kan ik ook akoestische snaren gebruiken?

Discussie in 'Overig' gestart door nickdude19, 20 mrt 2012.

  1. nickdude19

    nickdude19

    Lid geworden:
    20 mrt 2012
    Berichten:
    3
    hallo,

    ik ben een viool aan het bouwen

    maar ik heb geen viool snaren en heb ik dus akoestische gitaar snaren gebruikt

    werkt dit ook gewoon als ik met een strijkstok erover heen ga of moet ik toch viool snaren aanschaffen?
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    je moet echt vioolsnaren aanschaffen.

    de lengte, dikte, structuur en spanning van gitaarsnaren (nylon of staal) is zo anders dat je dat niet moet doen. je krijgt de boel sowieso niet goed gestemd en strijken gaat ook niet goed.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Gitaarsnaren hebben niet alleen het verkeerde oppervlak, maar ook niet de goede toleranties voor exacte dikte, het geen het flinke prijsverschil tussen gitaarsnaren en snaren voor strijkinstrumenten verklaart. Minimaal Dominant 4/4 vioolsnaren SET E alu of Corelli Crystal 4/4 SET vioolsnaren gebruiken
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het oppervlak (rond) is toch vergelijkbaar met vioolsnaren? Ze zijn echt niet vierkant of rechthoekig hoor. Wat bedoel je precies?
     
  5. nickdude19

    nickdude19

    Lid geworden:
    20 mrt 2012
    Berichten:
    3
    oke bedankt voor jullie reacties ik zou wel viool snaren kopen
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Om drs. Den Uyl te citeren: "ik ben blij dat u deze vraag stelt..."
    - gitaarsnaren (de akoestische van onomwonden nylon) hebben vaak een mat of halfmat oppervlak dat door een strijkstok minder goed "gepakt" wordt
    - wikkeling van gitaarsnaren is over het algemeen rond draad, van vioolsnaren meestal een geslepen "bandje" dat meer oppervlak genereert.
    - gitaarsnaren gaan gemakkelijker "rollen" bij het aanstrijken
    Maar bovenal heb ik het natuurlijk ooit een keer uitgeprobeerd op een strijkinstrument; het klinkt nergens naar! Neem gerust de proef op de som!
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    heb je wel eens een staal omwikkelde gitaarsnaar voor een akoestische gitaar van dichtbij bekeken? Die is inderdaad rond ja. maar heeft niet de gladde alu of zilver omwikkeling die een vioolsnaar heeft.

    [​IMG]
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar de meeste vioolsnaren hebben een omwikkeling die kan bestaan uit chroom, titaan, wolfraam, goud, zilver en die zijn allemaal cirkelvormig. De windingen worden strak tegen elkaar aan gewikkeld. Bij alleen aluminium bestaat de wikkeling uit een vlak 'reepje' die met een heel kleine overlap gewikkeld wordt. Ik weet niet precies waarom dat wordt gedaan. Misschien omdat aluminium nogal zacht is in vergelijking met de andere metalen?
    Ik heb liever geen snaren op mijn instrumenten die omwikkeld zijn met aluminium, maar soms heb je geen andere keus. In mijn ervaring gaan juist die snaren niet erg lang mee: de omwikkeling gaat gauw los. Is bovendien erg gevoelig voor zuur van de huid.

    Hier een afbeelding van de opbouw van een snaar voor een strijkinstrument:

    [​IMG]

    Al die verschillende soorten wikkeling, dikte en lengte hebben allemaal invloed op de frequentie en de spanning:

    Frequentie (aantal trillingen/sec) = [​IMG]
     

Deel Deze Pagina