klankhout aanschaffen

Discussie in 'Overig' gestart door jos22, 26 jul 2009.

1. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Het is de bedoeling om deze vakantie naar noord-Italie te gaan.
    Ook wil ik hout aanschaffen voor mijn te bouwen piccolo-cello.
    Wie heeft er wat adressen voor mij?
    Nog tips misschien voor hoe ik het aan moet pakken?

Eventuele aanbevolen reisdoelen voor de amateur-bouwer?
    De musea van Cremona en Mittenwald staan al op het programma.

Alvast bedankt.
    Jos

2. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
  3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Jos,

Ik haal het hout voor de bovenbladen (Fichte) uit Zwitserland: Florinett AG Tonewood Switserland. Ik heb meerdere leveranciers geprobeerd maar deze firma spant de kroon en ze zijn ook nog betaalbaar! Echt super kwaliteit hout!!
    Ze zitten in Bergün – Zwitserland, vlakbij Davos. Het ligt niet in Italië maar wellicht dat er een mogelijkheid zit om deze firma op de route aan te doen? Ik geef je er even hun site bij. Let op: de prijzen zijn excl. BTW.: http://www.tonewood.ch/violin.html
    Ik zie dat ze op beperkte voorraad tegenwoordig ook esdoorn hebben, ik heb daar echter geen ervaring mee. Hoef je geen superkwaliteit, dan zou ik de suggestie om het dichterbij te proberen ter harte nemen en kun je elders vast ook wel slagen.

Esdoorn haal ik bij “Violin maple’ Bratislava (Slowakije), maar hun website, geeft aan dat de zaak gesloten is. Geen informatie of dat voor goed is of dat ze vakantie hebben. Ik kan ook niet meer een overzicht krijgen van de diverse stukken hout, waarbij je op de PC kunt inzoomen en een keuze kunt maken wanneer je niet naar Slowakije wilt. Maar die ‘jongens’ hebben mooi spul, wel een beetje prijzig en zeker wanneer het om wat grotere afmetingen gaat zoals een kleine cello.

Cremona: bezoek behalve het Museum (let op de openingstijden anders kom je voor niks! Er zijn ook nog meerdere musea) ook eens een vioolbouwer of –ster. Er zitten er genoeg. Ik heb ooit eens ‘gewoon’ aangebeld bij een vioolbouwster en ik werd aller hartelijkst ontvangen. We konden uitstekend converseren in het Engels: de meeste zijn van origine geen Italiaan. Bereid een aantal vragen voor, anders vlot het gesprek niet en ben je zo weer het atelier uit. Heel leuk om dat eens mee te maken, waarmee ik bedoel: niet om zo weer op straat te staan maar om eens binnen te zijn geweest. ;)

Frits

4. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Laat ik beginnen te zeggen dat ik een heerlijke vacantie heb gehad. Bij deze het verslag voor zover het voor jullie relevant kan zijn. (Ik ga ervanuit dat mededelingen over het weer en de camping niet door iedereen even interessant gevonden zullen worden)

Cremona is een mooi stadje met een wonderlijke varieteit aan vioolbouw-werkplaatsjes. De een heel klein en rommelig, de ander met een hoog koperen-deurknoppen-gehalte.
    Het museum heeft prachtige exemplaren, maar heeft toch wel erg weinig. Ik had een groter museum verwacht. Niet die paar zaaltjes achteraf in een stedelijk museum voor schone kunsten.
    Het viel me ook tegen hoe pover en inconsequent de informatievoorziening was. Nergens Engels, soms alleen een naam, soms ook een jaartal, maar nergens achtergrondinformatie die de kijker kan helpen om meer te zien en te begrijpen. Ook het personeel heb ik niet kunnen betrappen op kennis van zowel de vioolbouw als de Engelse taal.
    Verder te kort aanwezig geweest om succes te hebben bij het zoeken naar een bouwer die al eens een piccolo-cello gebouwd heeft.

Mittenwald is een koddig stadje met een hoog openluchtmuseum-gehalte. Lederhosen en deerndljurken, en zoetsappige veel te krullerige muurschilderingen bepalen het straatbeeld.
    Maar het museum is mooi. goed ingericht en geschikt voor zowel de leek als degene met iets meer kennis. Het meisje achter de kassa wist van de hoed en de rand.
    Het is wel heel erg een soort etalage van de vioolbouwschool, die nadrukkelijk aanwezig is met wervingsfilmpjes. Ze wekken de indruk een heel schools regime te hanteren met de grondigheid die zo spreekwoordelijk is voor de Duitsers. Niet echt geschikt dus voor de volwassen leerling.
    Jammer is wel dat het blijkbaar toch heel lastig is voor zo`n museum om een redelijk volledig overzicht van de historie en ontwikkeling van het strijkinstrument te geven.

Verder vond ik het lastig van beide musea dat ze cello`s zo nu en dan artistiekerig en met een etaleurshouding schuin en half achter elkaar verscholen presenteerden. Je staat soms in de gekste houdingen om dat te zien wat je zien wil.

Een opmerking over VSO`s. Ik heb ze gezien van amandelkoek, liquerflessen en als bedeltjes, broches en dergelijke. Maar wat een armoe!
    Wat ik niet gezien heb zijn: tassen, mutsen, vestjes, hoeden. Koekjes, ijsjes, broden, pizza`s. Brillen, doosjes, asbakken, aanstekers, onderzetters. Van hout, steen, aluminium, glas, plastic, textiel. Als tupperware doosje, pistoolholster, penetui, schoenendoos enzovoorts.
    Kom andernemers aller lande sla je slag! Hier ligt een gat in de markt zo groot als een bomkrater!

Maar nu weer serieus en on-topic. Ik ben bij Kreuzer in Mittenwald hout gaan kopen. Een paar uur lang hout zitten af- en opstapelen. Kijken, kloppen. Verschillende kwaliteiten met elkaar vergeleken. En vervolgens het mooiste wat ik kon vinden in de goedkopere prijsklasse gekocht. De prijs viel me heel erg mee. Het is dan ook een bedrijf waarbij de overhead nou niet zit in een gelikt pand op een A-locatie. Maar wat een feest! Zoveel mooi hout in zo`n prachtige omgeving.
    Alleen loopt er een onopgevoede kefkeuter rond die me tot twee keer toe een piepende hartklep bezorgde.

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Dat hondje laten ze alleen los wanneer je te lang in de houtstapels zit te zoeken! ;)

6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Met een 'piepende hartklep' zou ik -als ik jou was- maar eens een bezoekje aan de cardioloog brengen. :)

Uit je verslag te lezen, vraag ik me af of je in Cremona wel het juiste museum te pakken hebt gehad.

Wat ik heb gezien en bezocht waren hele zalen vol met instrumenten, gereedschap, mallen en ander spul. Daarbij een aantal zalen waar men video-presentaties liet zien en horen van een bespeeld instrument. Met een ondertiteling in het Engels.
    Ook allerlei informatie over de huidige vioolbouwtechnieken.

Frits

7. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    foto's, foto's...

remi

8. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Beste Remi. Ik maak zelden foto`s en dan nog uitsluitend analoog. Verder is het zo dat de foto`s die ik wel maak meestal gaan over bergbeken, lichteffecten en landschapsschoon in zowel natuurlijke als culturele omgevingen.

Ik ben dol op honden ( en mensen )mits ze opgevoed zijn. En dat van die piepende hartklep is natuurlijk rethoriek voor me het apezuur schrikken, waarvoor ik ook niet meteen naar internist of dierenarts stap.

En Frits, over het museum in Cremona: Ik werd verwelkomd met een aantal wonderbaarlijk mooie violen in losstaande vitrines in een centrale hal. Heel prettig, goed omheen te lopen. Topspul.

Vervolgens moet je het hele museum door naar de bovenste verdieping waar nogal in een uithoek het Stradivari-museum begint. Daar was een zaal met display over de stadia van de bouw van een viool. Keurig verzorgd, maar ik vond er niets dat ik nog niet wist. In diezelfde zaal een videopresentatie van de topviolen uit de centrale ontvangsthal. De geluidskwaliteit stelde me teleur door de te holle akoestiek van de zaal.

Dan, als ik het me goed herinner, vier zalen met strijkinstrumenten uit de violenfamilie en een enkele gamba. Deze instrumenten waren inconsequent gelabeld, waardoor ik geen inzicht kreeg in het gevolgde tentoonstellingbeleid. Gaat het hier om vioolbouwscholen of -tijdperken? Beeldende of bouwtechnische opvattingen? Ook waren de cello`s schuin in de te lage vitrines opgehangen. Dat kijkt niet lekker.

De laatste zaal bevatte twee hele grote kabinetten met mallen, gereedschap, handschriften en dergelijke. Heel mooi omdat je het denken van iemand kunt volgen, en het net zulke snippers zijn als in mijn eigen atelier.
    Maar er zaten ook raadselachtige objecten bij, die alleen in het Italiaans benoemd werden en die mij dus niet voldoende inzicht gaven in wat daar nou te zien was.
    De zaal werd opgesierd door vier instrumenten die iets hadden van gamba`s of vedels. Ze leken daar eerder als een soort wachters te zijn neergezet dan dat ik nou de link zag met het verder in de zaal tentoongestelde.

Begrijp me goed, ik vond de instrumenten prachtig en ik heb weer veel geleerd over hoe ik verder wil met bouwen. Maar het museum liet te wensen over.

Deel Deze Pagina