Is het paardenhaar op strijkstok eigenlijk wel diervriendelijk?

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 16 okt 2015.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Iemand enig idee hoe het paardenhaar van onze strijkstok "geoogst " word?
    Word dit gewoon afgeknipt?
    Of ,zoals ik ergens heb opgevangen, uit de staart van het paard getrokken? :eek:
    Dit laatste lijkt mij niet echt leuk voor het paard.
    En er is nogal wat haar nodig om al die strijkstokken te beharen.
    Iemand enig idee?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het wordt voor zover ik weet zowel van levende paarden geoogst (zowel getrokken als gesneden) als ook van geslachte paarden geoogst. Niet dieronvriendelijker dan een boterham met rookvlees dus.
     
  3. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    heb er ooit een nederlandse docu over gezien, de haren worden inderdaad uitgetrokken met enkele tegelijk. De paarden geven helemaal niet de indruk dit vervelend of pijnlijk te vinden. Ik moet zeggen dat ik ook met die vraag zat en gerustgesteld was na die beelden te zien.
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Vroeger heb ik een paard gehad en in de verzorging is het heel normaal om te 'toiletteren' wat ook inhoudt dat je manen- en staartharen uittrekt om een mooi 'kapsel' te krijgen. Mits de plukken niet al te dik zijn, vindt zo'n paard dat absoluut niet vervelend; ik heb het heel vaak gedaan dus ik weet waar ik het over heb. Een paard heeft een uitstekend middel in de vorm van achterhoeven om je erop te attenderen, als hij er niet van gediend is.

    Natuurlijk kunnen dingen uit de klauwen lopen (wie kent niet de ijzingwekkende beelden van die chinese angorakonijnen?) maar dan moet er wereldwijd een grote vraag zijn zodat er een hele grote markt ontstaat waar minder consciëntieuze types op inspringen. Zolang strijkers de enige afnemers zijn van paardenstaarten, blijft de markt relatief klein en zal dit vast niet gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2015
    zapling vindt dit leuk.
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik wil niemand verontrusten, maar strijkers zijn waarschijnlijk slechts de afnemers van een klein deel van het beschikbare paardenhaar, nl. het deel dat lang genoeg is, zonder knopen en haken is en niet gespleten.
    De rest gaat naar andere doeleinden (matrassen, hockeyballen, borstels, scheerkwasten en wat dies meer zij.)
     
  6. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Laten we maar hopen (en daar ga ik ook vanuit) dat dit meer een restverwerking is, met een lage opbrengst, waarbij (denk ik) ook haar van slachtpaarden uitstekend voldoet en het niet rendabel is om voor dit soort producten levende paarden te houden om van te oogsten.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Zie hier een fabriek(je) voor het paardenhaar. In China, Mongolië heeft men andere normen en waarden. Veel van het haar komt van de slacht van de paarden.

     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Das een mooie docu maat geeft mij nog niet echt een beeld waat het haar nou uiteindelijk vandaan komt.

    En het klinkt mischien een beetje vreemd, maar haar van slachtpaarden zou ik prima vinden.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar nu heb ik nog even een vraagje.

    Ik heb begrepen dat over strijkstokken gezegt word dat er alleen haar van hengsten word gebruikt voor het beharen.
    Nu ik deze docu gezien heb kan ik haast niet geloven dat ze in China het haar van merries en hengsten gescheiden houden .
    Daar geloof ik echt niets van!
    Dus wie kan daar iets meer over vertellen?
    Anders is onze mooie hengsten haar eigenlijk merrie haar.
    (Maakt mij ook eigenlijk niet uit als het geluid maar mooi is)

    En hoe komt dat haar zo mooi wit?
    Ik denk ook niet dat ze alleen witte paarden houden voor de slacht?
    Word ons strijkstokkenhaar mischien gebleekt tijdens het proces?
    Dat zou wel eens heel erg nadelig kunnen zijn voor de levenduur van het haar.
    Wie weet ermeer van?
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Vertrouw niet te gauw heel wit haar
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wie goed zoekt op dit forum ziet dat er al eerder een discussie is geweest over dit onderwerp.
    Samenvattend:
    - Hengstenhaar geldt traditioneel als beter dan merriehaar. Niettemin kan merriehaar evengoed of zelfs beter zijn dan hengstenhaar. Het zal dus wel gescheiden verwerkt moeten worden.
    - Goed haar wordt niet gebleekt: het is van nature wit en aan de uiteinden iets grauwer of geler. Spierwit haar is waarschijnlijk wel gebleekt en is doorgaans van mindere kwaliteit: ik sluit me bij Nico aan wat dat betreft.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dat had je nu niet moeten zeggen van dat rookvlees. Ik wist helemaal niet daar paarden voor geslacht werden, maar goed dat terzijde.
    Ik dacht dat ook de manen van het paard gebruikt werden voor de strijkstok en niet alleen de staart.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zijn manen niet een beetje te kort?
    Of mischien voor kleine strijkstokken?
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    t
    Wat dacht je hiervan.
    zzzzzzzzz.jpg
     
    zapling vindt dit leuk.
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wow :eek: :p
     
    zapling vindt dit leuk.
  17. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Er is een docufilm waar cellist Ernst Reyseger naar Mongolië reist om te ontdekken hoe het is met het (beste) paardenhaar voor de strijkstok. Wie weet vinden we die docu nog eens (eerder op een festival + op tv uitgezonden).
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  19. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Haar van manen is niet alleen korter, maar ook fijner van structujr en ik begrijp dat voor een strijkstok dit nou weer net niet de bedoeling is.

    Overigens heb ik geen enkele moeite met haar van geslachte paarden, die zijn echt niet vanwege hun staart geslacht, dus ze waren toch al dood. En bovendien zegt dat helemaal niets over of een paard lijdt of niet. Slachten is zeker niet dieronvriendelijk (althans dat hoeft het echt niet te zijn). Sterker nog, persoonlijk vind ik -mits netjes uitgevoerd- slachten vaak diervriendelijker dan 'in laten slapen'. Tot mijn grote verdriet heb ik een paard gehad met een ongeneeslijke aandoening en ik heb destijds gekozen voor de slacht en niet voor een spuitje, juist om die reden.
     
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439

Deel Deze Pagina