Kam klapt onderuit bij het stemmen elektrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door oostj21, 4 aug 2011.

  1. oostj21

    oostj21

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    2
    Nog niet zo lang geleden heb ik een electrische viool aangeschaft, eenvoudig dingetje om stil te kunnen studeren. Er komt een goed geluid uit, maar het komt vaak voor dat de kam onderuit schuift bij het stemmen.

    Is hier een makkelijke oplossing voor om dit te voorkomen.. of is het terug naar de winkel (die zit nogal ver weg, dus ik hoop op een doe-het-zelf-oplossing)
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Kan je niet even bellen naar die winkel; misschien is het een bekend probleem en is het een verkeerde serie... Als je zelf gaat knutselen, weet je wel zeker dat je geen garantie meer hebt, en dat lijkt me niet echt de bedoeling...

    Daphne
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik heb een vermoeden dat de kam niet goed op de body aansluit, niet vlak aan de onderkant is.
    Wat voor e-viool heb je en welk model?

    Misschien moetten de kamvoetjes passend gemaakt worden. Begin daar niet zelf aan maar laat het door een vioolbouwer doen.

    Remi
     
  4. oostj21

    oostj21

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    2
    Ik ben toch maar "even" naar de winkel teruggegaan. Het bleek heel simpel te zijn. De kam was inderdaad niet goed aan de onderkant. Nieuwe kam gekregen en probleem opgelost.

    Gelijk weer een dagje uit gehad in een andere stad...
     
  5. D-joiz

    D-joiz

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    1
    Heel toevallig heb ik 2 weken geleden een elektrisch viooltje gekocht en had met hetzelfde probleem te maken. De ervaring leerde mij dat het gewoon nieuwigheid is. Als je de snaren aanspant of gewoon stemt, voer je de snaren naar de krul. Daarmee sleep je de kam ook mee. 1 makkelijke oplossing: bij het stemmen de kam vasthouden. als dat niet werkt moet je het even met iemand samen doen: de 1 houdt de kam/viool vast, de ander stemt. Ik hoop dat je inmiddels geen last meer hebt van dit probleem? Bij mij is het na 2 weken al klaar namelijk
    Ik hoop dat je hier wat mee kunt

    Gr
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zonder hulp van een tweede persoon gaat het ook heel goed wanneer in het begin van het opspannen van de snaren, de kam al een beetje scheef wordt gezet, maar dan naar het staartstuk toe. Aan het einde van de opspanprocedure (van de snaren) staat de kam dan vermoedelijk vrijwel recht. Een laatste correctie kan simpel worden uitgevoerd door de kam tussen wijsvinger en duim van beide handen recht te zetten. Het gaat dan om een verplaatsing van hooguit enkele millimeters. Aangenomen wordt dat de kamvoetjes wel goed aansluiten, anders staat de kam wel recht maar is er geen goed contact met de basis en heeft kantelen nog steeds een grote kans.
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Nog even een reactie op dit al wat oudere topic omdat dit probleem vaak voorkomt.

    Dit probleem komt zowel bij de E-viool als bij de akoestische viool voor. De oplossing is simpel, met een oud stukje droge zeep de groeven in de kam een beetje inwrijven met zeep.
    De snaren lopen nu bij het stemmen soepel en zonder meetrekken over de kam en mocht de kam onverhoopt toch een beetje scheef staan dan kan je hem heel gemakkelijk weer naar achteren zetten. De achterkant van de kam staat dan weer onder een hoek van 90 graden met met bovenblad.

    Als je toch bezig bent kan je de groeven van het topkieltje ook nog even behandelen met een beetje grafietpoeder of met zacht potlood.

    Het is handig om dit te doen bij het (één voor één) vervangen van de snaren.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee dat moet beslist worden afgeraden! Zeep is een behoorlijk sterke base (pH >7) en tast de snaren aan. Niet doen dus. Voor wie het niet geloven wil heb ik hier nog even een site: http://www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=512


    Ja, grafiet is prima in de groeven van het kielhoutje, maar als men al wat op de kam wil smeren, doe er dan óók grafiet op.
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ik gebruik al jaren een stukje droge hotelzeep, ook voor de sleutels, nog nooit problemen gehad met aantasting van snaren. Zwart grafiet op de kam houd ik niet van.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee ik houd ook niet van zwart grafiet op een kam en doe het ook nooit. Maar ik zou toch geen zeep in aanraking laten komen met de zilveren- of aluminium omwikkeling van snaren.
    Zeep op de stemsleutels gebruik ik ook altijd, maar die zeep komt niet in aanraking met de snaren: slechts als medium tussen sleutel en sleutelgat.
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Mijn snaren zijn eerder versleten van het spelen en de aantasting door mijn vingertoppen en het haar van de strijkstok dan van het kleine beetje zeep in de kamgroefjes ;)

    Maar een HB potlood krasje in de groefjes doet vast ook wonderen, zeker voor een nieuwe kam/viool met "kam klapt onderuit" problemen dus ook een aanrader!
     

Deel Deze Pagina