is reparatie cello nodig?

Discussie in 'Cello' gestart door rosannewijnsma, 28 dec 2010.

  1. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    Van de week ben ik uitgegleden in de sneeuw met mijn cello op mijn rug. Daarbij is het zwarte 'latje' wat onder het staartstuk op de rand van de cello zit een beetje losgescheurd. Ik kan er nog wel gewoon op spelen en er is verder niets verschoven, dus nu vraag ik mij af of een reparatie nodig is. Wie kan mij adviseren?
    Ik heb er wel een foto van maar ik weet niet hoe ik die in mijn bericht kan zetten..
     
  2. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    de foto's kunnen hier bekeken worden:

    http://www.kodakgallery.nl/ShareLanding.action?c=20u21fpsp.u6xr4y5t&x=1&y=-9h64f1&localeid=nl_NL
     
  3. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Het beste is toch om zo snel mogelijk naar de vioolbouwer in de buurt te gaan om de boel na te laten kijken of er niet meer aan de hand is. Vooral met dit vriesweer kan een klein (niet eens te zien) scheurtje plots een flinkje jaap worden als je de cello nog een keer vervoert of stoot.........
    Ga naar de vioolbouwer.
    Overigens heet dat latje een zadel of onderzadel of soms ook wel onderkielhout
     
  4. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    De foto toont nogal een geboggelde rand onder het ebben. Is dit de foto of ook daadwerkelijk zo?? :(

    Lijm het in ieder geval niet zelf terug,..... Ga naar de vioolbouwer........ :)
     
  5. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    ah bedankt, ik vroeg me al af hoe dat heette..ja ik ben bang dat die rand er inderdaad zo uitziet. toch niet best dus..ik durf er niet zo goed meer mee de deur uit omdat ik er dus achter ben gekomen dat hij niet meer verzekerd is, en ik ben een beetje bang dat het me allemaal wat te veel gaat kosten..
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het vastlijmen van een onderzadel hoeft niet veel te kosten omdat het heel weinig werk is (als dat het enige is) Het op zijn beloop laten kan op den duur misschien veel meer kosten. Ik vraag me overigens af of de lus (aanhangsnaar) van het staartstuk (de snarenhouder) goed is afgesteld. Kun je daar ook even naar laten kijken.
     
  7. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    die lus, is dat iets wat je op de foto ziet?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    ja, afgaande op het in zicht zijnde draadeinde zou die lus zou wel eens te kort kunnen zijn. Het lijkt net alsof er eentje op zit voor een 3/4 cello i.p.v. een 4/4.
    Het kan ook zijn dat het staartstuk aan de korte kant is.
    Wanneer ik de foto's bekijk (via het album) vind ik het zadel geheel in tact. Het ziet ernaar uit dat de halve rand zich heeft los gemaakt van het zadel. Of er verder schade is laat zich van de foto's niet afleiden.
     
  9. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    Bedankt voor het meekijken!
    Ik ben inmiddels vandaag naar een vioolbouwer geweest. Hij zag meteen dat de stapel te kort was en hij gaat er een nieuw zadel opzetten. Dat van die lus heb ik niet meer gevraagd, maar ik zal er morgen nog even naar vragen als ik hem ophaal.
     

Deel Deze Pagina