Inspelen van snaren

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 9 jun 2014.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb mijn viool bij de desbetreffende firma aan een snaaranalyse onderworpen.
    Ik heb de klank per snaar omschreven en die hebben we op een bepaalde manier samen gezocht. Vandaar dat ik nu een mix van snaren heb gevonden die mijn oren strelen.

    Er moest wel een nieuwe stapel gezet worden omdat de oude niet mooi aansloot op het onder en bovenblad.

    Mijn viool leefde helemaal op, en ik ook. Als je echt door de bomen het bos niet meer ziet, en je wil persee een oorstrelend geluid uit je viool halen. Dan kan ik iedereen wel een snaaranalyse aanbevelen. De prijs valt achteraf ook wel mee. Ze zetten er niet meteen de duurste snaren erop, maar vragen ook wat voor genre muziek je vaak speelt etc.

    De desbetreffende vioolbouwer kijkt toch als eerste je instrument na , of deze geen gebreken vertoont. Anders heeft een snaaranalyse namelijk weinig zin.

    Ik vond ze erg professioneel en kundig. Binnen een uur was mijn snaren combi compleet en ging ik tevreden de deur uit.


    Maar goed dat heb ik allemaal al beschreven onder een bestaand topic hier op dit forum onder snaaranalyse.

    Toen mijn vioolbouwer vorig jaar mijn A en E snaar had vervangen en op mijn viool had gespeeld, was hij aangenaam verrast door het geluid wat mijn viool produceerde. Het gaat toch om de sound die de violist graag hoort uit zijn eigen viool zei hij. Smaken verschil is mijn motto.

    Gr D
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2014
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb zelf altijd de G, D en A snaar van één merk, meestal Corelli Crystal, en voor de E een Pirastro gold/wondertone. Deze combi geeft een mooi warm en rond geluid en ook de E klinkt niet blikkerig of schel.

    Persoonlijk ben ik geen voorstander van een verdere mix omdat ik van mening ben dat het de evenwichtigheid in volume en klank niet ten goede komt. (maar ja, smaken verschillen)
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    In hoeverre heeft de plaats van de stapel (en de dikte van de kam) veel invloed op het klankkarakter van de snaren? Violisten durven tegenwoordig zelf bijna niet meer aan de stapel te komen, maar Leopold Mozart raadt in zijn vioolschool (1756) violisten aan zelf de beste plaats voor de stapel te zoeken en zelf de kam te veranderen(!):

    "Het is geen gering Voordeel den Stemstok (=stapel) wel te plaatzen. Men moet hem dikwyls met veel geduld heen en weer rukken; elke reis (=keer) door het afspeelen van verscheidene Toonen op yder Snaar den Klank der Viool wel (=goed) onderzoeken, en zo lang op deze wyze voortvaaren, tot men van elke Snaar den goeden Toon gevonden heeft. By voorbeeld: Is de Toon al te Schreijend en doordringend, of zo te zeggen, scherp, by gevolg onaangenaam: zo word hy met eenen laagen, breeden, eenigzints dikken en byzonder van onder weinig uytgesneeden Kam gedempt. Is de Toon aan zig zelfs zwak, stil en onderdrukt: zo moet hy met eenen fynen, niet te breeden, daar benevens zo veel het zig doen laat, hoogen, en van onder zo wel als in het midden veel uytgesneedenen Kam geholpen worden."

    Ja, dit deden violisten in de 18de eeuw allemaal zelf, maar ja, toen hadden ze ook alleen darmsnaren en ze mochten al blij zijn als deze snaren een beetje regelmatig gevormd waren en een beetje een regelmatige doorsnede hadden. Maar blijkbaar hadden violisten veel meer zelf een stapelzetter en waren ze ook heel wat minder bang wat aan de stapel te morrelen. En zo gingen ze dus ook om met Stradivari's.. Dus: wat is eigenlijk je persoonlijk klankideaal?..
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2014
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Maurien, het was mij wel duidelijk dat het om vioolsnaren gaat, het zijn ook violisten die op dit onderwerp posten.
    De typen snaren die besproken worden, heb je dus ook voor cello. Natuurlijk zijn cellosnaren langer en dikker, maar zouden de verdere kenmerken van de soorten snaren echt zoveel afwijken van de versies voor viool?
    Ik wil er graag van leren, wie kan mij vertellen in hoeverre een Jargar/Tomastik/Pirastr9/Larsen/(en er zijn nog meer merken die zowel bij viool als cello bekend zijn) snarenset anders voor viool dan voor cello is.
    En natuurlijk, zoals ook bij violen geldt, is niet elke cello hetzelfde en klinkt één snaar op elk instrument anders.

    Gedragen bijv. Jargar snaren zich op een viool wezenlijk anders dan op een cello?
    (ik ben er intussen vrij zeker van dat ik een Jargar set op mijn acoustische cello heb zitten; leuk, door dit forum kijk ik toch iets verder dan mijn neus lang is en leer ik nog eens wat :).
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Vandaag heerlijk gespeeld, de klank is nu echt weer prettig.
    Wel jammer dat het zo lang duurde ±5 uur inspelen.
    Het scherpe is er volledig af.
     

Deel Deze Pagina