kleine reactie op het bespelen van een instrument in het algemeen

Discussie in 'Cello' gestart door Rob van Rotterdam, 15 aug 2010.

  1. Rob van Rotterdam

    Rob van Rotterdam

    Lid geworden:
    15 aug 2010
    Berichten:
    1
    Even voorstellen,
    Ik ben musicus van beroep. Cellist om precies te zijn. Als zodanig ben ik verbonden aan een van de grotere symfonieorkesten van Nederland.
    Lezend op dit forum zie ik dat er mensen zijn die menen een strijkinstrument te leren bespelen zonder daarvoor les te nemen. Hoewel ik het toejuich dat je niet meteen voor alles een deskundige inschakelt, waag ik hier op te merken dat het niet is uitgesloten dat dit streven op een teleurstelling zal uitdraaien. Waarom ik dit stel, wil ik graag in het kort verduidelijken.
    Muziekmaken is in essentie gebaseerd op twee aspecten: 1) technische beheersing van het instrument en 2) kennis over ´hoe muziek te maken‘.

    1.1) Door geen les te nemen is de kans groot een verkeerde lichaamshouding aan te wennen. Eenmaal gewend is deze lastig af te leren en zal uiteindelijk leiden tot technische beperkingen, vermoeidheid en pijntjes, met demotivatie en mogelijk stoppen met spelen als gevolg. Zonde en onnodig.
    Een goede houding leer je noch uit boeken, noch van foto’s of internet. Een goede houding heeft alles te maken met verantwoord spiergebruik en staat los van uiterlijkheden. Een goede houding leer je aan onder begeleiding van een goede leraar.