keuze van geschikte strijkstok

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 4 apr 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Graag jullie advies over het kiezen van een geschikte strijkstok.
    Ik heb tot nu toe de strijkstok die bij de aankoop van de cello meegekocht is. Gewoon een aardige startersstok.
    Nu ben ik, ook volgens mijn leraar, hard toe aan een meer geschikte stok/betere. Hij zal mij ook helpen beoordelen welke stok (van de exemplaren die ik op proef meekrijg) geschikt is.
    Maar ik ben dus ook benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.
    Hoe kozen jullie? Waar letten jullie op? Zijn er speciale manieren om een stok uit te testen?

    Ik merk dat mijn huidige stok nogal zwaar is. Zeker in vergelijking met de carbon strijkstok die ik recent even mocht proberen. Toen ik daarna weer met mijn eigen stok speelde, voelde dat als lood:(.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Bepaal eerst het te besteden budget en vergeet niet ook carbonstokken in de keuze te betrekken. Verder vond ik ergens op een website van een vioolbouwer een aantal tips:
    • Voor houten strijkstokken geldt in het bijzonder: koop nooit zomaar een stok zonder hem te kunnen vergelijken met meerdere andere stokken van ongeveer dezelfde prijs.
    • Betrek een andere strijker of uw docent bij het uitzoeken van een stok. Op afstand klinkt een stok wellicht anders dan aan het oor.
    • Verdiep u in gewichten en balanspunten, maar vertrouw uiteindelijk op uw gevoel en uw oren
    • Controleer een stok op gebreken en schakel daarvoor zo nodig expertise in. Een stok met een weliswaar mooi gerepareerde kop heeft maar een fractie van de waarde van een gaaf exemplaar van dezelfde herkomst.
    • Bezoek een of meer vioolbouwers en/of stokkenmakers met een ruime collectie stokken
    • Het aanschaffen van een stok die u bevalt kost wellicht veel tijd: neem die tijd ook wanneer het enigszins mogelijk is.
    • Vraag een of meer stokken op zicht voor een proefperiode; in de strijkinstrumentenbranche is dat heel normaal.
    • Heeft u eenmaal een stok naar uw hart aangeschaft, vraag dan om een verzekerings-taxatierapport en zorg dat uw stok goed verzekerd is
    Overigens, carbonstokken worden door fabrikanten op een standaardnormaal gewicht gemaakt, met uitzondering van de bijzonder lichte ARCUS stokken waar elders op dit forum interessante beschouwingen zijn te vinden, voorzover ze niet van hogerhand gewist zijn.
     
  3. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hoi Marcelita,

    Het is zeker fijn dat je leraar behulpzaam wil zijn, maar het betekent niet dat zijn keuze ook precies de jouwe zou zijn. Een goede leraar zal ongetwijfeld kijken naar jouw manier van spelen in combinatie met de betreffende stok.

    Bij het uitproberen van strijkstokken is je eerste indruk vaak al maatgevend of het een kanshebber is of dat hij afvalt. Dat betekent niet de afvaller slecht zou zijn, maar dat de technische mogelijkheden van jou en zijn kwaliteiten (nog) niet op elkaar afgestemd zijn.

    Bij gedragen lange streken en bij akkoorden kan je voelen hoe de stok zich gedraagt. Wordt hij "onrustig" in de buurt van het springpunt? Hoe makkelijk stuurbaar is de stok als je springstreken in diverse tempo's probeert? Merk je dat ondanks dat alles vreemd aanvoelt, dergelijke technieken toch al na 5 minuten verbeteren? Probeer zoveel mogelijk verschillende stijlen uit. Bij continuo-begeleiden worden andere eisen gesteld dan aan een virtuoos stuk.

    Inderdaad is het een traject dat tijd nodig heeft. Heel veel succes!
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Bert en Rebecspeelster, hartelijk dank voor jullie reacties! Allebei geven julie goede tips.
    Ik ben zeer zeker van plan de carbonstokken mee te nemen in het onderzoek. Mijn eerste korte kennismaking met een lichte arcus-stok heeft mij al doen verlangen naar een uitgebreidere kennismaking. En dankzij dit forum heb ik mij al wat kunnen inlezen in het onderwerp carbonstokken. Voor mij is, naast natuurlijk het budget dat ik er voor heb, vooral leidend wat goed voelt bij het spelen. Hoewel een mooi houten instrument op het oog mooi matcht met een houten strijkstok, zijn voor mij technische/fysieke voordelen voor mijn spel leidend. En omdat ik diverse stijlen speel, zou het wel fijn zijn als die stok dat ook fijn vindt. Is een stok die vooral bij romantische muziek het instrument goed uit de verf laat komen ook nog een beetje aardig in andere stijlen? Hoe moet ik dat zien?

    Mijn leraar kan mij zeker helpen met o.a. beoordelen van de technische staat van de stok, met het laten horen van de stok op mijn instrument terwijl ik een eind verder kan gaan luisteren.

    Rebecspeester, misschien onnozele vraag, maar wat is het 'springpunt'?
    En 'springstreken'?
    Ik realiseer mij nu dat ik bijvoorbeeld eens met een proefstok lastige oefeningen uit mijn oefenboek met veel stokvoeringsoefeningen kan uitproberen. Voel de verschillen!
     
  5. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Met "springpunt" bedoel ik de plaats waar de stok vanzelf wil gaan springen om en nabij 20-25 CM van de slof tot aan de helft van de stok. Als je daar snelle streekjes maakt, merk je dat het hout van de stok onrustig wordt en wil gaan springen. Saltato en spiccato zijn benamingen voor springstreken. Bij 4-stemmige akkoorden "breek" je het akkoord in tweeën en dat gebeurt op ongeveer dezelfde plaats. Soms tref je wel eens een stok die zich tijdens akkoorden minder in toom laat houden.

    Het verhaal schrijven duurt langer dan het voordoen... ha-ha.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Marcellita, ik heb de nodige stokken in het assortiment en niet alleen carbon. Neem even contact op wanneer je denkt dat ik iets voor je kan betekenen. telefoonnummer staat op de site.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Rebecspeelster, je uitleg is duidelijk genoeg om er wat mee te kunnen. A) zelf de strijkstok pakken en ervaren wat je bedoelt en B) wat mij dan nog onduidelijk is, kan ik morgen gelijk al vragen aan mijn leraar tijdens les.
    Bert en Rebecspeelster, fijn dat jullie zoveel duidelijke info geven! Bert, dank voor de uitnodiging, maar ik woon niet bepaald in de buurt. Dus ik ga wel in mijn omgeving (midden NL) op jacht.

    En wie weet heeft er nog iemand handige tips die tot nu toe nog niet aan de orde zijn geweest.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik ben dus strijkstokken aan het uitproberen. Carbonstokken. Het grappige is dat ik met een hele mooie A5 Arcus carbonstok ineens een veel beter vibrato uit mij cello krijg (op de beginnersstok magertjes, minimaal) en een triller. Dat wil zomaar lukken :). Alleen help, wat zijn ze duur! Een strijkstok is wel een belangrijke partner van de cello en iets dat een goede kwaliteit heeft, goed speelt en mij goed verder helpt....
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    En intussen ben ik weer wat verder met het strijkstokkengebeuren. Dat betere vibrato krijg ik ook met een goede pernambucostok voor elkaar. 't Was gewoon een kwestie van ineens ontdekken dat mijn techtniek was verbeterd:)
    Met de arcusstok kreeg ik geen spiccato voorelkaar en mijn leraar was niet zo te spreken over de prijs/kwaliteitverhouding. Mogelijk dat de hele dure arcusstokken wel weer fijn meewerken, maar uiteindelijk was de liefde voor deze stok toch redelijk snel getaand. Het was wel opvallend dat met een pernambucostok van hetzelfde gewicht als de arcus minder volume gaf. Met de arcus (A5) kon ik dus met dezelfde inspanning veel harder spelen en dat was op zich in het ensemble als enige celllist tegen een stevige blazersdivisie wel fijn. Maar sorry, het prijskaartje, nee!

    Toen dus naar Henk te Hietbrink in Arnhem. Die had op dat moment maar twee stokken liggen voor mij. Eén was die lichte, die verder eigenlijk toch niet fijn speelde. En een iets zwaardere, maar waar het zwaartepunt anders ligt dan bij mijn beginnersstok. Deze stok heb ik een hele tijd mogen uitproberen en ben daar vriendjes mee geworden. Nu is het plan dat de vriendschap met die stok begin september nog op de proef wordt gesteld, omdat er dan nog andere kandidaten mogen worden uitgetest. Het is nu dus: de huidige stok, tenzij....Ik ben heel blij met degenen die mij zoveel tijd en ruimte geven uit te proberen: NoName#2 (met Arcus) en Henk!
    Zodra het strijkstokkenavontuur afgerond is, ga ik aan de snaren!
     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Vandaag heb ik drie kandidaat-stokken meegekregen die de vriendschap met de andere stok ernstig op de proef gaan stellen. Spannend! Nu maar eens lekker allerlei lastige oefeningen en mooie stukjes erop uitproberen. Ben heel benieuwd waar ik op uitkom.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Spannend!
    Veel plezier met proberen :)
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, dank je!
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Project afgerond!
    Resultaat: een hele blije strijkster!:):):):):):)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    En wat is het dan geworden?
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    op haar .........pernambuco S T R I J K S T O K
    ééntje uit de nieuwe serie gemaakte stokken.
     

Deel Deze Pagina