Johann Deiter 1921

Discussie in 'Overig' gestart door jane, 5 feb 2007.

  1. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Zaterdag heb ik een viool gekocht met dit etiket: Johann Deiter, Schonbach, 1921.

    Ik ken wel Kasper Deiter, redelijk bekende vioolbouwer uit Duitsland, maar tzal wel geen familie zijn. Weet iemand wie dit was? Ik wil wel eens weten wie hem gemaakt heeft. Het is een handgeschreven etiket, met zo'n krullerig schoolmeesters handschrift!
     
  2. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Lieve mensjes,

    kBen heel erg nieuwsgierig, misschien weet Bert het als echte vioolbouwer. Maar misschien is het ook hartstikke nep, ikhoop van niet.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Lieve Jane,

    Ik heb het relaas rondom je viool gelezen en als ik er niet naast zit komt deze van (Marktplaats.nl).
    Van niet iedere viool is makkelijk te achterhalen wie hem gebouwd heeft, laat staan dat de broer van een …vioolbouwer.

    Om eerlijk te zijn en eigenlijk heel open, heb je een viool (Marktplaats.nl) gekocht en wil er wat mee doen, je hoopt op een koopje va c.a. 20 euro en de investering om te zetten in… de verkoop van een goede, waardevolle viool..
    De vioolbouwer zal heus wel hebben bestaan, maar van tijd tot tijd wordt een forum als dat van ons “overstroomt” met van die “marktplaats” vragen over instrumenten die het bespelen niet waard zijn.

    Telkens weer de vraag over een op zolder gevonden Stradivarius.

    Remi
     
  4. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Beste Remi,

    Ten eerste: ben je altijd zo aardig als iemand een normale vraag stelt?

    Ten tweede: ik heb het niet gehad over een stradivarius, ik ben heus niet zo naief dat ik denk dat ik zoiets in huis heb. Ik heb genoeg literatuur gelezen om te weten dat alle stradivarius violen, cello's en een enkele gitaar bekend zijn en dat de kans heel klein is dat er nog een 'nieuw' onbekend exemplaar opduikt. Er zijn meer kopieen dan echte! ( uit bijv. Maestro: vijf violen en het genie Stradivarius)

    Ten derde: ja, die viool komt van marktplaats. En ik weet dat daar veel schroot te koop is, waarbij ik de reactie krijg om terug te mailen: steek daar je open haard mee aan! Maar verkoop dit alsjeblieft niet!

    Ten vierde: Dit zegt nog niets over mijn intenties. Ik speel viool en kan zo onderhand wel een krot van iets redelijks onderscheiden: dat heb ik nu dus in huis. En ik ben al helemaal geen handelaartje dat een krot denkt op te kalefateren en vervolgens duur verder te verkopen.

    Ten vijfde: vandaag ben ik naar de vioolbouwer geweest en die zei dat ik er niet teveel voor had betaald!!!Hij leek redelijk tevreden over de staat van de viool.

    En als laatste, dit is dus serieus bedoeld om wat meer te weten te komen over mijn viool. Volgens mij was dat ook de toon van mijn email!!! Ik ben alleen een hartstochtelijk muziekliefhebber en alles over dit onderwerp interesseert mij! Ik hoop dat ik dus ook een serieus antwoord, op diverse vragen die ik misschien op dit forum ga stellen, krijg!

    gr. Jane
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Best Jane,

    Gelukkig heb je mijn post gelezen en begrijp je wat ik bedoelde te zeggen.
    De laatste dagen komen er een aantal posts over Marktplaats viooltjes en of we er meer informatie over weten te vinden.

    Jouw antwoord heeft mij overtuigt dat je meer over een instrument wilt weten. Ik ga voor je zoeken.


    Remi
     
  6. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Dank je Remi!!!
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Jane,

    Ik ben vanavond even langs de Haagse Bieb geweest om te kijken of ik wat meer kon vinden over jouw viool bouwer, “Deiter”.
    Helaas kon ik een boekwerkje niet vinden waar het mogelijk in kan staan, “Taxe der Streich Insrumenten” of zo.

    Als je echt zelf wat meer geïnteresseerd bent kun je met me mee “Googelen”.

    Zoek in Google op de plaats waar hij vandaan komt, zoek eens naar informatie over de stad, het dorp, kijk eens of je wat kunt vinden over zijn familie.

    Remi
     
  8. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Zo Remi,

    Ben jij even goed bezig geweest! Je bedoelt toch niet een heel dik boek in het Duits over Duitse en Oostenrijkse vioolbouwers? Dat stond in de bieb in Zwolle maar geen Deiter te vinden. Maar alvast bedankt. Ik zal ook eens verder gaan googlen.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Jane,

    Sorry maar telkens weer die vraag over een marktplaats viool, ik reageerde niet echt vriendelijk. Normaal reageer ik dus een stuk vriendelijker.

    Maar nu back on topic,

    Ik heb een tijdje internet zitten doorspitten maar kom geen informatie over Deiter tegen, althans niet de Deiter die wij zoeken. Wel een Deiter uit Schönbach ergens in 17xx geboren, maar als je dan nog een viool weet te bouwen in 1921 ben je ongeloofwaardig oud.
    Ook kwam ik ergens wel informatie tegen over een Deiter die in de 2e Wereldoorlog is omgekomen in Polen (Krakow) maar ben de link naar de site kwijt.
    Als ik volgende week tijd heb ga ik nog even bij de Haagse Bieb langs om (rustig) te kijken of ik wat kan vinden.
    Helaas voor jou brij ik er daarna een eind aan.

    Dan toch nog een kleine vraag, hoe speelt het instrument, hoe klinkt zij.

    Remi
     
  10. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Hoi Remi,

    Ik dacht al wel dat je wel aardig bent hoor! Ik ben zelf ook even op zoek gegaan, in de bieb niets te vinden dus. Op internet zijn er maar liefst vier plaatsen Schonberg, 2 in Duitsland, 1 in Oostenrijk en 1 in Tjechie, maar dat heet in het Tjechisch anders. En in twee plaatsen werden idd violen gebouwd, dus misschien heb ik een beetje beet als ik ik nog verder zoek! Maar leuk, dat je wilt gaan zoeken in de bibliotheek in Den Haag! Hoe de viool klinkt: nu een beetje schel, maar hij ligt nu bij de vioolbouwer, die gaat iets aan de kam doen en er andere snaren opzetten, maar het viel me al niet tegen hoe hij nu speelde: klinkt warm, goede draagkracht!

    gr. Jenny
     
  11. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Remi,

    Op een duits forum heb ik dit ook gevraagd en waarschijnlijk komt hij uit schonbach wat nu luby in Tjechie heet. Dus het kan heel goed dat je iets over een Deiter hebt gelezen die in een kamp is omgekomen! Misschien als je dit weet kun je beter zoeken?!
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Jane,

    Ik moet je helaas teleur stellen, al mijn zoekpogingen leverde niets op.
    Helaas kon ik door een computerstoring niet eerder reageren en heb vanavond nog wat speurwerk verricht maar helaas zonder resultaat.

    Helaas bijna geen informatie over Johann Deiter, Schonbach (Schönbach). Alleen de Koninklijke Bibliotheek heb ik nog niet geprobeerd (mijn abonnement is verlopen) maar eigenlijk wil ik het liever hier bij laten.

    Ik hoop dat je “Deiter” lekker speelt en mooi klinkt, geniet er van. Zelf speel ik op een kopie van een Rugerrie (Francesco) waarvan de hals aan de boven kant voor mij een ietsje te smal is maar ik ben er aan gewend geraakt.

    Remi
     
  13. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Remi,

    bedankt voor je zoektocht. KHeb iemand uit Duitsland gevonden die nog wat meer misschien op kan zoeken.

    Hij is nu alweer bij een vioolbouwer, een andere die hem helemaal zal nakijken, speelde nog niet helemaal lekker. En dan heb ik een prachtige viool, zei hij. Dus daar ben ik wel blij mee!

    Maar bedankt voor je zoeken, ik ga nog even door!

    gr. Jane
     

Deel Deze Pagina