Kam van cello te vlak

Discussie in 'Cello' gestart door MarijnV, 18 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ho ho, Frits, het bijwerken/bijsnijden van een kam is het uitgangspunt! Natuurlijk, het geloof in het tunen van de bladen is hiermee verwant.

    Zijn er ook gegevens over bouwers die bewust niét tunen of bijsnijden en die ondanks dàt toch goed klinkende instrumenten bouwen? En hoe zit dat in die massale Chinese vioolbouw? Wordt daar ook getuned/getaptoned/bijgesneden? Ze leveren hoe dan ook prima klinkende violen af!:)
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja zeker zijn die er.
    Maar -zoals eerder al gezegd- dat valt te bediscussiëren in een ander onderwerp!

    Ze leveren ook violen af met een bovenblad dat qua dikte niet onderdoet voor een tien jaar oude broodplank: een geringe kuil ergens in het centrum. Krijg die maar eens in trilling!! En de bijgeleverde kammen passen allemaal redelijk op hun voetjes, omdat het een machinaal gefreesd bovenblad is, met steeds dezelfde curvatuur. Met dat gegeven kun je uitstekend de ronding op de voetjes overbrengen, uiteraard ook mechanisch. Bekijk dan ook niet hoe de dikteverdeling van een kam -vooral de cellokam- is uitgevoerd, want dan schrik je.
    Er zijn er ook, die wat beter zijn afgewerkt, maar ook daar heb ik al vele kammen moeten vervangen omdat er niets meer van te maken valt.
    Of de Chinese bladen worden getuned of beklopt? Ik weet het niet, maar het zou bij machinale productie ook niet nodig zijn: ieder blad is qua dikteverdeling, afmetingen en curvatuur gelijk aan de vorige.

    Tenslotte heb je blijkbaar (ook) geen antwoord over hoe men de referentietoon van 425 Hz (Barokstemming) verkreeg?
     
  3. reguz

    reguz

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    43
    Beste Oosterveld
    Je schreef:

    "Of de Chinese bladen worden getuned of beklopt? Ik weet het niet, maar het zou bij machinale productie ook niet nodig zijn: ieder blad is qua dikteverdeling, afmetingen en curvatuur gelijk aan de vorige."

    Dit zou dan in moeten houden dat ieder instrument volgens jou manier van verstaan altijd dezelfde kloptoon op een los blad heeft. Dit houd dan ook in dat als je dezelfde kloptoon van de bladen van Stradivarius weet te maken met de vorm van Stradivarius dan heb je een instrument met de kwaliteiten van een Stradivarius.
    Tot nu toe is het geen enkele vioolbouwer of wetenschapper gelukt om dit te bewijzen of zelfs een instrument te maken.
    Daarom zou ik en een ieder die deze discussie volgt graag nader een uitleg van willen lezen hoe die these juist is, wetenscahappelijk beschreven en ook met een instrument dat Oosterveld dan bouwt er aan vast te hechten.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Laat ik even aannemen dat het bericht aan mij is gericht, hoewel ik niet Oosterveld ben.
    Het is jammer dat u mijn eerdere opmerking in post #19 over het onderwerp ‘tunen van de bladen’ niet ter harte heeft genomen en volkomen negeert, want ik vind het niet passen bij het onderwerp ‘Kam van cello te vlak’. Nu weet ik ook wel dat een reactie heel gemakkelijk kan ontsporen en een beetje buiten het onderwerp kan vallen. Ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan. Maar nu gaat het puur om een geheel ander onderwerp. Ik wil ook niet vervelend doen en uw bericht volledig verwijderen. Ik heb daarom besloten te antwoorden, waarna ik dit onderwerp sluit zodat een eventuele reactie van uw kant alleen gestart kan worden doordat u óf een nieuw onderwerp begint óf de discussie elders over dit onderwerp voortzet bij een van de drie eerder aangegeven onderwerpen. (Zie post #19 onder het in blauw geschreven ‘hier’).
    Met mijn bewering dat de Chinese bladen niet hoeven te worden ‘getuned’ bedoel ik te zeggen dat alles machinaal gaat en dat de beheersbare variabelen zoals bijvoorbeeld afmetingen, dikteverdeling en welving, constanten zijn geworden. Het enige wat varieert is de houteigenschap van ieder blad. Dat is nu juist het probleem bij dergelijke instrumenten: daar wordt niet voor gecorrigeerd. Verder veronderstelt u dat ik bij mijn instrumenten de klank van een Stradivarius kan evenaren wanneer ik maar die kloptonen heb. Dat heb ik nergens en nooit beweerd! Ik bouw mijn instrumenten ook niet volgens de kloptonen zoals die zijn bepaald aan bladen van een Stradivarius. Maar het kan zijn dat u niet goed leest, zoals u ook mijn naam niet goed leest. Ik wil het hier bij laten.


    Frits
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina