Maar daarin zit juist het probleem bij het beoordelen van een viool! Eerlijk, ik hoop niet dat je twee keer dezelfde viool hebt opgenomen, met en iets andere afstand tot de microfoon.. Ik vond persoonlijk de eerste viool (linkse link) wat meer body hebben, maar een groot verschil hoor ik niet, als je er een groot orkest bijdenkt, zou het ook een Stardivari van David Garrett kunnen zijn, denk ik. Ik ben benieuwd naar het oordeel van Frits, dan kan ik mooi lezen wat ik zelf had moeten horen..
Je speelt op dezelfde manier dus het klinkt redelijk hetzelfde maar de eerste opname klinkt aangenaam om naar te luisteren. De tweede opname klinkt wat harder en donkerder maar niet perse beter. Ik ga voor de eerste.
Er is wel degelijk verschil in klank te horen, de 1715 klinkt scherper en gedefinieerdeer dan de anderen. Verder is het toch vooral David Garrett die je hoort. Als je er een heel andere "goedkope" viool tussen zou leggen dan klinkt het waarschijnlijk nog steeds nagenoeg hetzelfde.
De eerste is duidelijk anders dan de tweede en dat is heel snel te horen. De eerst is 'romiger', de ander iets scherper, is iets helderder. Ik vind de eerste mooier! (intussen levert nu ook een ander commentaar)
Maar nu even gewoon nuchter: als je nu niet vergelijkt, maar gewoon één van beide instrumenten beluistert, dan hoor je toch een gewoon aangenaam klinkende viool? In beide gevallen! Althans dat ervaar ik en ik ben me door bepaalde uitlatingen, op dit forum gedaan, bewust van het feit dat mijn gehoor en het daaraan verbonden beoordelingsvermogen niet helemaal in orde zijn, dus ja, ik moet voorzichtig zijn met wat ik schrijf. Ik weet niet of jullie die ervaring ook hebben, maar als je meerdere instrumenten hebt, klinkt en speelt hetzelfde instrument op de ene dag aangenamer dan op een andere dag, al naar gelang je stemming, het weer of de dagtemperatuur. Daarom vind ik het ook zo moeilijk een instrument op zijn merites te beoordelen omdat je beoordelingsvermogen blijkbaar beïnvloed wordt door andere factoren dan alleen muzikale. Dat zal ook de verklaring zijn voor het feit dat de ene bespeler een bepaald instrument prachtig vindt en een andere bespeler hetzelfde instrument maar niks vindt.
Ja, het heeft iets van een luxeprobleem om uit deze violen te kiezen! De eerste vond ik mooier, maar het zou nog heel goed kunnen dat ik met de tweede ook vriendjes zou kunnen worden. Als ik tenminste zo mooi zou kunnen spelen als @chrish. Maar dat kan ik dus niet. Ik speel geen viool. Dat ervaar je zelfs met één instrument. Als het even niet wil op mijn acoustische, wijk ik uit naar mijn electrische. Die telt echter niet mee voor het soort vergelijkingen waar we het hier over hebben. Ik heb gemerkt dat technische mogelijkheden (mate van gevorderdheid op je instrument) duidelijk een rol speelt. Dat was toen ik tijdens de CelloBiënnale eens op zo'n hele mooie dure mocht spelen, die blanke. Ik merkte dan dat ik de meerwaarde van dat instrument boven een goedgebouwde en mooi studiecello er niet uit kon krijgen. Ik kan dan niet zeggen dat ik het instrument dan ook maar niks vond. Het is een kwestie van technisch verder ontwikken. Het instrument sprak goed aan, daar lag het probleem ook niet. Verder is het natuurlijk wel zo dat je dan geen uur of uren kan gaan zitten spelen, misschien dat dat hielp, maar eigenlijk heb ik niet die illusie. Komende biënnale weer een heel rustig moment uitzoeken en dan weer eens wat proberen als dat mag.
Even een gedachte: zou je met een bepaald soort sourdine (eerste keer wél op de viool en de tweede keer niet) luisteraars op het verkeerde been kunnen zetten? (@chrish, dit is geen verdenking, maar een gewoon puur technisch ingegeven vraag die ik toepas op het voorbeeld van jouw violen)
Inderdaad dat is ook zo. Soms pak je de viool en dan opeens is het of de viool geen zin heeft. Je speelt hetzelfde stuk van de dag daarvoor. En opeens klinkt het voor geen meter. Het strijkt zelfs niet prettig, het is of alles tegenwerkt. Ik heb zes violen, soms leg ik ze naast elkaar. En dan speel ik op elk van die violen een klein stukje, gewoon om te horen hoe ze klinken ten opzichte van elkaar. En dat is dan zo vreemd, dan vind ik dat er in de klank heel weinig verschil zit. Nu is het natuurlijk wel zo dat ik oude oren heb, waaruit de hoge tonen zijn verdwenen.
Met een demper wordt het geluid veel zachter. Als je een kleine klankverandering zou willen, moet je denk ik een heel klein dempertje gebruiken. Je zou ook in een andere ruimte kunnen gaan spelen. Want mijn viool klinkt ook heel anders in de keuken dan in de kamer.
Ik vind ze persoonlijk heel dicht bij elkaar liggen en het was ook gemakkelijker vergelijken geweest als je 2 x hetzelfde speelt, maar ik geef uiteindelijk de voorkeur aan de eerste viool. Ik vind het ook heel moeilijk te omschrijven maar de tweede vind ik wat 'platter' klinken. Het verschil is zo klein dat ik niet eens zeker durf te zeggen of het wel 2 violen zijn; voor hetzelfde geld is de microfoonsafstand anders en is dat de oorzaak van het verschil in klank.
Het zijn wel degelijk 2 verschillende violen! De eerste is een Francesco Ruggieri, de 2e een Hippolyte Silvestre.
Het is niet waar, een echte kostbare Ruggieri, en die heb ik niet herkend. Dacht dat een goedkoop chineesje was met een wat harde klank. Wat een afgang !
Sorry dat mijn spel niet goed genoeg om dat te horen Tobias, misschien moet je maar eens naar een concert van mij gaan om het live te horen? Nee Tobias, wil je een Chinees horen dan moet je even jouw viooltje opsturen dan wil ik daar best een opname van maken.
Tobias, Tobias, ga je mond spoelen! En je handen wassen. De opname van Chris' viool laat een fraaie klank horen die zeer wel bij een originele Ruggieri kan horen. Of bij een Silvestre. En ja, de klank lijkt erg op die van een Stradivari, een Guarneri, een Bouman, een Houniet of een Bolink: mooie klank, vol geluid, gewoon een mooie viool. De mooiste viool bestaat niet, net zo min als het mooiste schilderij, de beste auto en de lekkerste taart: niet meetbaar. "Duurste" kan wel : een prijs is meetbaar.
Jouw spel niet goed genoeg ? Het ligt gewoon aan mijn oren. Je speelt geweldig viool. Als ik zo kon spelen had ik een nog veel grotere mond. Dus geen valse bescheidenheid Chrish.
Ik krijg steeds meer een minderwaardigheidscomplex op dit forum. Kan een prachtige Italiaan niet onderscheiden van een goedkope Chinees. En dat niet alleen, maar als ik lees wat voor violen Chrish in zijn bezit heeft, nou dan ben ik helemaal nergens meer. Ik heb zes violen, en heb eens even opgeteld wat ze mij te samen gekost hebben. Ja schrik niet Liuwe, zegge en schrijve 1.750 euro in totaal. Dus dat is huilen met de hoed op.
Dus toch goed gehoord. Daar is dit forum niet voor bedoeld. Geniet nu gewoon van wat je hebt en wat voor anderen mogelijk is op hun instrumenten! Erg leuk dat @chrish ons heeft willen laten horen hoe zijn violen verschillen! En misschien is het wel interessant om te laten horen hoe een heel goede violist het maximum uit een van je Chinezen kan halen. Dan krijgen we met z'n allen ook een idee in hoeverre een gedachte op gaat als: "Met een goede violist klinken alle instrumenten als een Stradivarius".