Johann Gottlob Pfretzichner

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Natasja, 15 okt 2005.

  1. Natasja

    Natasja

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    4
    Hallo,
    Ik heb een paar maanden geleden de viool van mijn opa te leen gekregen en ben op zoek naar informatie over de bouwer ervan. In de viool staat de naam Johann Gottlob Pfretzichner. Hij is gebouwd in 1771. Op internet is er niks over deze man te vinden.
    Weet verder iemand wat de zin 'Propre violino car rerpontant' betekent? Ook dit staat in de viool.
    Alvast bedankt,
    Natasja
     
  2. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    JP,

    ik denk dat de spelling hier een beetje parten speelt, want de door jou aangegeven link heeft betrekking op strijkstokkenmakers met een iets andere naam: n.l. H.R. Pfretzschner ipv Pfretzichner. Bovendien komen we een beetje in de problemen met de jaartallen, want in 1771 bestonden deze 'jongens' nog niet.

    Jammer, dus.
     
  4. Natasja

    Natasja

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    4
    Klopt, en er staat duidelijk geen S op het etiket in de viool. De vioolbouwers van de link zijn het dus inderdaad niet. Jammer...
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Natasja,

    Rond de tijd die je viool aangeeft (rond de tijd dat hij is gebouwd) zijn er een groot aantal vioolbouwers geweest in Markneueskirchen met de naam Godlieb.
    Ik heb het een en ander zitten googelen en kom bijna alleen maar een of twee instrumenten tegen met vermelding van de volledige naam.

    Googelen op de naam Johan Godlieb met als toevoeging Markneukirchen levert het een en ander op (twee instrumenten). Maar niet wat je zoekt, informatie over de bouwer.

    Als het een beetje mee zit ga ik vrijdag a.s. weer naar de koninklijke bibliotheek voor mijn Cuypers/Scheurleer speurtocht, ach een beetje kijken voor ene Johann Gottlob Pfretzichner moet dan toch ook tot de mogelijkheden behoren.

    Mocht het vrijdag a.s. niet lukken, dan moet je natuurlijk niet boos worden.

    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Remi,

    ik weet niet wat je allemaal van plan bent, maar 'googelen' op "Johan Godlieb" lijkt in de verste verte niet op "Johann Gottlieb" dus heeft geen enkele zin.
    Bovendien zijn deze namen gewone veel in Duitsland voorkomende voornamen en dan kun je er nogal wat vinden. Maar ja, ook om deze voornamen gaat het niet, het gaat om de achternaam en dan nog even goed op de spelling letten. Dus ik zeg het nog maar een keer: wanneer je echt gaat screenen op deze door jou genoemde en zo gespelde namen kun je het beter niet doen, zonde van de (je) tijd.
     
  7. Natasja

    Natasja

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    4
    Als je toch iets mocht vinden natuurlijk hartstikke bedankt. En lukt dat niet dan maakt dat helemaal niet uit. Maar in ieder geval bedankt voor de moeite tot nu toe.

    Natasja
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Natasja,

    er is een mevrouw Katherine Kyme die lid is van het Amerikaanse "PhilharmoniaBaroqueOrchestra. Zij bespeelt een viool van Johann Gottlob Pfretzichner, Germany gebouwd in 1791. Alle leden bespelen een instrument uit de 18e eeuw of copieën uit die tijd, ze zijn dan ook een Barokorkest.

    Zij heeft haar Emailadres echter niet ter beschikking gesteld voor contact, sommige leden hebben dat wel gedaan.

    Hier is de link, zodat jezelf ook een kijkje kunt nemen:

    http://www.philharmonia.org/Musicians.htm
     

Deel Deze Pagina