Is barokviool een oplossing?

Discussie in 'Overig' gestart door Nootje, 25 feb 2007.

  1. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Ik volg nu dus al een maand vioollessen. Nu heb ik vernomen dat ik één dezer maanden een correctie-operatie aan mijn kin/kaken nodig zal hebben (waarschijnlijk met kinimplantaat). Nu vraag ik me af: zou ik daar nog viool mee kunnen spelen? Ik las dat een barokviool niet tussen de kin geklemd wordt, maar gewoon tegen de hals gelegd wordt. Is dit misschien een goed alternatief voor mij?
    Ik mag er gewoon niet aan denken dat ik nooit meer viool zou kunnen spelen... (c)
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Lieve Nootje,

    Niet echt een leuk onderwerp (de kaakoperatie) maar viool spelen kun je na de operatie een paar maanden, misschien weken vergeten.
    Een collega van mij (geen violiste) heeft ongeveer twee weken geleden een kaak corrigerende operatie ondergaan, en is weer aan de beterende kant, ze stuurde een mail met foto’s van voor en na de operatie (röntgen foto’s er bij)..

    Of een barok viool de oplossing is, ik denk het niet.
    De “hulpstukken”, in de vorm van een kinsteun, een schoudersteun zijn mijns inziens aanvullingen die de bespeelbaarheid van het instrument vergemakkelijken.
    De kortere hals en andere stemming van een Braokviool maken ook nog eens een heel groot verschil.

    Wees niet bang, een paar maanden na de kaakoperatie kun je gewoon weer je viool bespelen.

    Remi
     
  3. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Dag Remi,

    Bedankt voor jouw antwoordje.
    Zo'n kaakkorrigerende operatie komt vaak voor. Heb een overbeet, dus mijn onderste kaak zal verlengd moeten worden via schroeven. Ik vrees echter dat ik meer dan enkele maanden geen viool mag spelen. Vind het wel zo jammer voor al de moeite die ik tot nu toe al gedaan heb en uiteraard voor mijn motivatie.
     

Deel Deze Pagina