Klassieke cello versterken?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door amaryllida, 9 mrt 2011.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ik speel nu een tijd in een bandje en we beginnen zowat succes te krijgen.
    met als gevolg dat we redelijk vaak mogen optreden en zelfs op kleine festivals mogen spelen!

    Vaak is er een probleem om mijn cello te versterken adhv een micro.
    Dus dacht ik zelf iets te voorzien zodat ik ervoor kan zorgen dat mijn cello wel goed klinkt.

    Ik heb al een paar jaar een 'fishman c100 cello pick-up'. Dit kan je tussen je kam schuiven en dan werkt je cello net zoals een gitaar (via een versterker). Maar zijn er nog betere/andere mogelijkheden. Ik dacht aan een speciale micro die je op je cello kan plaatsen.

    Met die fishman pick-up krijg je meer zo'n metaalachtige klank; en ik wil het uiteraard zo natuurlijk mogelijk houden. (of ligt die metaalklank alleen aan mijn basversterker? zoja heeft iemand een idee welke versterker kan dienen voor een cello? Had een warwick sweet 15.2; dit is een combo bass amp met 150W)
     
  2. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Ben je al wat verder mee gekomen met de versterking?

    Volgens mij is mooi natuurlijk versterken van een electrische viool, cello of contrabas niet makkelijk. (ik zet een electrisch instrument direct naar de computer voor opnamen; weinig ervaring met een versterker).

    Waarschijnlijk is de pickup de belangrijkste schakel. Er is veel in de handel, ze zijn duur en het is lastig in te schatten wat hun kwaliteit is. Een pickup die onder de voet van de kam zit lijkt de voorkeur te hebben.

    Vervolgens kan je met een klein mengpaneel werken. En/of een grafische equalizer (pedaal) en evt. wat reverb (pedaal). Compressie lijkt niet goed te werken met een strijkinstrument. De hoge compressie = limiter lijkt wel een positief effect te hebben in opnamen. Nogmaals geen ervaring met versterking.

    Wat ik lees is dat een 'fullrange' versterker een betere keuze is voor cello dan een (bas)gitaarversterker. Die benadrukken het middenregister te veel, zegt men.

    Dat kan een actieve box zijn van een PA. Een combo voor keyboard. Roland heeft ook zogenaamde mini PA of Cube Monitor. Of de duurdere combo's als Acoustic Image (www.diegesdoublebass.com), Schertler, Aer, (Hevos?).
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als ik het bericht van amaryllida goed lees gaat het hier niet om een elektrische cello, maar juist om een akoestische cello die zij zo natuurgetrouw mogelijk wil versterken. Ik weet er niet erg veel van maar leer steeds bij door wat andere experts hier op het forum vertellen. Zo heb ik van eerdere berichten begrepen, dat je voor een zo natuurgetrouw mogelijk geluid geen piezo-element moet hebben maar een elektrostatisch element. Die zijn zeer zeker te koop, maar het is niet goedkoop, tenminste wanneer je die hier in Nederland koopt. De Euro is tegenwoordig erg sterk, misschien dat het de moeite loont om eens een website te pakken uit de USA en eens te bekijken of het de moeite loont? Voor US$355,= heb je er alleen (is ongeveer: € 244,- )
     
  4. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Ja, je hebt gelijk, ik ben een slordig met het verschil tussen akoestisch, semi-akoestisch en solid body.

    De Schertler electrostatische pickup lijkt me zeker een interessante tip. Een merk met een goede naam.

    Maar maakt dit waar wat de wervende tekst belooft? Dit vraag ik mij bij alle systemen af. Het gaat me niet om deze tip in het bijzonder. Hoe kom je daar ooit achter? Je kunt moeilijk vijf of zes varianten aanschaffen.

    Ik zou prijzige pickup niet zo snel zelf in de VS of elders durven bestellen en zelf monteren. Liever in samenwerking met een bouwer.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De Schertler elementen zijn in hun oervorm ontwikkeld voor contrabas en zijn daarvoor een goede keus. Voor cello en viool is dat maar de vraag; bij een viool heeft hij wat moeite met de hoge tonen. Het pasmaken van een Schertler in de kam van een strijkinstrument is eigenlijk werk voor een vioolbouwer; ik heb menigmaal eerst een stuk in de kam moeten lijmen vooraleer een Schertler viel in te passen.
    In tegenstelling tot wat Frits beweert (hij is dan ook nog lang geen expert ;) ), ligt het wel of niet gebruiken van Piëzo- elementen een stuk genuanceerder.
    Er zijn goede piëzo elementen als de Headway Band:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=43&products_id=281
    Voor Cello:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=43&products_id=917
    Die wat betreft natuurgetrouwheid dicht in de buurt komen van microfoonweergave, maar zonder de nadelen (snel rondzingen) en er zijn Piëzo-elementen die alleen redelijk presteren wanneer er een forse toonregeling ("equalizer") op wordt toegepast. (zoals de Fishman e.d.)
    In mijn waarneming is het vaak de plaatsing van het element die bepaalt of het ding het goed doet of niet: in of op de kam van een akoestisch strijkinstrument is veel minder gunstig dan ergens midden op het bovenblad, zo'n 4-5 achter de kam, zoals bij de Headway.
    Over kopen in de VS via het net heb ik al eens eerder iets gezegd:
    In de VS kent men geen btw als in Europa. Reken op invoerrechten (btw plus inklaringskosten, voorschotprovisie etc.) wanneer het pakketje bij Schiphol of Zaventem het land inkomt. Rechtvaardigt het prijsverschil dan nog het lastige parket wanneer er iets met het ding mis is en je een beroep moet doen op garantie en/of service?
    Ik heb een demo-Schertler voor viool en uiteraard Headway-Band beschikbaar om hier ter plekke uit te proberen op een AER versterker.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ben dan weliswaar geen expert op het gebied van piëzo-elementen, maar kan wel lezen!
    Het gaat amaryllida niet om de versterking van een viool maar om een cello, daarmee komt de Headway-Band niet aanmerking.
    Of het rendabel is om via de VS te bestellen hangt mede af van de vraagprijs hier in NL. Ik zie op een bepaalde Nederlandse website dat daar meer dan het dubbele bedrag voor moet worden neergeteld!
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De Headway Band is er ook voor Cello!

    De Schertler is door de koersschommelingen tussen CHF, USD en EUR de laatste tijd fors duurder geworden. Wie nog voorraad heeft van voor de koersfluctuatie kan hem nog goedkoop aanbieden.
    Ik heb ook nog één stuks Schertler voor viool, nagelnieuw uit fabrieksverpakking, maar uit de bestaande voorraad; wie zich daarvoor meldt., mag hem uiteraard voor de oude prijs, zijnde 399 inclusief btw. en het normale servicepakket.
    Overigens zijn er nogal wat webwinkels in de VS die niet of niet het gehele assortiment buiten Noord Amerika leveren; daar kom je pas achter wanneer je de bestelling wilt afronden. Maar soms loont het avontuur in de VS en glipt een pakketje door de douane zonder invoerrechten, maar het blijft een gok.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, nu zie ik het. Sorry.
    Ik werd door de aangeboden link (voor viool) op het verkeerde been gezet. Ik zou dan zeggen: biedt dan een link aan die gaat over een Headway-Band voor cello. Maar ja, ik ben dan ook een beetje te precies zoals je weet. Dat is voor sommige mensen ook lastig.

    De juiste link voor een Headway-band voor cello is later door Bert Boon toegevoegd in post#5.
     
  9. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    De Headway Band voor cello kende ik niet. Werkt misschien ook met een viola da gamba(bas) ?? (mijn stokpaardje) Niet echt authentiek, maar toch ...

    Bij mijn weten wordt altijd aangeraden een piezo met een preamp te combineren. Heeft iets met het signaal te maken. Dat schijnt niet goed aan te sluiten bij de ingang van een versterker.

    Ernst Reijseger werkt zo te zien met een pickup op het instrument plus een microfoon op standaard. You Tube: Biondini Godard Reijseger LV 3.

    Hank Roberts: www.hankrobertsmusic.com (geen 'specs')

    Bassist Renaud Garcia Fonds (akoestische contrabas 5 snarig, arco). Op zijn site e.e.a. over versterking (bij Misc.). Heeft een natuurlijke klank. www.renaudgarciafons.com
     
  10. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Tip
    Informatie over elektrisch versterkte cello met behoud van natuurlijke klank: http://www.zoekeating.com (Kijk bij photos & videos)

    Plus gebruik van loop-apparaat en laptop.
     
  11. toma3

    toma3

    Lid geworden:
    26 jul 2011
    Berichten:
    1
    good post :lol:
     
  12. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Intussen heb ik de ideale oplossing gevonden.
    Een DPA 4099 cello condenser microfoon. Niet goedkoop maar het geluid blijft zeer natuurlijk.
    Prijs is 430euro voor de micro, die moet je dan uiteraard nog inpluggen in een mengpaneel.
     
  13. Delbert

    Delbert

    Lid geworden:
    17 nov 2011
    Berichten:
    1
    Homepage:
    Echt waar? Prijs is geen probleem, vroeg ik genoeg kwaliteit Haojiu Hang! ;)
     

Deel Deze Pagina