Klassieke Johannes Cuypers viool aangeboden

Ik doe het haar natuurlijk niet na maar het is inderdaad hier en daar niet goed. Maar het gaat nu even om de viool ;)

Er zijn duizenden violen die zo klinken. Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld. Om hier dan een halve ton voor neer te tellen: je kunt ook een nieuw dak op je huis laten zetten, of de keuken en de badkamer laten verbouwen. En dan een viool kopen voor 4000 euro. Of voor 250 euro, daar kun je ook heel gelukkig mee worden! Net als met een leuke ets van Laetitia de Haas of Reinder Homan.

Wellicht een idee om de viool te verkopen via een Nederlandse vioolbouwer (zoals Stam) waarbij de vioolbouwer een paar % opstrijkt wanneer de viool wordt verkocht.

Wellicht een idee om de viool te verkopen via een Nederlandse vioolbouwer (zoals Stam) waarbij de vioolbouwer een paar % opstrijkt wanneer de viool wordt verkocht.
Bedankt voor uw bericht. Dit is iets wat ik ook kan proberen inderdaad. Zijn hier misschien resultaten van bekend?

Voor een Johannes Cuypersviool kun je inderdaad echt beter, zoals @BertBoonVioolbouw al aangeeft, beter naar een veiling gaan, zoals Tarisio. Of Bonhams http://www.bonhams.com/auctions/22597/
dan kun je het instrument in Amsterdam laten taxeren, is een beetje dichterbij.

Waar je ook aan kunt denken is de viool met een goed contract en verzekering uitlenen aan een violist die zich zo'n instrument niet kan permitteren. De violist betaalt dan de verzekering en wat je er nog verder voor wil vragen aan maandhuur. Je kunt ook nog een jaarlijks concert vragen in huiselijke kring voor met familie en vrienden dan blijft de mooie klank van die viool ook nog voor jou doorklinken.
Ik heb Bonhams website doorgekeken. Ze vragen flinke commissie (20/25%) en je moet ook nog eens 20% belasting betalen in Engeland. Blijft niet echt veel over, vrees ik.

Bedankt voor uw bericht. Dit is iets wat ik ook kan proberen inderdaad. Zijn hier misschien resultaten van bekend?

Ik heb geen concrete resultaten. Ik weet ook niet hoeveel commissie een vioolbouwer vraagt. Stam is volgens mij een vioolbouwer die veel in de handel zit en veel internationale contacten heeft. Je kan hem allicht mailen.

Raar eigenlijk dat het zo moeilijk is om een viool van zo'n beroemde vioolbouwer te verkopen zonder dat er van alles aan de strijkstok van tussenpersonen blijft hangen. De vraag is: hoe bereik je rechtstreeks de potientiele kopers? Een advertentie met goede foto in het internationale blad The Strad? Nationale Muziekinstrumentenfonds benaderen met vraag of ze instrument willen overkopen?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven