Joseph Gagliano, Nicolai Fecit p. 17??

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Simon Joustra, 6 dec 2014.

?

Origineel? Hoe kan ik deze viool plaatsen?

  1. Ja het is een kostbaar origineel

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Nee het is een goed kopie

    2 stem(men)
    100,0%
  1. Simon Joustra

    Simon Joustra

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    5
    IMG_20141206_184744.jpg IMG_20141206_184401.jpg IMG_20141206_184307.jpg IMG_20141206_184544.jpg IMG_20141206_184506.jpg IMG_20141206_184353.jpg IMG_20141206_184345.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Beste meneer Joustra,

    biedt u een instrument te koop aan of is dit een poging aan de weet te komen welke vraagprijs reëel is?
    In het eerste geval lijkt het me wel noodzakelijk dat er een vraagprijs wordt verstrekt.
    Voor het tweede gedeelte van uw vraag zijn de foto's van een te slechte kwaliteit om daar een uitspraak over te doen, althans ik waag me daar niet aan.
     
  3. Simon Joustra

    Simon Joustra

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    5
    Hallo meneer,

    Ja ik probeer een beetje hoogte te krijgen van de viool, omdat ik overweeg hem te verkopen en ik geen idee heb van de waarde
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Na wat spitwerk en vergelijking, ondanks de slechte foto's denk ik dat het geen echte Joseph Gagliano is.
    Naar wat ik heb kunnen vergelijken met de mogelijkheden welke ik heb zie ik een behoorlijk verschil in de C-bout en de punten van de C-bout lopen bij dit instrument behoorlijk door. Bij de informatie welke ik ter beschikking heb zijn de uiteinde vna de c-bout allemal vrij kort bij de "bekende" instrumenten.
    Ook valt het mij op dat het achterblad niet gespiegeld is. Het enige bij mij bekende instrument dat een achterblad uit een deel heeft is een rijkelijk versierde viool uit 1779, deze viool is in samenerking met zijn broer Antonio gebouwd.

    Ik denk dus dat het een kopie is, gemaakt naar ... Gagliano.

    remi
     
  5. Simon Joustra

    Simon Joustra

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    5
    Bedankt voor je reactie! Zijn er veel kopieën bekend van Joseph Gagliano?
    Het is inderdaad opvallend dat het achterblad uit een deel bestaat. Dan is het niet echt een exact kopie.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Of een achterblad bestaat uit één of twee stukken lijkt me niet bepalend voor een bouwer: iedere bouwer heeft beide vormen wel eens toegepast, het hing een beetje af van de beschikbaarheid van het hout, lijkt me.

    Als hals en krul één stuk vormen en de krul dus niet aan een nieuwe hals is bevestigd, dan is het zeker geen echte Gagliano, de Gagliano's (het is een grote familie geweest!) maakten in de 18de eeuw nog violen in barokvorm, met dikke hals en toets. Zoek op Google maar eens op "baroque violin fingerboard", dan weet u wat ik bedoel. Uw viool is vast een kopie of gewoon simpelweg "voorzien van een naam", dat is heel vaak gedaan. Veel echte geldwaarde hebben zulke violen niet.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Liuwe, de hals is wel vervangen, zie bovenaanzicht van de sleutelkast.
    Van de crafting van de sleutelkast/krul is helaas geen foto.

    misschien eens richtlijnen opstellen voor het plaatsen van foto's voor een dergelijk onderwerp.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dus op dit moment is er geen sprake van aanbieden tot verkoop?
    U wilt gewoon meer weten over dit instrument, toch?
    In dat geval staat het onderwerp in het verkeerde forum.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik denk dat wazige foto's met nauwelijks of geen details niet uitnodigen tot een reactie over de identificatie van een instrument. De enige reacties die dan waarschijnlijk geplaatst zullen worden is dan dat de boel te vaag is om er iets over te kunnen zeggen. Dat moet dan voor de topic-starter genoeg zijn om óf een hernieuwde fotosessie te maken en zijn/haar mobieltje te laten liggen, óf het is te veel moeite en dan hoor je er nooit meer wat van terug.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,
    Als we een advies uitbrengen voor het maken van foto's voor de identificatie van een instrument.
    Gewoon een kleine richtlijn over het hoe en wat en waarom we bepaalde kenmerken graag willen zien.

    Het is maar een idee.

    Remi
     
  11. Simon Joustra

    Simon Joustra

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    5
    Hallo,

    Sorry dat de foto's niet scherp zijn. Ik dacht dat het aardige foto's waren. Maar het klopt, de hals is vervangen, de krul bespaard. Dat had ik begrepen van degene van wie ik de viool ooit had gekocht.
    Ik ben van plan om de viool te verkopen voor een redelijk bod. Maar het probleem is dat ik niet precies weet aan wat voor bedrag ik kan denken.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Nog een klein detail. Een Gagliano met een Wittner staartstuk... moet jaren in handen geweest zijn van iemand zonder kennis van oude meester violen en nog erger, de vioolbouwer welke dit zou toelaten. Een dergelijke configuratie op een waarschijnlijke "meesterviool".

    Remi
     
  13. Simon Joustra

    Simon Joustra

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    5
    Helpen deze foto's nog er bij?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Idee is prima, maar wie ben ik om een advies uit te brengen over diafragma, belichting om reflectie te voorkomen, achtergrond, witbalans, vermijden van flits etc.? Volgens mij moet je daarvoor de experts aan het woord laten. Michael Darnton? Maar ja, dat is weer in het Engels!
    Als jij iets hebt of weet? Plaatsen maar zou ik dan zeggen. Maar over een foto die haarscherp moet zijn, kan geen onduidelijkheid bestaan wat daar mee wordt bedoeld. Een mobieltje met 2 MP zal niet voldoen.
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Simon Joustra,
    Wat voor foto aperatuur heb je ter beschikking? Een mobieltje, een compact, een digitale spiegel reflex of wat dan ook?
    We kunnen je er wel mee op weg helpen, waar een wil is is een weg.

    Remi
     
  16. moos

    moos

    Lid geworden:
    1 mrt 2013
    Berichten:
    14
    vind dit leuke viool. zeker een copie. ik denk meer aan een duits viool markneukirchen.viool van na de tweede wereld oorlog.foto,s zijn niet zo heel best maar wel leuk ken dat probleem met foto,s maken.
    maar vind het leuke viool heb deze al eerder ergens gezien?.

    hals en krull zijn niet vervangen dit is orgineel hals met krull.ik daar een scheurtje zittenbij de stemsleutel . maar leuke viool

    gr moos
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2014
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ondanks de slechte kwaliteit van de foto's is toch duidelijk te zien dat aan weerszijden van de krul, beide wangen een lijmnaad vertonen die ontstaan zijn door het 'craften' (verhalsen) van de krul. Daar kan geen misverstand over bestaan.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is "to graft" in het engels en waarom zouden we niet gewoon het Nederlandse werkwoord "verhalzen" (maar met een Z) gebruiken (vtdw: verhalsd)?
    Maar wellicht hebben sommige spellingcontroles het daar wat moeilijk mee!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Bert, hoe kom je bij het werkwoord verhalzen? Is toch afgeleid van hals? (En niet van halz). Mijn referentie http://taaladvies.net/ kent overigens beide woorden niet. :(
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Één hals, twee halzen.
     

Deel Deze Pagina