Japanse zaag (Aldi)

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 19 jul 2009.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Voor de bouwers onder ons een klein bericht van mijn kant.

    Bij de Aldi is op het ogenblik een Japanse zaag te koop met twee zaagbladen, de een fijn en de ander middel.
    Natuurlijk heb ik er direct een gekocht want laten we eerlijk zijn voor 13 euro een Japanse trekzaag is gewoon ongekend. Helaas geen bamboe handvat maar gewoon plastic met een drukknopje om het blad te wisselen.

    Natuurlijk ook direct geprobeerd en hij zaagt geweldig.

    [​IMG]

    Heren bouwers, uw voordeel.

    Remi
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb die Japanse zagen ook in de folder van de ALDI zien staan en Remi attendeerde me er al eerder op via een ander medium. Ik heb zelf een tweetal zaagjes met zeer fijne vertanding en een uiterst dun blad (0,5 mm):

    [​IMG]

    Het zijn geen Japanse zaagjes, hetgeen wil zeggen dat het zagen plaatst vindt bij iedere duwbeweging. Een Japanse zaag, zaagt bij iedere trekbeweging. Dat lijkt ogenschijnlijk niets uit te maken, maar vergis u niet! Neem als voorbeeld eens het stuurmechanisme bij een auto: bij vooruit rijden is het effect van de stuurbeweging totaal anders dan bij achteruit rijden!
    Een ‘gewone’ zaag heeft de tandjes in die richting staan, waar bij elke duw gezaagd wordt. Bij de Japanse trekzaag gaat dat juist in tegengestelde richting. Bij een ‘gewone’ zaag wil de zaag nog wel eens vastlopen, omdat het blad eigenlijk te dun is en min of meer zijn eigen weg gaat volgen bij een duwbeweging. Bij het trekken juist niet en volgt het blad als het ware de trekrichting, wat een groot voordeel is.

    Bij de duwzagen zien de tandjes er zo uit (vergroting circa 10x):

    [​IMG]

    Zij opgemerkt dat de onderste zaag niet meer de scherpste is. Dat komt omdat ik die ook het meest heb gebruikt, voornamelijk voor het zagen van ebbenhout. De zaagjes zijn in werkelijkheid veel breder dan de foto laat zien, dat komt omdat ik de twee verschillende zaagjes heb gecompileerd in één foto en daardoor is er een gedeelte vanaf gesneden (in de breedte).

    Bij de ALDI zaag –ik heb zojuist even de winkel bezocht om het product te bestuderen ;)- gaat het om een Duits product met weliswaar twee zaagjes, maar één daarvan heeft de ‘normale’ zaagtechniek (duwen) en dan blijft er dus slechts eentje over die volgens de Japanse techniek gaat.

    Maar na alles zo eens de revue te hebben laten passeren, bracht mij dat op het volgende idee wat bij een van mijn zaagjes toepasbaar is: wanneer ik het blad er op de 'verkeerde' manier in plaats, heb ik ook een Japanse zaag! Let wel, dat kan alleen maar omdat ik het blad kan omkeren en weer vastzetten met de schroeven. Zelfs bij de ALDI-zaag kan dat niet, omdat je die dan niet kunt vast zetten.

    Mogelijk dat ik hiermee andere bouwers of gebruikers van fijne zaagjes een idee aan de hand heb gedaan?

    Frits
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Frits,

    Natuurlijk bedankt voor je reactie, jij bent natuurlijk weer de enige die reageert, althans tot nu toe.
    Met je foto’s weet je natuurlijk weer het een en ander goed in beeld te brengen en een foto zegt meer dan duizend worden.
    Natuurlijk ben ik een beetje jaloers op de gedetailleerde plaatjes die je telkens weet te maken en zelfs met mijn nieuwe camera lukt het niet helemaal goed zonder macro of micro lens. Dus is je USB microcam een hemels geschenk.

    Back on topick.
    Niet alleen de richting van de tanden maakt een verschil uit en van een gewone zaag kun je geen Japanse zaag maken. De gewone zaag zoals wij die kennen heeft een heel andere vertanding en de tanden worden ook nog eens gezet (om en om naar buiten gebogen) zodat tijdens het zagen de duwzaag niet vast loopt en het zaagsel wordt afgevoerd.

    De Japanse zaag heeft echter een heel andere vertanding, niet in gezette driehoeken die om en om naar buiten worden gebogen maar juist heel scherpe dolkachtige driehoekjes die kaarsrecht achter elkaar staan.
    Een gewone zaag omkeren om er een trekzaag van te maken is totaal zinloos, met uitzondering van het feit dat de zaag minder zal zoeken, zwalken.

    Nog een voordeel van de Japanse zaag is dat je hem bijna kunt dubbelvouwen en toch gewoon blijven zagen en dat lukt me met geen een andere zaag.

    Rare jongens die Japanners maar zagen, messen en beitels kunnen ze best maken, oh ja auto’s ook,

    Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Remi,

    't Is vakantietijd zullen we maar zeggen, daarom wat minder reacties dan gebruikelijk, denk ik.

    Helemaal waar wat je zegt over de uitlijning van de tanden bij een ‘gewone’ zaag en een Japanse zaag. Dat is een waardevolle aanvulling op mijn verhaal. Ik heb dat niet genoemd en dat is van essentieel belang!
    De foto met de twee zagen die ik liet zien heeft ook betrekking op een vertanding die overeenkomt met die zoals die bij een Japanse zaag is. Dat moet ook haast wel, want zoals ik eerder al aangaf is de dikte van het blad 0,5 mm. Wanneer de tanden ook nog eens gezet zouden zijn, kom je uit op een bladdikte van misschien wel 0,25 mm om uiteindelijk met gezette tanden te eindigen in 0,50 mm. Met 0,25 mm wordt het allemaal wel heel erg slap.

    Ik heb nog even geprobeerd een foto te maken van het zaagblad in de lengterichting om te laten zien dat de tandjes niet zijn gezet:

    [​IMG]
    Je kijkt dus bovenop de tanden van het zaagblad. Bij een 'normale' handzaag, zijn de tanden om en om naar buiten gezet. Hier dus niet! De tanden lopen in een rechte lijn door en staan niet naar buiten.

    Onder bepaalde voorwaarden, zoals met mijn zaag, zonder gezette tanden, blijf ik bij mijn eerdere bewering, dat daar heel goed een Japanse trekzaag van te maken valt. Moet je hem wel kunnen omkeren en bevestigen natuurlijk.

    Frits
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Je hebt gelijk Frits,

    Als de tanden niet gezet zijn en je kunt het blad omdraaien kun je in der daad het als een trekzaag gebruiken.

    Echter de vertanding van een Japanse zaag is toch wat anders dan die van de duwzaag, daarom hierbij een paar foto’s van de vertanding van mijn zaagjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor beide: made in Japan

    Een totaal andere manier van vertanden dus bij de Japanse zaag.


    Met vriendelijke groet


    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hoi Remi,

    Wat een prachtige opnames! Het is je kennelijk nu wel gelukt met je nieuwe toestel?
    Doorgaan zo! :)

    Je foto’s hebben me wel aan het denken gezet. Daarbij komt, dat ik met de afbeelding van mijn eigen zaagje en de nieuwe van jou (ALDI) een goed vergelijk had hoe de vlag erbij hing, dat wil zeggen: mijn frequent gebruikt zaagje voor het zagen van vooral ebbenhout haalt het qua scherpte niet bij de scherpe tandjes van de Japanse zaag! Normaliter maak je nooit een foto van de tanden, maar nu dus wel plus daarbij vergelijkingsmateriaal. De tanden van mijn zaagje zijn versleten, dat kan wel worden geconcludeerd. Het gevolg is geweest, dat ik hedenmorgen alsnog een Japanse zaag heb aangeschaft bij de ALDI, die ze nog in voldoende voorraad had, zij het op een heel ongebruikelijke plaats. Dus nu heb ik er ook eentje en binnenkort ga ik hem -onder meer- gebruiken voor het op lengte zagen van de ebbenhouten stemsleutels van mijn in aanbouw zijnde 1/16-viooltje. (Is bijna gereed!).

    Dus Remi, bedankt voor je inspanningen, je hebt me helemaal overtuigd!

    Dan nog even een correctie:
    Hetgeen ik zei over het tweede zaagblad behorende bij de Japanse zaag in post#3, blijkt onjuist te zijn: ook dat is een trekzaag, alleen heeft die wat minder tandjes per lengte-eenheid (is dus grover). Ik heb de Japanse zaag nu zelf ook, dus kan ik het beter bekijken dan in de ALDI door de verpakking heen.

    Frits
     
  7. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Bij het lezen van deze topictitel dacht ik meteen aan die instrumentjes die ze voor een paar centen bij de Oostenrijkse Aldi hadden liggen. Maar het ging dus om echte zagen..
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Klopt,

    Het gaat om Japanse zagen, toevallig bij de Aldi te koop, wel een beetje een mini uitvoering en niet te vergelijken met de tussen haakjes echte Japanse trekzagen.
    Het is de manier van slijpen en de manier van zagen die hier hun werk doen. Sommige zagen zijn slechts 0,3 mm dik of dun en zagen als de wiedeweerga.

    Ach ik weet hoe precies, hoe kritisch onze moderator a.k.a. Frits, a.k.a. Soundboard is en noem hem dan ook een Pietje Precies, en dat is hij.
    Als je dan een bericht krijgt dat hij naar de Aldi is gesneld voor een Japanse zaag, dan ben ik een beetje trots. Een beetje trots dat ik een ervaren vioolbouwer een beetje hebt kunnen helpen. Een nieuw stukje gereedschap.

    Oh ja,
    Een kleine tip en die komt niet van mij zelf maar van een collega (gitaarbouw) als je de zaagjes, nieuw en inductie gehard hebt moet je ze even over een wetsteen halen, gewoon vlak/plat over de wetsteen, dat haalt de laatste braampjes van de zaag en maakt hem, hoe gek het ook klinkt, nog scherper.

    Gewoon de zijkanten afvlakken/wetten.

    Remi
     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Er wonen hier in Voorburg kennelijk opmerkelijk veel amateur vioolbouwers, want in de plaatselijke Aldi was geen zaag meer te bekennen. Laat staan een Japanse zaag. Van ellende maar een paar flessen slobberwijn meegenomen :D

    Hopf
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Volgens mij heeft Remi alle Aldi-zagen in de regio Haaglanden persoonlijk opgekocht ;)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hij zal ze dan toch weer een keer in de verkoop gooien, want wat moet je met al dat Japanse spul. Reken echter wel op een kleine prijsverhoging want de inflatie gaat gewoon door.
    Dus een beetje in de gaten houden of op Marktplaats of op dit forum, eens zal Remi met een aanbieding komen. Ze kostten bij de ALDI €12,99, dus het mag niet gek veel duurder wezen.

    Frits
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Te koop:
    C.a. Japanse trekzaag.
    Standaard 2 jaar garantie op alle artikelen. Van speciaal staal met korte handgreep. Deze zagen worden traditioneel vervaardigd. Door gebruik te maken van materiaal van de allerbeste kwaliteit wordt de beste zaagkwaliteit met de allerfijnste zaagsneden gerealiseerd.
    Omdat u met deze zaag in de trekkende beweging zaagt blijft de krachtsinspanning uiterst gering. Met behulp van de speciale vertanding wordt het hout messcherp gezaagd en blijven de zaagvlakken heel mooi.
    De uitermate geharde, scherpgeslepen tandpunten hebben een extreem lange levensduur. De elastische tandvoet verhoogt de breukbestendigheid aanmerkelijk.

    Ook houtzaagmolen De Ster heeft er al eens een stukje over geschreven: http://www.houtzaagmolen-de-ster.nl/molenaars/06/060508.japansezaag.html

    Bedenk dat eigenlijk niemand zonder kan, wilt u de vlaggenmast inkorten, gebruik de JPT-zaag, wilt u gewoon wat weg of afzagen, neem de JPT-zaag, moet u als chirurg een been of ander ledemaat afzetten, de JPT-zaag, wilt u de stoelpoten inkorten of de spareribs kleiner maken, diepvriestaarten.

    En laten we eerlijk zijn, de… kerstboom inkorten. Of wilt u gewoon even weg en uit de gevangenis ontsnappen… de JPT-zaag. Wilt u eidelijk eens af van dat gejengel van de buurman’s viool of cello…

    Deze prachtige zeer exclusieve JPT-zaag kan in uw bezit komen door te bieden op MP, onzin biedingen worden direct verwijderd en gezien de veelzijdige toepassing heeft bieden onder de 100 eurie geen zin.

    Met vriendelijke groet en het klinkt raar: Uw zaag handelaar.

    Remi ;)

    b.t.w. voor hen die een JPT zaag willen hebben kan ik als het lukt op pad gaan en navragen, ik heb redelijk goede contacten met onze Aldi in Scheveningen. Gewoon mailen.

    Remi
     
  13. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Remi,

    Mocht je de komende tijd met emmertje & schepje (en brood met zand, jeugdherinnering) richting Scheveningen gaan en je zou toevallig langs de Aldi komen ....................... :)

    Alvast bedankt,
    Hopf
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Hopf,

    Ik ga voor je kijken en of kopen.

    Remi
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Hopf,

    Helaas, ik heb de hele Aldi doorzocht en bij het personeel navraag gedaan maar ook hier in Scheveningen geen zaagje meer te koop. De laatste hoop is de vestiging in de Megastores. Ik blijf voor je zoeken maar kan niets beloven.

    MvrG

    Remi
     
  16. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Remi,

    Erg bedankt voor al je moeite, maar je hoeft voor mij niet helemaal naar die 'gezellige' Megastores aan de oever van de Laakhaven te gaan. Ik zal mezelf geweld aandoen en er morgen wel heen gaan. Desnoods naar de Gamma. Of de Praxis :lol:

    Groet,
    Hopf
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Helaas Hopf,

    Ook de Aldi aan de Megastores heeft geen zaagjes meer, ik heb het aan drie medewerkers gevraagd en alle bakken doorgespit. Maar helaas geen zaagje.

    Remi
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Zijn erg gewild die dingen.

    Dat komt door StrijkersForum. ;)
     
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Remi,

    Dat kan heel goed kloppen want rond twaalf uur vanmiddag heb ik daar de laatste (uit de glazen) vitrine meegenomen. Tegen betaling, uiteraard. :p
    Maar evenzo goed bedankt voor je moeite.

    Groet,
    Hopf
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @Remi,

    in post#13 schrijf je dat ook houtzaagmolen De Ster er een stukje over heeft geschreven. Nu heb ik dat stukje nu pas :)/) doorgelezen en daar staat tot mijn verbazing in, dat de molenaar helemaal niet zo enthousiast is over de JPT-zaag.

    Ik denk dat het komt omdat hij een 'echte' JPT-zaag heeft getest en dat had 'ie natuurlijk niet moeten doen. Hij had ook gewoon naar de ALDI moeten gaan en daar een TUV-gekeurde trekzaag moeten aanschaffen en vervolgens testen. Beide zaagbladen dan wel te verstaan want testen doe je nu eenmaal grondig. Ik denk dan dat het resultaat verbluffend zou zijn geweest!

    Frits
     

Deel Deze Pagina