Interessante linken...

Discussie in 'Overig' gestart door Violino, 10 mrt 2008.

  1. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Geen idee of dit ècht interessant is........(voor mij beslist niet!)

    goedkoper kan haast niet!

    maar iemand zou zo'n ding kunnen kopen voor òf de schouderssteun òf het kinstuk òf de koffer! Wat overblijft is materiaal voor zelfstudie :)

    Geen geld!


    Frits

    De link naar de Corry & Jan-violen is weggehaald door óf Corry óf Jan, dus helaas voor ons niet meer zichtbaar!
    Administrator 26-7-'10
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Het kan nog veel goedkoper, maar ik vraag me af voor welke doelgroep deze "instrumenten" bedoeld zijn, want spelen kun je er eigenlijk niet op.
    Wat Frits met zelfstudie op deze categorie wil aanvangen, kan ik me niet goed inbeelden, maar het is ongetwijfeld het soort instrument dat ik onlangs in een reclamespot door een boze Loes Luca op een puntig tuinhekje aan gruzels zag slaan; gerechtigheid!
    Wie alleen een goedkope koffer zoekt, kan bij mij terecht voor vanaf 37,50 inclusief btw en een realistische winstmarge. Kinhouders vanaf 7,50. De betreffende schoudersteun kun je beter niet willen: ze hebben een "nogal korte levensduur".
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Met "zelfstudie" bedoel ik, om dat kastje eens open te leggen om te weten hoe het is samengesteld, want spelen moet je er niet op: dat is je gehoor verpesten.

    'k Wist niet dat (eenvoudige) vioolkoffers zo goedkoop konden zijn. :)


    Frits
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wat me als eerste opvalt op de goedkope site is dat 'het model' de viool niet eens kan vast houden... wat een centebak!!!

    Hoe kunnen die nu goed advies geven?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ja, Jan harst eerst de stok en Corrie stemt daarna de viool en dan is hij speelklaar! (want de violen worden gestemd en speelklaar verkocht!)
    Waarschijnlijk is het model Corrie zelf.
    Gelukkig wordt er op dit forum goed gewaarschuwd tegen goedkope VSO's
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Om je rot te lachen!
    Of eigenlijk helemaal niet, want hoeveel mensen zouden hierop ingaan?
    Dit is toch schaamteloos om zulke rommel aan de man te brengen?
    Komt het straks weer op Marktplaats. :(


    Frits
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik vraag me inderdaad af of er überhaupt mensen op ingaan...

    Misschien mensen die ter decoratie een viool aan de muur willen hangen of zo? daarvoor is het natuurlijk wel geschikt, want goedkoop en ziet er toch nog als viool uit (VSO-idee).
     
  9. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Lijkt een orgel- en keyboardwinkel te zijn. Die hoef je niet vast te houden tijdens het bespelen :)
    Misschien zijn de violen alleen relatiegeschenken of zo
    Arjo
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    "Om je rot te lachen!
    Of eigenlijk helemaal niet, want hoeveel mensen zouden hierop ingaan?"



    Ik onder andere ben de trotse bezitter van een dergelijk “instrument”, als we het zo mogen of willen noemen. Ja het is ongelofelijk dat je voor 69 euro een viool, strijkstok en een kist kunt kopen.
    Hoe een dergelijk iets tot stand kan komen, wie het bouwen is voor mij een raadsel, het hout kost toch ook geld, het uurloon, de personen die het bouwen moeten betaald worden, het hout geïmporteerd. Et cetera en ook de importeur, het vervoersbedrijf, de winkel verdient er aan.
    Dus is de prijs mij een raadsel, buiten de kwaliteit.

    Zelf heb ik een dergelijk object een paar jaar geleden gekocht. Na jaren zonder viool te hebben moeten leven. Heb ik ineens de stap gezet en heb bij een muziekwinkel in mijn woonplaats (Den Haag) een dergelijk instrument gekocht.
    Zijn de 69 euro weg gegooid geld geweest? In mijn geval niet, de liefde voor dat kleine houten kastje was jarenlang latent aanwezig, jaren lang gewoon een viool in je handen willen houden..
    Ik ben honderden keren langs de winkel gereden, heb honderden keren voor de winkelruit staan te kijken naar een viooltje van amper 70 euro. Ik heb de stap ondernomen en had eindelijk weer een viool, maar had eigenlijk meer het gevoel weer een van de mooiste instrumenten ter wereld in handen te houden.

    Natuurlijk een stem vork, stem fluitje en zo gekocht, en na c.a. 36 jaar weer beginnen met strijken. Krassen en janken zou eerder in de buurt komen.

    Toen mijn moeder weer eens langs kwam kon ik met enige trots vertellen dat ik weer een viool had en begonnen was met studeren. Als reactie vertelde mijn moeder dat de viool van een oud tante nog steeds op mij stond te wachten. 60 jaar in de kast, 60 jaar in de kist.
    Na de zomervakantie heb ik haar opgehaald en is zij nagekeken en weer bespeelbaar gemaakt door Katharine Meieroth.
    Nu had ik dus dat VSO’tje en een echte viool, de echte viool, een kopie van een Rugerrie klinkt heel, heel mooi. En toch is het een gewone studie viool.
    Ik heb er inmiddels een paar jaar op gespeeld, ze heeft een fluwelen zachte klank.

    O.k., eigenwijs die ik ben en ik koop een viool via Marktplaats en na wat kleine reparaties aan o.a. losgeraakte lijmranden en het snijden van een nieuwe kam, een Witner staartstuk (van de 69 euro viool) en ook het kinstuk gaan de volgende dag de snaren er op en gaan we heeeeel voorzichtig de saak op spanning brengen en kijken of er geen gekke dingen gebeuren.

    Eenmaal een beetje gestemd begint mijn droom meer en meer werkelijkheid te worden en hoewel het instrument in 2 a 3 minuten volledig ontstemt raakt wordt ik geraakt door haar klank. De telkens verlopende stemsleutels dwingen mij om haar weer een dag rust te moeten geven.
    De volgende dag de sleutelkast weer controleren, de sleutels slippen en lopen terug (nog steeds).. Maar indien eenmaal gestemd blijk ik een beauty van een instrument gekocht te hebben. Wel een met heel veel kaal gespeelde stukken (de lak er af) maar met een heel mooie klank. En het is nog steeds een studieviool.

    Gek genoeg nodigt dit instrument mij uit om stukken, stukjes te spelen die ik op mijn Rugerrie niet voor elkaar kreeg. Stukken die eerst week en zwak klonken, klinken nu ineens anders, voller, briljanter en zo.

    Ja, om je rot te lachen, mijn nitro Chineesje ligt op een kas in de slaapkamer, de Rugerrie staat binnen handbereik maar de Degani staat recht voor mij binnen reikwijdte.

    Dus…. Goedkoop Nitro viooltje ka ook leiden tot ….


    Remi
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dat kan, en het gebeurt ook wel vaker, maar meestal is er dan sprake van ondanks en niet dankzij. In veel gevallen zijn het liefhebbende maar onwetende ouders of grootouders die hun (klein)kind verrassen met zo'n prachtige glimmende nieuwe viool die "niet eens zo duur" was, maar waar het arme kind niets mee kan aanvangen. Ik maak ook mee dat kinderen vanwege zo'n prul er de brui aangeven. Gelukkig is er ook een markt voor rustieke wandversieringen, al dan niet in combinatie met strobloemen ofwel decorstukken voor bloemencorso, zodat zo'n zielige "el cheapo" toch nog een nuttige functie in het culturele leven vervult.
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik lees het vaker, "een studieviool", maar wat is dat dan? Een slecht gebouwd instrument met een slechte klank? Een goed gebouwd instrument met een slechte klank? Een slecht gebouwd instrument met een goede klank? Een goed gebouwd instrument met een goede klank? Is er iemand die dat duidelijk kan aangeven? Ik denk het niet! Is een viool van €500 altijd een studieviool, dus slecht gebouwd? Is een viool van €5000 altijd een "goed" instrument? Is een viool van van € 500 altijd slechter gebouwd dan een viool van..€800 ? Of een van : € 600.000?

    :/
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @ Bert

    ‘t klopt wat je schrijft. Meestal zo’n nirto ding dat niet klinkt en al gouw vanwege het schrijnende geluid wordt er de brui aan gegeven.
    Er is niets mee aan te vangen, de super goedkope nitro’s zijn inderdaad erbarmelijk en je moet wel heel zeker van je zaak zijn als je dan nog door wilt gaan.

    We hebben het dan niet over katten gejank, als nog niet kunt spelen maar… over lawaai en ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Het instrument “klinkt” niet, te schel op de “e” de hol op de “d”, de “g” vaak loei hard, de afstemming van de kam is bagger de toets is gebeitst. En dan vind ik het prachtig dat iemand nog de moeite neemt om op les te gaan. Ik zou het niet durven met een dergelijk “instrument”.

    Mijn nirto ligt inmiddels als decoratie in de slaapkamer op een boekenkast (ja, ja die staat op de slaapkamer, boekenkast dan).
    En toch ben ik heel dankbaar dat ik dat nitrotje ooit weer gekocht hebt, voor mij was het de opstap om toch weer met een viool bezig te zijn, en ik heb wat uurtjes met dat nitro ding onder mijn kin doorgebracht. Heb er nog geen seconde spijt van gehad. Heb een viool in bezit van een oud tante, een kopie van een Rugerie en heb inmiddels een viool gekocht met het label Degani. Het verhaal van de Degani hebben jullie al kunne lezen, enkele posts terug.

    Het kan ook anders, een buurmeisje van mij heeft les bij het Koorenhuis in Den Haag en heeft een instrument gehuurd bij Katharina Meierott, Oeps, nou heb ik het instrumentje in handen gehad en het is een echte viool, echt een pracht instrument, een echte Meierott.
    Natuurlik weer apetrots dat je met een echte Meierott in handen staat maar wel een heel klein viooltje.
    Natuurlijk houd ik regelmatig contact met de kleine violist verderop en mag ze altijd langs komen als er wat is maar haar moeder heeft bewust gekozen voor een vioolbouwer(ster) en een goed instrument. En dat bevorderd het spel en het enthousiasme heel veel.
    Natuurlijk ben je zo trots als een pauw als je hoort dat die kleine buurmeid mag optreden. Heerlijk, ik heb er een halve dag vrij voor genomen om die kleine alleen maar te “zien” spelen.
    Heerlijk

    Rest mij te zeggen, schrijven dat madame Deganie voor mij op het computermeubel ligt, strijkstok en hars er voor, en dat ze ook ’s morgens vroeg heel uitdagend naar me ligt te lonken om bespeeld te worden.

    Uh, hebben we het nu ineens over een relatie?
    Nee ik ben gewoon vioolgek, bewonder dat kleine houten kastje waar zo een pracht klank uit kan komen en kan genieten van de spaarzame momenten dat het wel lukt dat ik de klank uit mijn instrument kan krijgen die ik zo graag hoor.

    Viool spelen is niet makkelijk, het bouwen is niet makkelijk, het studeren is niet makkelijk en toch blijven we maar gek op dat kleine houten kastje.


    Remi


    Studieviool gaan we straks verder op in. ;)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Laat ik er eens een simpele analyse op los laten. Ik neem de mogelijkheden die zijn genoemd door Liuwe over en gemakshalve vereenvoudig ik ze door ze een code toe te kennen.

    A: slecht gebouwd instrument met slechte klank
    B: slecht gebouwd instrument met goede klank
    C: goed gebouwd instrument met slechte klank
    D: goed gebouwd instrument met goede klank

    In de gevallen B en D, zou ik me geen zorgen maken, het instrument produceert acceptabele klanken en de student kan voldoende nuanceverschil en expressie uit het instrument halen.
    Daar waar het blijkt dat het instrument in onvoldoende mate een klank produceert, maakt het niet meer uit of het instrument nu mooi, goed of slecht gebouwd is. Voor een student te weinig mogelijkheden waardoor keuzemogelijkheden A en C afvallen.

    Liuwe voert ook nog een ander selectiecriterium op, namelijk de aanschafprijs. Ik denk dat alle antwoorden op de door Liuwe gestelde vragen aangaande aanschafprijs met “nee” beantwoord dienen te worden. Dat houdt in, dat het mogelijk is voor een heel redelijke prijs een pracht instrument in bezit te krijgen.

    Ik beschouw een studieviool als een instrument dat vermoedelijk niet de laatst aangeschafte zal zijn, maar waar wel heel behoorlijk op kan worden gespeeld. Naarmate het spel en techniek zich ontwikkelen zal er vaak een steeds groter wordende behoefte ontstaan naar een instrument met nog meer mogelijkheden. Of daar aan wordt voldaan zal mede afhangen van de beschikbaarheid van het gewenste instrument en ook of de aanschafprijs binnen budget ligt.


    Frits
     
  15. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Soms worden ook studieviolen van een paar duizend euro aangeboden. hiermee wordt met 'studie' de conservatorium-studie bedoeld. Toch een goed instrument dus, maar geen solisteninstrument. Dat wordt ermee bedoeld. Je kunt er dus wel alles mee en heeft een prettige klank. Voor een amateur kan een dergelijk model best de 'laatst gekochte' zijn.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hoewel ik graag het conservatorium had willen doen (mocht helaas niet van mijn vader: “eerst een vak leren’), heb ik toch ook een studie-viool gehad. Ik denk niet dat het begrip ‘studie-viool’ zich beperkt tot het studeren van het vioolspel op conservatorium niveau. En die studie-viool van mij was - zo kan ik nu zeggen- van bedenkelijk kwaliteit.
    Het was die, waarmee ik later toen ik mij begon bezig te houden met de vioolbouw, wat experimenteerde om vooral de G-snaar op een klank te krijgen die mij aanstond. Ik heb er elders op dit forum wel eens wat over vermeld hoe dat in z’n werk ging. Het gekke was, dat ik met die viool nooit opmerkingen kreeg in de trant van “die klinkt van geen meter”. Kennelijk leer je ook het maximale uit dat instrument te halen, waardoor je later op een veel beter instrument je voordeel kunt doen.

    Zoals eerder opgemerkt denk ik ook niet dat de prijs er toe doet, want het is maar net waar je tegenaan loopt en wat iemand er voor hebben wil. De kans op een goed instrument neemt natuurlijk wel toe bij een hogere investering. Dat komt mede omdat iemand met kennis van zaken weet wat hij aan de man brengt.

    Ik zou een matig instrument niet voor een veel hoger bedrag willen verkopen, alleen omdat iemand genegen is er dat voor te geven. Doe je dat tòch, dan kun je er naar mijn mening al gauw zeker van zijn, dat je in de loop van de tijd niet veel instrumenten meer verkoopt.

    Frits
     
  17. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het is inderdaad een zeer breed begrip, studieviool. Wordt ook wel eens gebruikt als 'beginnersviool' (dus wat je koopt/huurt als je begint met lessen), wat natuurlijk weer een heel ander instrument en prijsklasse is dan een conservatoriumstudent zou gebruiken.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je gebruikt een aantal malen het woord conservatoriumstudent (= c.s.), maar ach, ik ken menig amateur die een instrument heeft, dat veel mooier is dan menig c.s. heeft of bespeelt. Dat woord zegt dus niet zo veel.
    Ik heb helaas ook een aantal conservatoriumstudenten meegemaakt, waarvan ik me afvroeg hoe die ooit zijn toegelaten tot de opleiding. Een paar zaten als violist in het zelfde amateurorkest als waarin ik zat. Ik praat dan wel over zo'n 40 jaar geleden.;). Mogelijk dat de eisen tegenwoordig wat zijn aangescherpt?

    Wat in alle tijden overeind blijft staan is: je kunt nog zo'n prachtig instrument hebben, je moet er wel op kunnen spelen.

    Ook niet de fout maken, dat door aanschaf van een top-instrument je opeens beter zou gaan spelen!! Niets is minder waar: de techniek verandert daar niet door.

    Frits
     
  19. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, allemaal goede punten. Bovendien is het niet uitgesloten dat zeer ervaren amateurs die veel goed les hebben gehad best professioneel niveau kunnen bereiken.
     
  20. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Zo te zien blijft het begrip studieviool ongedefinieerd. Het onderscheid dat aangebracht kan worden is blijkbaar studie op welk niveau. Als je dan meeneemt dat zelfs hele grote violisten zeggen nooit uitgestudeerd te zijn, mogen we dan stellen (ook op basis van alle andere reacties in dit 'draadje') dat een studieviool niet bestaat?

    Even afgezien van hoe belangrijk dat nou is, maar de oorspronkelijke vraagstelling (wat is eigenlijk een studieviool) bevatte best wel een uitdaging om daar een goed antwoord op te dichten of te vinden. Dat geen van beiden mij in elk geval is gelukt is bij deze toegegeven.
     

Deel Deze Pagina