kent iemand deze viool en advies bij aankoop.

Discussie in 'Aangeboden' gestart door ingridw, 25 jun 2018.

  1. ingridw

    ingridw

    Lid geworden:
    22 jun 2018
    Berichten:
    3
    Goedendag forumleden,

    ik ben een net-gestarte viool leerling die na een half jaar viool huur (110 euro) nu in dubio zit: aanschaf of nog een half jaar huren?
    Mijn viool huur ik van een viool bouwer (hij heeft deze niet zelf gebouwd): het is een Höfner viool type PA301E - V4/4 P052306.
    Vraagprijs inclusief koffer/stok: €700,00 (hiervan mag ik nog wel het eerste halfjaar huur aftrekken).

    Ik heb nog wat vragen openstaan bij de verhuurder over de viool (herkomst; in de fabriek of handmatig vervaardigd etc) om een indruk te krijgen over wat voor viool we het nu eigenlijk hebben. Ik heb begrepen dat herkomst en soort hout; handgemaakt of fabrieksmatig; waar gemaakt; hoe oud (hoe ouder hoe duurder?) belangrijke info is voor waardebepaling? Weet een van jullie misschien meer hierover te vertellen? ook in verband met eventuele aankoop van een andere viool?

    Mijn vraag is of iemand deze viool kent /meer weet?
    Dit type viool wordt niet meer gemaakt en ik heb gebeld naar Höfner maar ze kunnen mij niet meer vertellen dan dat hij niet meer gemaakt wordt en dat het ooit als een complete set verkocht werd (koffer, viool, stok).
    Inmiddels heb ik het vermoeden dat de PA in het typenr staat voor: Paesold. Misschien een samenwerking tussen deze 2 fabrikanten?

    Goed, genoeg info voor nu denk ik! Mocht het nodig zijn dan kan ik ook nog wat foto's toevoegen.
    Alvast vriendelijk dank voor jullie eventuele reactie.
    Ingrid
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Welkom Ingrid,

    wat de herkomst nou precies is en welk bouwjaar de viool heeft lijkt me van latere zorg. Want als je niet tevreden bent over dit instrument, zou je eens moeten gaan zoeken naar een viool die zo'n €600,= moet kosten. Ik zou dat adviseren om je ook een idee te geven wat je daarvoor kunt krijgen. Je moet er eigenlijk achter zien te komen wat je klankideaal is. Als je dat weet ben je al een heel stuk verder. Probeer wat instrumenten uit in de door jou gewenste prijsklasse.
    Je kunt ook gewoon blijven huren of een ander c.q. beter instrument huren.
    Marktplaats is niet zo geschikt om een instrument naar je keus te bemachtigen. Je vindt daar meestal spul wat men weer kwijt wil omdat het niet bevalt. Vioolbouwer in de buurt? Daar zou ik beginnen.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Paesold en Höfner zijn één bedrijf. Tot de merknamen van deze firma behoren ook Schroetter, A. Schroetter, Alfred Stingl etc. Goedkopere instrumenten van deze firma werden geproduceerd in China en soms in Oost Europa, de betere in Duitsland (omgeving Bubenreuth)
    Af gaan op een merk is bij violen niet zo verstandig. Door-huren totdat je voldoende techniek en gehoor hebt ontwikkeld om te horen en te voelen wat een fijn instrument voor jou is, zou ik zeggen. Bij meerdere vioolbouwers iets proberen is dan ook geen slecht advies.
     
  4. ingridw

    ingridw

    Lid geworden:
    22 jun 2018
    Berichten:
    3
    Hi Frits, dank voor je reactie en je welkom :) top dit forum!
    Ik ga inderdaad eerst eens andere violen proberen, dank voor de tip (had hier echt nooit aan gedacht dat dit kon...). Heerlijk zo'n website met zoveel kennis en ervaring. Bedenk me hierdoor dat ik mijn huidige viool vrij 'krachtig' (stevig/hard geluid) vind en de e-snaar iets te fel/scherp, met deze info kan ik zeker verder kijken en proberen.
    Vriendelijke groeten,
    Ingrid
     
  5. ingridw

    ingridw

    Lid geworden:
    22 jun 2018
    Berichten:
    3
    Hi Bert, leuk kennis te maken. Ook jij bedankt voor je advies. Ik heb huiswerk te doen :)
     

Deel Deze Pagina