudere instrumenten komt de inleg vaak een ietsje omhoog en als je je instrument een ietsje schuin tegen het licht houd kun je het soms zien.

    Ik zal kijken of ik wat op internet kan vinden waardoor het wat duidelijker wordt

    Groetten van Remi
     
  3. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Bedankt! Hier heb ik al wat aan. Dat doet overigens vermoeden dat mijn fabrieksviool waar ik op begonnen ben (Hofner, 1000 gulden voor viool, kist, strijkstok) een ingelegde rand heeft. Toch nog eens goed kijken.
     
  4. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    'k Heb nog eens goed gekeken en kom dan tot de conclusie dat zelfs mijn studieviool van 1000 gulden all in een inlegrand heeft.... 't Is gewoon enorm lastig te zien.
     
  5. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Nog een andere vraag;

    Bij deze viool http://198.65.131.85/photos_m/m1894b.jpg Zie je bovenaan en onderaan het onderblad een zwart puntje zitten. Toevallig zag ik gisteravond dat onder het staartstuk bij mn altviool aan de onderaan het bovenblad ook zo'n puntje die bovendien een aanal milimeters uit het hout steekt.

    Wat is de functie van deze 'pin'?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Dat is een ebbehouten pin die gebruikt wordt om het blad op de goede plek op de krans gelijmd te krijgen; dat werd door de oude bouwers en ook tegenwoordig nog wel gebruikt bij het assembleren van het instrument; het pinnetje zit een eindje in de boven- c.q. onderklos. Een ingelegd stipje om het pinnetje te suggereren ben ik ook wel eens tegengekomen. Veel vragen van deze aard kunnen worden beantwoord door het lezen van b.v. het boek van Simone Sacconi "I segreti di Stradivari" dat ook in een engelse en duitse vertaling is verschenen. Sommige bibliotheken hebben het. Ik meen het ook in de (muziek)Bieb van het Haags gemeentemuseum gezien te hebben.
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
     
  8. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    Ik heb vandaag eens goed in het zonlicht gekeken, volgens mij is de rand van mijn viool ingelegd.
    Maar toen ik gisteravond onder een lamp keek, dacht ik het juist niet..
    Maar in de zon was het wel beter te zien,toen dacht ik wel echt dat ie was ingelegd (hoewel: I'm not 100% sure)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Wat is je vraag dan? Of heb je geen vraag?
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @ ronald

    Van de Hopfjes zijn er inderdaad heel veel, dus wordt het kijken en vergelijken, zoeken en zo om de juiste Hopf te vinden.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ingelegde rand:

    Ik zal kijken of ik een paar duidelijke foto's kan plaatsen zodat het verschil goed te zien is.

    Remi
     
  12. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    Volgens mijn vioolleraar is bij mijn viool de rand ingelegd.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Belofte maakt schuld, zegt een bekend Nederlands gezegde.
    We wachten maar, en wachten maar.....en wachten maar.
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Bedankt, ik was het bijna (eigenlijk helemaal) vergeten. Kapotte camera en allerhande uitvluchten ten spijt. Maar ik heb een paar foto’s.
    Helaas heb ik geen camera meer met macro objectief en ringflitser maar ben tegenwoordig een digitale fotograaf met een camera met ingebouwde popup flitser.

    De plaatjes heb ik op een relatief hoge resolutie op internet staan om de details zo goed mogelijk uit te doen komen, maar toch zijn het uitsneden van een 3 megapixel foto.
    Mochten de foto’s op violistenweb te klein weergegeven worden dan kun je met de rechter muisknop kiezen voor opslaan als en ze (tijdelijk) op de eigen PC zetten om in detail te kunnen bekijken.

    Hierbij dan de foto’s

    [​IMG]

    Met de echte inleg van mijn viool en vervolgens de foto van de opgetekende “inleg” van mijn Chineese viooltje

    [​IMG]

    Remi
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    In China hebben ze geen woord voor inleg.

    Ze kennen wel: opleg ;)
     
  16. karelvanzweden

    karelvanzweden

    Lid geworden:
    15 mei 2006
    Berichten:
    5
    en als je er nog steeds niet uitkomt met deze foto's pak je een beitel :) dit dus vooral niet doen hahaha
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nu vind ik het eerste plaatje nu niet bepaald een toonbeeld van een fraaie inleg!


    mvg,

    Frits
     
  18. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Misschien dat je eens zou willen tonen wat dan wel een fraaie inleg is? Ik moet eerlijk zeggen dat de inleg van het bovenste plaatje er wel rommelig uitziet.

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Een paar voorbeelden hoe het ook kan!

    [​IMG]

    En hier de inleg van een viool gebouwd door Helen Mitschetschläger:
    [​IMG]
     
  20. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Dat ziet er zo strak uit dat je maar amper ziet dat er iets ingelegd is. Mooi om te zien!

    hartelijke groet,

    Annemieke
     

Deel Deze Pagina