Is een fabrieksviool per definitie slecht?

Discussie in 'Viool' gestart door peggy, 8 okt 2010.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ja, Dick, zij zijn zelf zo gek geweest voor de prijs van een kapitale villa een viool te kopen. Ze zijn niet verplicht zo'n duur instrument te kopen. Maar ja, ze denken natuurlijk dat de naam van een kostbaar instrument goed is voor hun carriere. Weet je, veel musici zijn blijkbaar niet handig. Wie zelf handig is met hout en verf/lak, weet ook dat er in de violenwereld veel mythes zijn die ook zorgvuldig in stand worden gehouden vanwege de financiële belangen. Ja, en dan wil je blijkbaar wel een hypotheek nemen op een houten kastje van 35 cm lang.. :/
     
  2. peggy

    peggy

    Lid geworden:
    6 okt 2010
    Berichten:
    10
    'Dat de naam van een kostbaar instrument goed is voor iemands muziekcarriére'.
    Maar is het dan ook niet de bedoeling dat men daar dan ook mee optreedt? Zoals we in een aantal bijdragen konden lezen spelen musici op een kopie of een chinese viool tijdens een optreden omdat men bang is dat er tijdens een optreden iets met het kostbare instrument kan gebeuren. In dat geval speelt men dus alleen thuis op het kostbare instrument. Waarom dan een kostbaar instrument als je er niet mee optreed? Ok, om er thuis op te spelen en van te genieten misschien. Maar wat doet zo'n kostbaar instrument dan voor hun carriére als men er niet op speelt tijdens een optreden? Kun je je dan niet beter de hoge kosten voor een hypotheek besparen en gewoon tevreden zijn met een goede kopie van een kostbare viool of een goede chinese, duitse, franse of nederlandse die toch ook een mooie klank heeft? Of zie ik dit verkeerd?
     
  3. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Ja, dat lijkt mij ook vreemd.
    Maar misschien worden die violen alleen maar gebruikt bij optredens in de buurt van hun woonplaatsen. Zo hoeven ze niet te reizen met het kostbare instrument en kunnen ze er toch op spelen bij een concert.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nee Peggy, je slaat de spijker op z'n kop. Het zou voor het behoud van al dat antiek een stuk beter zijn. Want nergens wordt er zo nonchalant omgesprongen met driehonderd jaar oud antiek als in de vioolwereld! Geen klimaatbeheersing, geen verantwoording voor restauraties, men accepteert lakslijtage (als er nog originele lak op zit..), men maakt de klankkast open, men brengt voering aan en men neemt zelfs nog wel eens materiaal weg, als dat "voor de klank"(?) beter zou zijn. Koopt allen nieuwe violen! :)
     
  5. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik hoor toch echt in het filmpje zeggen: "een productie van meer dan 600.000 instrumenten per jaar"......? En dat ieder jaar? Ik vraag me vervolgens af: is daar eigenlijk wel een markt voor (ook mondiaal)?

    Aantallen zeggen zo weinig, het zegt in ieder geval niks over de rommelgraad. Weinig Stradivari, veel voor onder de kerstboom. De viool als wegwerpproduct? Gelukkig zijn er ook uitzonderingen zodra een aantal bouwers (ook in China) gezond verstand betracht: "it's not about production, it's about perfection". Daarmee neemt de productie en de aantallen vanzelf flink af. Dat is goed voor iedereen.

    Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of we er iets tegen zouden moeten ondernemen, tegen die lage-lonen-concurrentie. Daar valt natuurlijk niet meer tegenop te bouwen in Europa! Oneerlijke concurrentie! Niet meer kopen dus? Zo zijn er helaas al vaker mislukte boycots geweest omwille van slavenloontjes in derde wereldlanden. Zal in deze branche al helemaal niet lukken, verwacht ik.

    Los van het loonpeil zie ik een ander (principieel) bezwaar tegen het voor een habbekrats kopen van een muziekinstrument (en andere producten) uit China. De machthebbers in China hebben al jaren achtereen kans gezien om de nationale munt, de Yuan, kunstmatig op een laag peil te houden om daarmee de export te versterken. Een explosieve combinatie samen met de lage lonen en hopelijk niet: de doodsteek voor de vioolbouw in Europa.
     
  6. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Er blijven gelukkig altijd mensen die graag een viool willen hebben van een (Europese) Vioolbouwer, neem ik aan. Gewoon het idee dat er veel aandacht en werk in heeft gestoken en het is bijgewerkt om hem helemaal 'perfect' te maken... Dat telt natuurlijk ook flink mee! Zeker als je wat geld te besteden hebt.
    Ik bedoel, veel mensen betalen (bij wijze van voorbeeld) ook liever meer (soms veel te veel) voor merkkleding in plaats van dat ze een goedkopere variant kopen die er erg op lijkt. Een hoge prijs geeft namelijk status aan koopgoed hier ;)

    Of zie ik dat verkeerd?
     
  7. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik had het nooit durven denken, maar ook mijn kinderen gaan voor het merkje op hun kleding. Pech voor ze is dat ík over de uitgaven ga en ze (meestal) bakzeil halen wanneer ze met dergelijke argumenten aankomen. Met andere woorden: er speelt bij de aankoop van een product meer mee dan alleen de prijs. Ook ik ga als regel voor de "kleine prijsjes". Wie niet? Ook al is mijn laatste (laatste?) aankoop een instrument van een Duitste vioolbouwer (geen doorverkoop van een geïmporteerd instrument).

    Natuurlijk heeft Liuwe een sterk punt: als je alle "oneigenlijke" argumenten er van af haalt dan blijft er alleen het stukje gefabriceerde hout van (misschien) hoge kwaliteit over. Take it or leave it. De rest is abracadabra en suggestie. De bewezen Rembrandt van miljoenen versus de nog niet ontmaskerde valsificatie van een getalenteerd copiist. Wat de gek er voor geeft.....

    Vaak komt de discussie terug op het aanbod van Chinese violen op de Europeese markt. Dat is logisch. China is daarin de grootste aanbieder. Ik heb onlangs wat mailcontacten gehad over dit onderwerp met enkele Duitse bouwers en verkopers van strijkinstrumenten. Een aantal is ronduit kritisch over "de eenheidsworst" uit China. Voeg daar nog bij dat de Chinese Communistische Partij slavenarbeid bevordert en dit als volleerde Kapitalisten van het slechtste soort uitoefent en waarbij ze tevens de eigen munt in hun eigen voordeel manipuleren, dan zijn er wellicht even zo veel redenen om gewoon geen instrument uit China te kopen maar te gaan onderhandelen (over de prijs) met vioolbouwers van ons eigen continent.

    Ik ga er van uit dat er wel degelijk een eerlijke concurrentie met het buitenland (ook met China) mogelijk is: laat Chinese bouwers enkel nog werkelijk hoogwaardige instrumenten op de buitenlandse markt zetten. Dan is het volgens mij snel gedaan met de dagen van de koopjes voor habbekratsen. De prijzen zullen dan navenant zijn en er komt dan weer ruimte voor onze eigen vioolbouwers.
     
  8. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik ben erg nieuwsgierig hiernaar: hebben wij in Europa genoeg hout voor het bouwen van violen en is de kwaliteit ervan "hoog" te noemen? Hout moet toch een groot aantal jaren opgeslagen worden voor het te gebruiken is.....! Is daar in het verleden rekening mee gehouden? Kortom: Is dit hout goed verkrijgbaar en tegen een redelijke inkoopprijs?

    Wat kost een goede viool eigenlijk ongeveer aan "grondstoffen"?

    Jouw collega Paardekooper uit Den Bosch merkte een keer op dat er in China in ieder geval (voorlopig) nog wel genoeg goed hout is te vinden. (Of zijn de Chinezen niet ook hier bezig met roofbouw, niet een onbekend fenomeen in hun "nieuwe economie"?)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik denk wel dat we in Europa genoeg hout hebben om als klankhout te gebruiken. Ik heb nog nergens gezien dat de leverancier volledig is uitverkocht. Wat je wel regelmatig ziet is dat de keuze bij met name fraai gevlamd esdoorn snel leidt tot 'sold out' en dat betekent uitverkocht. Dat zijn dan ook meestal de duurste stukken hout, omdat die leverancier ook niet gek is. Dan zul je het met een tweede keus moeten doen of helemaal niets kopen en wachten. Dan heb je ook nog de mogelijkheid hout te kiezen naar ouderdom: hou ouder hoe duurder en dat is big business want de houthandelaar hoeft niets anders te doen dan geduld hebben. De prijs van zo'n eerste keus stuk fraai gevlamd esdoorn gekapt in Slowakije, kan al gauw oplopen tot €130,= - €160,= (voor viool, want bij cello loopt de prijs al gauw op tot een vier- of vijfvoud daarvan. Bij contrabas: vaak niet te krijgen.)

    Bij de bovenbladen eigenlijk hetzelfde: de mooiste stukken hebben de hoogste prijs. Een 1e kwaliteit stuk gespleten 'Fichte' voor €80 - €120,= gekapt in Zwitserland op de juiste hoogte: 1500 m. Dan ook nog de ribben en een halsblok en daar zit je met het feit dat bij een prachtig gevlamd achterblad toch ook een prachtig gevlamde hals/krul hoort en dat heeft weer een hogere kostprijs. Dan allerlei kleinere onderdelen zoals lijmrandjes, stemsleutels, staartstuk, kinstuk, lak en dergelijke kom je toch al gauw op een basisprijs van om en nabij de €650,= misschien ook wel €750,=
    Je kunt natuurlijk wel een prijs bedingen bij afname van grotere aantallen klankhout, maar dan heb je wel een forse investering te doen. Sommige bouwers hebben dat en kunnen 40 jaar vooruit, bij leven en welzijn dan natuurlijk. Voordat een stuk hout dan aan de beurt is, is het tevens weer wat verder gedroogd.

    Hoe dat in China zit met de houtvoorraad weet ik niet. Maar het is een behoorlijk groot land met ook veel bos waardoor ook daar massale houtkap en dus ontbossing plaats vindt. Mij is echter niet bekend om welke houtsoorten het dan gaat, maar ik vermoed ook timmerhout. Ik weet wel dat de Chinese vioolbouwcentra hout uit Nepal importeren, maar niet welke houtsoort dat dan is. Ook in Nepal heeft men te maken met massale houtkap van vooral tropische houtsoorten.

    Bij de strijkstokkenmakers was het jaren geleden al (circa 1980) zaak een grote voorraad Pernambuko aan te leggen want dat zou spoedig verboden worden te exporteren en te kappen. Vandaar misschien dat het nu Brasil hout is?
     
  10. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Ik heb vorige maand tijdens het festival oude muziek op de oude muziek markt in Utrecht met een Italiaanse houtleverancier gesproken. Hij levert containers vol met Fichte aan China.

    Dit bestaat dan voornamelijk uit de goedkoopste kwaliteit, dit is in mijn ogen niet meer dan zaagafval, het zijn nl 2 halve bladen die niet uit het zelfde stuk hout komen.
    Hij had er een voorbeeld van liggen (waarvan ik verwacht dat die beter was dan het gemiddelde wat je krijgt in die kwaliteitsklasse) en ik heb die bekeken maar dat wil je niet gebruiken zeker als je denkt aan de hoeveelheid uren je er mee bezig bent.
    De nerf was niet geheel recht en zeer onregelmatig, omdat het niet uit 1 stuk was, waren de onderlinge verschillen ook groot, nerfwijdte was ongelijkmatig en groot.
    Tussen twee haakjes, hij had ook heel erg mooi gevlamd esdoorn bij zich, maar daar was de prijs ook naar (€150 alleen voor het achterblad). Het is dus geen inferieure leverancier, maar het geeft wel aan dat er een hoop hout richting China gaat voor de goedkope viooltjes.
     
  11. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Geloof niet dat het echte handwerk ooit kan worden vervangen. Zeker niet bij vioolbouw!

    http://engt.co/eg0gmz
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar Ferrie, waarom een filmpje wat gaat over het vervaardigen van een dwarsfluit? :(
     
  13. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Wat zijn eigenlijk de merken m.b.t. fabrieksviolen? Zelf halverwege de jaren 90 begonnen op een fabrieksviool van Hofner uit Duitsland. Bestaat nog steeds; http://www.hofner.com/
    Viool klinkt als een fabrieksviool maar is wel keurig afgewerkt. Echt ebbenhout, echte ebbenhouten stemsleutels etc. Kostte destijds 1000,- gulden, inclusief koffer en strijkstok en volgens mij ook schoudersteun. Ze hebben ze ook duurder zie ik...... (voor dat geld zou ik echt voor een oude viool gaan) http://www.hofner.com/images/stories/downloads/Hoefner_Streich_Katalog2009.pdf

    Onlangs bij een muziekwinkel binnen gelopen om te kijken naar die fabrieksviool. Moet zeggen dat er op het oog heel mooie exemplaren tussen zaten waarbij de lak op een mooie manier oud was gemaakt (prijs 750,-). Helaas kon ik het merk voor geen meter lezen. Volgens mij was het een Engelse naam.

    Ben wel benieuwd naar namen en sites van fabrieksviolen.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Merken van "fabrieksviolen" zijn in heel veel gevallen een etiket dat de handelaar die ze op de markt brengt er in plakt of - laat plakken. Ook de eenvoudiger Höfners uit de 70-er en 80 er jaren van de vorige eeuw werden al besteld bij een Roemeens of Tsjechslowaaks atelier. Tegenwoordig Komen bijna alle goedkopere violen uit China, in weerwil van wat het handelshuis in kwestie er ook opzet:
    Voorbeelden: GEWA Meisterwerkstätten Adorf/Mittenwald: tegenwoordig allemaal China (van voor 1990 vaak Koreaans-staat vermeld-, van voor 2000 soms Tsjechisch - staat er niet bij)
    Stentor Reigate England: allemaal China.
    Luthes-Paris; allemaal China
    La Lutherie d'Art: China
    Henri de Lille: China
    Heinrich Gill: de goedkopere komen uit Roemenië
    Over het algemeen wordt bij veel "fabrieksviolen" de herkomst niet op het etiket vermeld om de koper niet op het idee te brengen dat het om een Chinese viool gaat, want dat schijnt minder te verkopen. Berucht waren in de 70-80er jaren de "violen" van het Merk Lark, Parrot en Skylark, waar trots de titel "made in the Peoples' Republic of China" voor gold en waarvan ik nog steeds het vermoeden heb dat ze in Mao's strafkampen werden gemaakt. Dat heeft de Chinese instrumenten toen terecht een slechte naam bezorgd, die de goede ateliers nu met veel moeite proberen te verbeteren.
    Veel hedendaagse strijkers spelen dan ook op een Chinees instrument zonder het te weten.
    En met een Chinees instrument dat goed is gemaakt en op zijn minst door de handen van een vioolbouwer is geweest om het degelijk af te werken en op te tuigen is weinig mis, vooral niet als het ook fatsoenlijk klinkt.
    En Elman: bij een "muziekzaak" kun je beter geen viool kopen; zie de vele posts hierover in dit forum.
     
  15. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    772
    Oei skylark, dat is toch wel een brok hout zeg! Paar maandjes terug zo'n ding tegen gekomen, ik zei nog dat hij wel kon fungeren als knuppel.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Parrot is nog erger: ze worden nog wel eens op Marktplaats aangeboden; men durft er ook nog geld voor te vragen!
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het wachten is op geld toe krijgen als je iemand van zo'n stuk hout verlost!!
     
  18. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Bert, dank voor de uitgebreide reactie. Op de site van Hofner staat specifiek vermeld dat de Stingl serie uit China komt. De rest blijkbaar niet. Stentor maakt er op z'n site geen geheim van dat de violen in China gemaakt worden. Er staan diverse foto's op de site uit China.

    In het tipboek voor viool en altviool kwam ik nog andere namen tegen:
    Paesold, www.paesold.com (niet uit China zo te lezen)
    Ernst Roth, www.roth-violins.de (prijzen beginnen bij dik 2.000,- euro... en dat voor zo'n glimding :/ )

    Overigens Bert was ik niet van plan een viool te kopen, en zeker niet bij een plaatselijke muziekwinkel!
     
  19. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Het heeft even geduurd voordat ik de gehele discussie heb kunnen lezen, maar wat mij opvalt is dat er voornamelijk over de makers wordt gesproken. En nauwelijks over de afwerking of kwaliteit van het hout van de instrumenten.

    Ik heb namelijk een keer met een viooltje (VSO) in mijn handen gestaan, waarbij het gat voor de eindpin slordig uitgebroken was (een beetje), en de kam was gewoon een plaatje hout en het ding had geen hoekklosjes... De strijkstok was ook helemaal niks. Dat noem ik nu slechte kwaliteit...

    Maar instrumenten waar zorg aan is besteed, die echt netjes afgewerkt zijn... Het zal best zo zijn dat de een goed is in bovenbladen en de ander in achterbladen. Als deze maar bij elkaar gezocht worden en afgestemd, in plaats van gewoon de bovenste van de stapel te pakken... Dan maakt het mij niet uit waar het vandaan komt.

    En ja, het is moeilijk om daar een prijscategorie aan te hangen, maar violen van onder de €100,- inclusief strijkstok en koffer lijken mij te wijzen op een minder goede houtsoort/afwerking...

    Daphne
     
  20. Carol

    Carol

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    12
    Ik ben heel benieuwd welke Chinese altviool jij gekocht hebt. Ik ben ook op zoek naar een betaalbare, fijne alt en die van jou klinkt uitstekend.
     

Deel Deze Pagina