Kun je een cellostaartstuk 'tunen'?

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 7 okt 2015.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Hier een artikel (Engels) over de effecten van de verschillende typen en hun gewichten alsmede de invloed van de lus en lengte daarvan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Betty Eversdijk en JanHut vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ha, jij stuurt ons ook alle kanten op!:D. Staartstuk is natuurlijk ook een variabele in het totaalplaatje klank strijkinstrument. Ben benieuwd!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ben mijn digitale bibliotheek aan het door spitten en kwam dit tegen. Het leek me wel geschikt om anderen de gelegenheid te geven hier kennis van te nemen.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat is zeker interessant! Ik ben mij al eens eerder in staartstukken gaan verdiepen naar aanleiding van iets op het SF. Had ook te maken dus met de materialen waarvan staartstukken gemaakt zijn. Ik kwam toen o.a. iets tegen over het nut van metalen staartstukken op de goedkope chinese strijkinstrumenten als celli. Die zouden nog helpen het instrument nog een beetje helder te laten klinken en met een mooi houten staartstuk zou je dan helaas juist niet bereiken wat je zou willen, omdat de wat doffe klank dan eigenlijk 'gevangen' zit in de klankkast.
    Misschien wel heel fout uitgelegd, maar ja, van interessante artikelen kan ik dan tenminste nog leren. Moet dat over staartstukken nog goed lezen.

    Maar wat is jouw ervaring met de relatie tussen staartstukken en violen met hun eigenaardigheden op het gebied van klankweergave? Kun je violen met al te heldere klank wat bijsturen door er een houten staartstuk op te zetten als die er nog niet op zat? Of bijsturen met een metalen of carbon staartstuk? (natuurlijk altijd in overleg met de eigenaar van de viool).
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zou je mogelijk als nieuw onderwerp onder vioolbouw kunnen opstarten, het past hier niet. Daar kan een ieder die er wat over te melden heeft zijn stem laten 'horen'. Ik heb er zelf geen onderzoek naar gedaan.
     

Deel Deze Pagina