Joseph Boulogne,... de zwarte Mozart, vioolconcerten

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 4 apr 2012.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    De zwarte Mozart. Een componist met een hele lange naam namelijk Joseph BOULOGNE (, CHEVALIER de SAINT-GEORGES) wordt ook wel de zwarte Mozart genoemd. Je zou Mozart misschien wel de witte Boulogne kunnen noemen, want zoveel minder zijn z'n vioolconcerten niet, maar ja Mozart wordt nog veel gespeeld als groot componist en staat op de Oostenrijkse 1 euro munt en Joseph Boulogne is vergeten.

    BOULOGNE, CHEVALIER de SAINT-GEORGES, Joseph (1745-1799)
    Vc opus2 no.2 Mvt1
    Mvt2+3

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    BOULOGNE, CHEVALIER de SAINT-GEORGES, Joseph (1745-1799)
    Viool concert opus5 no.1
    Mvt1
    Mvt2
    Mvt3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    BOULOGNE, CHEVALIER de SAINT-GEORGES, Joseph (1745-1799)
    Vc opus5 no.2
    Mvt1
    Mvt2+3
    BOULOGNE, CHEVALIER de SAINT-GEORGES, Joseph (1745-1799)
    Vc opus7 no.2
    Mvt1
    Mvt2+3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. frits23

    frits23

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    1
    Prachtig prachtig. Nog nooit van Boulogne gehoord, maar zijn composities klinken heel fraai. Bedankt - hier ga ik eens meer van horen. :)
     
  5. Peter Prudon

    Peter Prudon

    Lid geworden:
    4 dec 2014
    Berichten:
    1
    Wat een ontdekking. De vioolconcerten doen niet onder voor de blanke Mozart. Op de Engelse Wikipedia staat een uitgebreide biografie met muzieklijst.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat ik zo heel bijzonder vind, is dat deze Joseph Boulogne CdStG inderdaad een tijdgenoot is van Mozart, maar dus een héél ander leven had op een heel ander deel van de wereld. Toch zou je dat niet zeggen als je de opnames van zijn muziek hoort (#1, 2 en 3). Terwijl Mozart als klein kind concertreizen maakte, is er behoorlijke onduidelijkheid over wanneer Joseph is gaan vioolspelen. Op grond van zijn spel concludeerde men dat hij dan toch wel als kind heeft moeten leren spelen om dit niveau te bereiken.

    Ook Joseph was een begaafd kind; hij presteerde zeer goed als schermer. Het was meer voor de mensen bijzonder dat hij als beroemd schermer ineens tussen de violisten in een orkest opdook. Hij bleek muzikaal ook zeer begaafd!

    Het feit dat hij zo 'westers' componeerde, moeten we dat toeschrijven aan zijn leermeesters die in die traditie zijn opgeleid en dat doorgaven? Zat er nog iets Afrikaans dan wel Guadeloupes (wat het ook mogen wezen) in Josephs composities? Ik hoor het niet, ik zie het ook niet, maar dat wil lang niet alles zeggen.

    Op de site www.imslp.org is hij te vinden onder het laatste deel van zijn lange naam.
    Hier een doorlink naar een strijkkwartet van hem:

    http://javanese.imslp.info/files/im...4-StGeorge-Quatuor04-Robec-conducteur-1_3.pdf

    Op YT kun je in delen een hele film zien over deze componist, zag ik net. Hoe goed deze film is gebaseerd op feiten, hoeveel de grote duim erbij is gekomen om de boel cineastisch aantrekkelijk te maken...???
     

Deel Deze Pagina