Innovative cellokam?

Discussie in 'Cello' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 30 jul 2010.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik kwam een paar dagen geleden een heel aardig artikel tegen op de site van Milo Stamm (hij heet eigenlijk Milo Stamenkovich, maar dat is voor velen te ingewikkeld).
    Het gaat om een cellokam die een verbinding heeft tussen de benen van de kam. Hieronder de foto:

    [​IMG]

    Wanneer hij (de kam) wordt pas gesneden moet die verbinding er nog zo’n 3-6 maanden aan vast blijven, daarna mag die verwijderd worden. Het is geen gewone verbinding, nee, er zit precies in het midden een soort knot, in de vorm van een trapezium die moet voorkomen dat de C en de A met elkaar in conflict komen en interfereren, althans dat is hetgeen Milo Stamm beweert.
    Na die 3 of 6 maanden is alles in evenwicht en kan de tussenstrip worden verwijderd.
    Bij het pas snijden van een cellokam maak ik zelf gebruik van een kamvoetspreider die het spreiden van de kamvoeten onder snaarspanning moet nabootsen. Met de cellokam van Milo Stamm is het blijkbaar zo, dat na een maand of zes die voeten niet meer spreiden en dat vind ik wel wat vreemd. Ook vreemd vind ik, dat dan ook een eventueel voordeel van het tegengaan van interferentie tussen C en A (niet C&A ;))weer teniet gedaan wordt wanneer dat tussenstuk wordt verwijderd.

    Vr.: Wie heeft ervaring met dit soort cellokammen?

    Frits
     
  2. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Volgens mij is een dergelijke kam ontwikkeld om ook wolftonen tegen te gaan. Er zou veel meer stabiliteit in klankovergang zijn. Ik heb dit ergens gelezen, maar kan me niet meer herinneren waar (in). Daarbij lijkt het me dan ook als het voor wolfjes dat dan het tussenstuk later niet verwijderd moet worden.!!
     
  3. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    bovendien is dit idee niet helemaal nieuw van Milo. Er zijn ook oudere vormen barokkammen bekend waarbij deze soort brug tussen de benen aanwezig is.
     

Deel Deze Pagina