Natuurlijk heb ik gewoon deze duidelijke vraag gesteld bij Ishfin (http://www.ifshinviolins.com/). Op mijn vraag of het juist is dat Jay Haide instrumenten in China vervaardigd worden komt geen antwoord (na een week). Wel een bevestiging dat mijn vraag ontvangen is. We zullen maar voorlopig concluderen dat het antwoord niet komt omdat ze dit inderdaad liever niet hardop zeggen. Zodra ik een update krijg laat ik dat graag weten. Ik vernam een poos geleden van een vioolbouwer uit Duitsland dat het nadeel van instrumenten van Chinese makelij eerder zit in de waardering bij doorverkoop, niet altijd in de kwaliteit. In Europa gebouwde violen zouden wat meer waardevast zijn en meer gewild zijn.
Europese makelij wordt over het algemeen als verkoopargument ingezet en Chinese makelij niet rondgebazuind.
Europese makelij wordt over het algemeen als verkoopargument ingezet en Chinese makelij niet rondgebazuind, getuigt van een grote kortzichtigheid. Het doet denken aan het argument dat vlak na de Tweede Wereldoorlog en in de jaren vijftig en zestig geformuleerd werd over optiek uit Japan. Japanse optiek zou volgens dat argument slechts namaak zijn van onder meer Duitse optiek van Zeiss en Leica. Inmiddels weten we wel beter en behoort Japanse optiek tot de beste ter wereld. Wellicht zijn de Japanners ooit begonnen met namaak, maar hierdoor kregen ze een grote kennis en ontwikkelden ze zich tot de besten ter wereld. Wellicht zijn de Chinezen ook ooit begonnen met namaak in vioolbouw, maar dat stadium zijn ze al lang voorbij. Er zijn Chinese vioolbouwers als Scott Cao cs, die tot de absolute wereldtop behoren en hun instrumenten zijn met die uit Cremona te vergelijken. Ik denk dat de vioolbouwerswereld en de handel, maar vooral de strijkers een behoudende inslag hebben en nog steeds niet gewend zijn aan ook topkwaliteit, die uit China komt. Waarschijnlijk is de prijs kwaliteitsverhouding van topkwaliteit Chinese meesterinstrumenten op zijn minst concurrerend met Europese en Amerikaanse instrumenten. Het zou leuk zijn om zo'n Chinees meesterinstrument eens te vergelijken met een van Nederlands bekendste vioolbouwers. Ik ben benieuwd, wat daar het resultaat van zal zijn. Ik vermoed, dat het resultaat als neveneffect een zekere bescheidenheid bij Nederlandse bouwers tot gevolg zal hebben.
@ Alexander: Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik probeerde alleen aan te geven wat in delen van de branche gebruikelijk is. Het is overigens zo dat met name juist de klanten van vioolbouwers Chinese (top)instrumenten kennelijk lager waarderen dan de Europese. Het probleem (hier op dit forum al uitgebreid besproken) is dat er ook veel absolute Junk uit China kwam (en komt) waarmee de betere instrumenten vaak worden verward.
Misschien speelt op de achtergrond in Europa de angst voor dat (op allerlei terrein) onvoorspelbare China. China, dat zich in een korte tijd van een landbouwstaat in een economische wereldmacht heeft weten te ontwikkelen en misschien ook wel mede verantwoordelijk is voor de grote financiële chaos waar we in terecht zijn gekomen. Maar los van alle politiek: laten we ook in bescheidenheid erkennen hoeveel muzikaal talent uit dat land komt. Als enkel voorbeeld: Lang Lang .... nooit van gehoord enkele jaren geleden, nu een van de beste pianisten in de wereld. En zo kunnen we (zeker weten) een waslijst aanleggen van briljante musici. China staat bekend om zijn massaproductie, wat niet weg neemt dat ze alles in huis hebben om geweldige en concurrerende instrumenten (Einzelstücke) te bouwen.
Natuurlijk is klank en kwaliteit van je instrument het belangrijkste! Toch zullen de meeste bespelers ook wel eens met plezier kijken naar hun instrument, neem ik aan. Een foto van mijn instrument staat (nog steeds) op internet: http://www.violinateljen.se/shop/catalog/product_info.php?manufacturers_id=43&products_id=2517&language=se&osCsid=acb218d1871df3b74340c3c51901e635 (even klikken voor vergroting) plaatje, nietwaar? Speelt heerlijk en heeft een zeer fraaie klank.
Aangezien dit een strijkers- en geen pianistenforum is zal ik het kort houden: het toetsenbord kent voor de heer Lang Lang inderdaad geen geheimen. Een kwestie van goed programmeren Hopf
Kan ik niet tegenspreken (ook al heeft dit met programmeren niet zo veel te maken) dit is een strijkersforum. Laat ik het zo zeggen: China zouden we wat meer serieus moeten nemen op muzikaal en strijkersgebied: naast eerder genoemde vioolbouwer Scott Cao en om een strijker te noemen: altvioliste Hong-Mei Xiao.
Ik lees op de website van Gert schrijvers dat ze gespecialiseerd zijn in de klankanalyse: ""DE" grote specialiteit van het huis is de klankanalyse en het optimaliseren van de klankwaliteit van uw instrument. U bent steeds welkom voor een gratis analyse van uw instrument !" Naar de inhoud van de laatste belofte ben ik reuze benieuwd, want ja wat is dan een 'gratis klankanalyse' als ik met mijn instrument langs zou komen?
Tja, wat is 'klankanalyse' he? Waarschijnlijk een analyse, van het klankprofiel van je instrument, en eventuele mogelijkheden hoe je bepaalde punten wat kan bijsturen, aanpassen.