Koningin Elizabeth Concours 2017

Discussie in 'Cello' gestart door Marcelita, 8 feb 2017.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En vertel-es, wat waren jouw bevindingen? Had jij die prijswinnaars in je top favoriete spelers, of had je anderen genomineerd?

    Ik krijg wel steeds meer de indruk dat muzikaliteit, techniek én mannelijke spierkracht er kennelijk toe doen.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat nog leuk is te zien zijn de filmpjes over de finalisten:
    https://www.canvas.be/koningin-elisabethwedstrijd-2017
    https://www.canvas.be/tag/kew2017 (met film-portretten van de finalisten). Onderaan de pagina staat een menu met nog veel meer bladzijden, dus meer filmpjes nog van finalisten, halve finalisten, beroemde cellisten en bijzonderheden over het concours.
    https://klara.be/tag/koningin-elisabethwedstrijd
    Heel leuk, op deze site kwam ik nog een docent tegen die ik nog op het Dordrechts cellofestival heb mogen meemaken in 2010 en 2012 https://klara.be/te-gast-op-16-mei-de-klara-studio-jaap-kruithof
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2017
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    2 x 1e Shos gehoord. Bij die wat dikkere cellist met het volle maangezicht de laatste dag was ik soms niet helemaal kapot van de intonatie op dat nivo, maar hij werd toch 5e. M'n pianiste vond dat plichtstuk horen in de concertzaal een veel mooiere beleving dan het op tv te zien. Ik heb niet gek veel gezien behalve dus 1 x 1e ronde, 1 x halve finale en 1 finaledag in de concertzaal, dus ik kan weinig zinnigs zeggen of ik het eens was met de finalenummeringvolgorde. Straks als ik meer tijd heb in juli maar eens het 1 en ander terugkijken.
    Bedankt voor de linkjes. Dat 1 vrouwelijke finalist in beweging 2 cellosnaren kapot ragde met een pizzicato of met de slof zegt wel wat over haar kracht. Fysiek is er maar een paar procent verschil tussen de 2 geslachten, maar het aantal deelnemers had een vrouwelijke minderheid bij de 1e ronde, wat je nu versterkt terugzag in de finale. Bij het EC voor viool is de feminisering sterker en was bij de laatste editie de meerderheid vrouw in de 1e ronde.
    Zaterdagochtend bij een orkest gespeeld waar ik de enige jongen was op viool en samen met een andere jongen op cello waren wij de 2 enige mannelijke strijkers.
    Even los van al dan niet deskundig commentaar leveren op deelnemers van het Elisabeth Concours ben ik nu bezig met zelfreflectie op mijn vioolspel, waarvan de basis nog niet zo sterk is, zeker nu ik door de mand val als je opnames maakt samen met m'n pianiste. Met muzieknoten zet ik nu kinderconcerten van ons op YouTube, maar het duimen saldo gaat nu eindelijk een beetje de goede kant op. Waar we begonnen met opnames waar het aantal duimen + en - bijna gelijk was en de commentaren terecht vernietigend, hadden we de laatste keer 56-4 en durf ik het nu ook op dit forum te zetten, hoewel we later hiervan nog eens een betere versie moeten opnemen, want ondanks de simpele noten moet er nog veel aan gebeuren. Eerst had ik een 110 eurostrijkstok van Brasilhout, nu een veel uitgebalanceerde stok volgens mijn vioolleraar van 510 euro van Pernanbuco-hout en dat speelt lekkerder:
     
    Marcelita en Yvonne Boncoeur vinden dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Duim omhoog!:)
    Ja, natuurlijk is er altijd werk aan de winkel.
    Dit stuk is echt niet makkelijk om mooi te krijgen. Ogenschijnlijk lijken die halve noten met daaronder een stevige pianopartij een makkie, maar ik denk dat het tegendeel waar is. En daar zitten heel wat van die vergelijkbare patronen in dit stuk. De pianopartij zet een stevige acoordenbegeleiding neer en dan moet je als violist zowel tegenwicht bieden als verfijning. Je moet je gehoor meenemen in de melodielijnen.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik ga hier even in op een opmerking van @Henri Vieuxtemps over het wellicht meedoen van celliste Emma op het koningin Elizabethconcours over een jaar of 4 of meer.
    Dit triggerde bij mij de vraag of je dán een geslaagd cellist(e) bent, met name als je in de prijzen valt.
    Zou je ook een fijne solo-carriere kunnen opbouwen zonder je in Brussel te laten horen? Dat geloof ik zeker wel.
    Je speelt dan niet voor toptarieven en je komt niet op alle toplocaties.

    Er zijn nog genoeg andere concoursen waar je je in de prijzen kunt spelen. Natuurlijk is het Prinses Christinaconcours een mooie opstap, maar met een overwinning daar win je alleen gelegenheid voor meer podiumervaring. De deuren van de concertzalen in de wereld gaan er nog niet voor open.

    De internationale jury met toppers als Mischa Maisky en Gautier Capucon hebben mogelijk hun opvolgers gekozen. Hoe het echt gaat met de carrieres van de prijswinnaars moeten we afwachten.
    Dat geldt uiteindelijk ook voor de prijswinnaars van andere concoursen als die tijdens de Cellobiënnales.

    Wat orkestcellist betreft: tegenwoordig moet je zo'n ster zijn om een orkestplek te vinden! Als je dat lukt, ben je ook goed geslaagd. En anders zul je zelf met anderen een ensemble moeten vormen en zien hoe je in de kamermuziek een plek verovert. Ook daarin kun je je hart ophalen en als je voldoende gevraagd wordt, verdien je toch leuk je belegde boterham!?
     

Deel Deze Pagina