Is de techniek van een Altviool gelijk aan de viool?

Discussie in 'Altviool' gestart door Fred, 14 sep 2009.

  1. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Het gaat mij om de linkerhand.
    Ik vraag mij af of de 4e vinger ook rechtop(zo veel als mogenlijk/bij de viool)moet staan,dat lukt mij bijna niet en leg hem als het ware meer neer dan dat hij staat.
    Is dit gebruikelijk op een altviool ?

    b.v.een binding van 2evinger naar 4e waarbij de 2e moet blijven staan lijkt mij bijna onmogelijk.Misschien is de altviool te groot ? De mensuur=371mm,corpus l.=406mm,
    het is flinke vind ik zelf !?

    Zodoende vraag ik mij af hoe bepaal je de juiste grootte ?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
  3. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Bedankt Frits,dat artikel geeft een hoop duidelijkheid.
     
  4. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Hallo Frits,

    Ik ben ook benieuwd naar dat artikel. Maar jouw link download bij mij een onleesbaar PDF-bestand. Heb je misschien ook een gewone web-link in de buurt?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
  6. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Ik word hier niet gelukkig van. Maar jij kan het ook niet helpen. Mijn PC opent pdf-bestanden met Open Office. Altijd ok. Nu niet. Laat maar.
     
  7. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Ga eens naar Youtube en zoek op Yuri Bashmet. Hij is één van de allerbeste altviolisten van deze tijd. Het is net of hij zich helemaal niets van binnen het frame spelen en positiespel aantrekt. Zijn linkerhand en -arm fladderen continue alle kanten op. Het is niet mijn persoonlijke benadering, maar je ziet: alles is mogelijk :p . Hij loeizuiver en in de maat. Ik kan je wel aanraden met zo min mogelijk duimdruk te spelen.
    Dit maakt het buigen/draaien en schuiven met de duim een stuk eenvoudiger. (M.a.w. het gewicht van de alt niet op de duim dragen. Hoewel ik ook goede spelers ken die geen schoudersteun gebruiken en het gewicht dan wel móeten dragen. Zo zie je nog maar eens: alles is mogelijk :p ).
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Volgens mij is er voor de alt tot op heden geen standaardmaat voor het corpus. De maten hiervan lopen van zo'n 37,5 cm tot 44 cm. Ik heb zelf een paar jaar een alt met een corpus lengte van 38 cm gehad. Dat is erg prettig spelen, als je op één avond zowel altviool als viool speelt. Een corpuslengte van 41 à 42,5 cm is volgens mij een gewone maat.

    Bij jouw probleem kan je gewoon de truc van Galamian toepassen. Die adviseerde zijn leerlingen om de linker hand iets hoger op de toets te zetten, zodanig dat je voor de B op de A snaar moet terugrekken. Dat heeft grote voordelen, omdat je dan de spanning gelijk verdeelt tussen de eerste en vierde vinger en je kan zowel pink als wijsvinger omhoog en terug rekken. Verder kan je de onderste knokkels van de linker hand iets dichter bij de hals houden en de elleboog naar rechts draaien.

    Ik denk dat je op YouTube maar eens moet kijken hoe die Chinese altistes spelen.
    Wellicht kan je er eens eentje om raad vragen.

    Overigens is bij de viool de linker pink bij kleine handen ook iets horizontaler. Ook hier wordt altijd geadviseerd om de linker hand iets hoger op de toets te zetten en verder de elleboog naar rechts te draaien en de onderste knokkels van de linker hand iets dichter bij de hals te houden.

    De functie van de duim is om tijdens het spel tegendruk te geven. Dat doet hij het beste als deze tegendruk van beneden komt tegen de druk van de vingers in.

    Wist je dat er een speciale altviool website is? :)
     
  9. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @Alexander: goede tips.

    Wist je dat er een speciaal, Engelstalig en helaas erg Amerikaans, maar héél actieve, altviool-forum is? Ook grote namen uit de altviool-wereld zie je hier met regelmaat langskomen. Kijk ook eens in het onderhand gigantisch geworden archief van deze groep. Kun je heel wat uit vissen.

    Klik hier voor de Yahoo Viola List
     
  10. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ Frits,
    Ik laat mijn browser (Firefox) nu pdf-bestanden lezen met Acrobat Reader. Alles werkt nu zoals het moet. Goed artikel, die link van je. Geschreven vanuit de bouwersoptiek maar met kennis van zaken over spelproblemen. Weer wat geleerd vandaag.
     

Deel Deze Pagina