Joshua Bell in Europa

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door remi, 24 feb 2005.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Spreekt eigenlijk voor zich.

    Binnenkort komt Joshua Bell eindelijk eens naar Europa.

    Joshua Bell, een violist die niet alleen de klasieke kant van het vioolspel weet te waarderen maar ook, film muziek, modern, pop, country en ga zo mar door.

    Joshua Bell, een violist met een spijkerbroek, een stradivarius, een coltrui.
    Een top violist, en toch zo gewoontjes.

    25, 26 en 27 februari in Spanje
    2-3 te Manchester UK
    3-3 te bewonderen in the Colston Hall (Bristoll) UK, etc, etc.

    Maar op 08-03-2005 te bewonderen in Belgie, en wel in het concertgebouw te Brugge.
    Die avond zal hij onder leiding van Vladimir Ashkenazy, Mendselssohn\'s viool concert No. 1 in E minor, Op. 64 ten gehoren brengen.

    voor de zekerheid nog even kijken op http://www.joshuabell.com/ en anders voor de agenda op http://www.sonyclassical.com/artists/bell/html/tour.html

    Groetjes van Remi
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Naar mijn weten heeft Felix Mendelssohn B. twee vioolconcerten gecomponeerd. Het in 1822 gecomponeerde concert in D groot heeft opus 77 meegekregen. Het veel later gecomponeerde en meest uitgevoerde stuk in E klein werd pas in 1844 gecomponeerd maar heeft opusnummer 64. Die in E klein heet No. 1.

    Hoe kan dat?

    Frits
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste SB,

    Naar aanleiding van jou reactie ben ik gaan zoeken.

    Alles wat ik kon vinden m.b.t. F.Mendelson’s eerste en eventuele 2e vioolconcert.

    In c.a. 1822 heeft hij een stuk geschreven (Overture in D), dit is echter pas in 1952 ontdekt.
    In 1838 is hij begonnen aan “het” vioolconcert in E op 64.

    Vanaf het moment dat dit af was werd het bekend als zijn viool concert, dan lijkt het mij ook logisch dat het bekend wordt als zijn eerste vioolconcert, als na jaren pas zijn eigenlijke “eerste” viool,concert pas ontdekt lijkt het mij niet redelijk om alles over een andere boeg te gooien en zijn eerste het tweede te noemen en zijn tweede het eerste (zelf kan ik het nog een beetje volgen).

    Dus is het eerst bekende werk E op 64 zijn eerste maar zijn eerdere werk Opus 77 wat later ontdekt werd zijn tweede.

    Als ik er een metertje of twee naast zit wil ik het graag horen.

    BTW.

    Back on topick:

    Joshua Bell In Nederland:

    Het volgende goede nieuws: Joshua komt op 23 januari 2006 naar Nederland en wel naar Arnhem.
    De stukken die hij mag spelen zijn wel bekend maar het theater is nog niet bekend.

    Voor mij staat dus vast dat ik ga, al moet de onderste steen….

    En, natuurlijk kijken of ik de kans krijg om hem te mogen spreken (interview).

    Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik dacht dat die componisten hun eigen opusnummers bijhielden?
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Kan ik helaas geen goed/reeel antwoord op geven

    Remi
     
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Soundboard,

    Nou, niet in alle gevallen geloof ik. Zie Bach, Scarlatti, Haydn , Mozart, Schubert en Dvorak. Zelfs bij van Beethoven is sprake van een jeugdwerk met een hoog opusnummer. Iets met blaasinstrumenten. En dan heb ik het nog maar niet over al die 'Werke ohne Opuszahl'. Of componisten die helemaal nergens aan deden, zoals Mahler.

    Hopf
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hopf,

    Zou het tijdgebonden zijn, zodat de hedendaagse componisten ook geen opusnummers meer hanteren? Mahler is natuurlijk wel even een andere tijd dan Beethoven en Haydn natuurlijk. :)
     
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Soundboard,

    Misschien is het wel een uitvinding van muziekuitgevers. Om kopers duidelijk te maken dat sprake was van een 'nieuwe' compositie, namelijk het hoogste (en laatste) opusnummer.

    Hopf
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Als ik het goed hebt komt J.Bell 22 januari 2006 naar Hollanda en treed op in Arnhem (Arnheim).

    Tot die tijd wil ik geen woord meer horen over Opus dit en opus dat. (punt).

    Nee hoor gekheid. Maar wel back on topic.

    Remi (Rugerri)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja Remi, je hebt gelijk: het gaat nu niet meer om Joshua Bell. Het is eigenlijk gek hoe snel je al reagerend verzeild raakt in een andere topic. Het lijkt alsof het vanzelf gaat. Maar, als er nog meer over de opusnummers te melden valt moesten we misschien maar een nieuwe 'thread' of 'topic' -zoals dat in goed Nederlands heet-openen.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Joshua Bell (viool) & Frederic Chiu (piano)
    Beethoven, Bartok e.a.


    viool: Joshua Bell
    piano: Frederic Chiu

    Mozart: Sonate voor viool en piano in G, KV 301
    Beethoven: Sonate nr. 9 voor viool en piano in A, opus 47 ('Kreutzer')
    Bartok: Rapsodie nr. 1 voor viool en piano, Sz. 86
    Prokofjev: Vijf melodieen voor viool en piano, opus 35bis
    Saint-Sains/Ysaye: Caprice after a study in form of a Waltz, opus 52, nr. 6

    De Amerikaanse violist Joshua Bell gaat - zoals dat heet - als een speer en staat op het moment op de toppen van zijn kunnen. De 37-jarige muzikant wordt wereldwijd gelauwerd voor zijn diepvoelend vioolspel en voor zijn charismatische podiumpresentatie. Dat hij er goed uitziet doet de zaken ook geen kwaad. Bell vermengt in zijn vioolspel traditie met hedendaagse klanken, want hij is ook thuis in de wereld van de film- en popmuziek.
    Joshua Bell groeide op als een all-American kid, met een lichte tic voor computerspelletjes. Hij had vanaf zijn vierde vioolles, maar toen hij op zijn twaalfde de pedagoog/violist Josef Gingold tegenkwam koos hij onvoorwaardelijk voor het instrument en werd Gingold zijn leraar. Op zijn veertiende won hij een concours en kort daarna debuteerde hij met het Philadelphia Orchestra onder Riccardo Muti. Zijn eerste cd-opnamen werden een sensatie en sindsdien behoort hij tot de groten der klassieke wereld en staat hij voorlopig op een respectabel gemiddelde van honderd concerten per jaar. Bell speelt op een 1713 'Gibson ex Huberman' Stradivarius.

    Vanavond deelt hij het podium met Frederic Chiu, een Parijzenaar van Chinese komaf die inmiddels in Amerika woont. Hij heeft al twintig albums op zijn naam staan en vervangt de in eerdere publicaties genoemde Zoltßn Kocsis.

    De heren brengen een gevarieerd programma. Op de speellijst staan de 'Sonate in G KV 301' van Mozart en de 'Kreutzersonate' (1802-03) voor viool en piano van Beethoven, kamermuziek die twee eeuwen later niets aan stormachtige kracht heeft verloren. 'Rapsodie nr. 1' van Bartok is een ode aan het samenspel van een duo. De componist droeg het werk op aan zijn vriend Joseph Szigeti, met wie hij regelmatig samenspeelde. Het stuk ademt de sfeer van Roemeense volksmuziek, met Hongaarse invloeden. De 'Vijf melodieen' van Prokofjev werd onder opus-nummer 35 in 1920 geschreven voor stem en piano. Vijf jaar later arrangeerde de componist het werk voor viool en piano, gaf het een nieuwe naam en een nieuw opus-nummer: 35bis. Het concert sluit af met Eugene Ysaye's bewerking van 'Caprice after a study in form of a Waltz' van Camille Saint-Sains.

    The Guardian: "Played as musically and poetically as it was by Bell, who seems incapable of producing a single phrase that is not perfectly poised, it becomes irresistable."

    locatie:
    Nuonzaal | Musis Sacrum
    speeldata:
    zondag 22 januari
    aanvang:
    20:15 uur

    entree:
    €25,=

    En dan blijkt dat je door een fout op de site van Joshua Bell en Sony het concert volledig misgelopen ben en Joshua voorlopig weer alleen maar in het buitenland te bewonderen is.

    %#$@$%#$#%$^% (sorry voor mijn taalgebruik, maar het moest er even uit).

    En dat terwijl ik meer dan regelmatig zijn site heb plat bezocht


    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Remi,

    Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp. Op 14 oktober 2005 kondig je aan dat JB op 22 januari 2006 in Arnhem optreedt. Maar in je laatste post zeg je dat je hem bent misgelopen, terwijl hij tòch op 22 januari 2006 in Musis Sacrum is opgetreden.

    Waar ging het dan mis?

    De datum en plaats klopt toch?
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Via de site van JB kun je volgen waar hij optreed en wanneer, zelfs het theater of de zaal wordt er bij vermeld. Begin januari is de site van JB ge-update maar het gedeelte van de tour bevatte een groot aantal fouten en vermeldingen van de zalen vielen weg.
    Ik heb dit aan Sony (zijn maatschappij) gemeld. Zij zouden er naar gaan kijken en de foute4n herstellen.
    Als er geen zaal te reserveren is heeft Sony het recht om het concert zonder voorafgaand bericht af te gelasten c.q. geheel niet door te laten gaan.

    Tot dat ik een artikeltje tegen kwam op een site over Anhem, en daarin werd dus melding gemaakt van een concert van JB.
    Op het ogenblik vertoeft JB alweer in het buitenland, helaas duurt het ongeveer twee jaar voor er weer en kans is dat hij weer in Nederland komt.

    Dus België en Duitsland maar goed in de gaten houden of eens met zo’n supergoedkoop vliegreisje nar Italië.

    Stom van mij om niet veel actiever het web af te struinen naar vermelding van het concert.

    Remi
     
  14. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    Nou Remi, en anderen, valt dat ff mee: in april 2007 komt JB al in Nederland.
    Muziekcentrum Eindhoven.
    Hij voert van Beethoven uit:
    Coriolan Ouverture
    Vioolconcert in D majeur
    symfonie nr.7 in A majeur.
    Zie jullie daar allemaal wel.
    gr.
    pietvankempen
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Piet,


    Helaas alweer uitverkocht, zie de site:
    academy of st. martin in the fields



    zondag 29 april
    20:15 uur
    Grote zaal

    UITVERKOCHT <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
    Joshua Bell dirigent en viool

    Bell leidt 'the Academy'
    Beethoven - Vioolconcert


    Helaas, maar ik ga in ieder geval wel nog even bellen voor een plaatsje.

    Remi
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De aanhouder wint.

    Na een aantal mislukte pogingen om een concert van J. Bell te mogen bijwonen is het me deze keer wel gelukt.

    Na een snelle reactie van mijn kant, toen ik las dat hij op 27 april 2008 naar Nederland komt is het me dan eindelijk gelukt om kaarten te bemachtigen

    Remi
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Geluksvogel die je bent.

    Rob.
     
  18. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Remi,

    Zijn er meerdere optredens van hem in 2008 waarin hij het Vioolconcert van Beethoven speelt, weet jij dat zo uit je hoofd ?

    Rob.
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Rob,

    Dat weet ik natuurlijk niet uit mijn hoofd. Als je het wilt weten moet je via de site van hem gaan uitzoeken waar hij speelt, b.v. Het Concertgebouw en dan kijken of ze het programma met de te spelen stukken ook nog op de site hebben staan.

    Daarbij zit Joshua Bell meestal heel ver weg in het buitenland.

    Remi
     
  20. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Remi,

    Gisteren meteen rond gekeken op google maar hij geeft maar een concert hier in Nederland.
    Vreemd je zou toch verwachten dat drie concerten ook wel volle zalen zou trekken hier in dat kleine kikkerlandje. Jammer maar het is niet anders.

    Rob.
     

Deel Deze Pagina