Japanse zagen bij de Gamma

Discussie in 'Overig' gestart door Erik Leeuwarden, 2 okt 2012.

  1. Erik Leeuwarden

    Erik Leeuwarden

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    12
    Hallo,

    Ik heb me korte tijd bezig gehouden met de viool, maar het bleek toch niet mijn "ding". Tegenwoordig dus weer gitaren en gitaarbouw. In dat kader gebruik ik japanse zagen.

    Afgelopen weekend keek ik even bij de Gamma en tot mijn verbazing hingen daar verschillende japanse zagen in het zagenschap. Ik heb er een gekocht. Ik weet nog niet wat de kwaliteit is, maar misschien een tip voor een ander. Mijn zaag was met 17 euro overigens niet heel goedkoop.

    Ik heb geen aandeel in de Gamma, het is maar een tip. Doe er mee wat je er mee wilt doen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Erik,

    dat is goed om te weten. Ik ga eens kijken, want €17,= is nou ook weer niet het aller duurste.
    Een jaar of drie geleden had de ALDI een perfect setje Japanse trekzagen voor €12,99 in het assortiment. Ik heb die gekocht en zaag er nog steeds mee. Wel wacht ik op een hernieuwde aanbieding want ze worden wat minder scherp. Is perfect gereedschap voor het fijnere werk.

    Frits
     
  3. Erik Leeuwarden

    Erik Leeuwarden

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    12
    Ze hebben twee typen met een enkele rij fijne zaagtanden, een met een recht handvat en een met het handvat wat schuin naar beneden. Daarnaast hebben ze nog een met een zaagtandenrij aan beide zijden van het blad, namelijk een fijne en een grove vertanding.

    Ik heb de met het lange rechte handvat gekocht om dat ik het andere type al elders heb aangeschaft. Als het bevalt koop ik die dubbel vertande zaag ook nog. Zo makkelijk kan/kon je in het noorden niet aan Japanse trekzagen komen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb zojuist eens even de GAMMA bezocht en heb de betreffende zagen bekeken. Opvallend vond ik dat nergens vermeld stond dat het om Japanse zagen gaat en dat is van belang want juist die zagen bij een trekbeweging. Ik heb aan de hand van de stand van de zaagtanden bekeken of het trekzagen waren en voor zover het goed te zien was (want de verpakking zat in de weg) zijn het inderdaad trekzagen. Ik heb echter geen vervangende zaagjes kunnen vinden en heb ook niet kunnen vaststellen óf de zaagbladen vervangen kunnen worden. Wanneer ik daar de prijs (€17,99) tegenover zet vind ik het de 'investering' niet waard. Het zaagsetje wat ooit eens door de ALDI werd aangeboden inclusief twee zaagbladen voor de prijs van €12,99 was daarmee haar geld dubbel en dwars waard.

    Frits
     
  5. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En ik maar zoeken of jullie die zagen kopen/aanbevelen vanwege de zangkwaliteiten:confused:.
    Maar nee, ik realiseer mij weer dat een zaag natuurlijk nuttig is voor een luthier.
     
    perenelle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina