Laag hars op toets

Discussie in 'Altviool' gestart door Quirine1995, 17 nov 2014.

  1. Quirine1995

    Quirine1995

    Lid geworden:
    13 jan 2014
    Berichten:
    4
    Hallo allemaal,

    Heel slecht, maar ik ben een beetje lui geweest met mijn altviooltje schoonmaken. Ik probeerde het weer een weekje geleden. Maar nu zit er een laag hars op te toets dat ik niet weg krijg met een gewone doek. Ik heb al een beetje gegoogeld en kwam daarbij een tip op de deze site tegen om een beetje speeksel te gebruiken. Dat heb ik geprobeerd maar daarmee krijg ik het ook niet weg :(.

    Wie weet hoe ik het eraf kan krijgen?

    Groetjes, Quirine
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Zeer fijn staalwol 0000, daarna een beetje lijnolie met staalwol inwrijven, daarna nog een keel klein beetje lijnolie, uitwrijven met een zachte doek. Snaren er eerst afhalen en de hele toets incl het bovenzadel doen. Succes!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het gebruik van speeksel is wel ergens op dit Forum ter sprake geweest, maar niet voor het verwijderen van hars op de toets. Hars lost daar absoluut niet in op en zal daarom geen enkel effect hebben.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Beetje olijfolie met fijn gemalen puimsteen of een nog fijnere polish.
     
  5. Quirine1995

    Quirine1995

    Lid geworden:
    13 jan 2014
    Berichten:
    4
    Oke. Bedankt voor de tips. Ik ga morgen aan de slag. Iemand anders zei dat een beetje viol (of ander poetsmiddel) helpt. Is dat inderdaad zo?
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Wat ik gebruik bij oude violen waar de hars al jaren op ligt een beetje vloeibaar schuurmiddel (voor in de keuken) op een doek en dan poetsen. Werkt ook prima voor die vervelende snaar afdrukken in het ebben.

    Pas wel op dat je 100% een ebben toets hebt anders gaat de zwarte laag eraf.
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Beetje late reactie maar volgens mij is er maar 1 oplossing: poetspul gebruiken (Viol heb ik volgens mij) waarmee je hars van je viool kunt poetsen en dus ook van de toets. Eén druppeltje op de doek, toets poetsen en klaar.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Viol is niet geschikt voor de toets: het is bedoeld voor de gelakte delen.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik doe de toets altijd met Antiekwas, Pico Bello !
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ja dat weten we nu wel Tobias. Zelf weten, maar voor anderen is het geen goed advies.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja dat weten we nu wel Bert dat jij het geen goed advies vind, maar ik vind het wel een goed advies.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Maar waarom herhaal je het dan steeds? Of komt er nu weer een rijmpje?
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ach Bert wat moet ik hier nu weer op zeggen, ik zou je graag bedienen met een rijm maar dat mag niet meer van de Beheerder.
    Maar ik weet wel waarom je zo tegen mijn Antiekwas bent, als iedereen het zou toepassen zou jij als gerenommeerde vioolbouwer natuurlijk veel minder werk hebben, en daarom zal ik het niet meer aanprijzen ik wil je het brood niet uit de mond stoten, want de kleine zelfstandige heeft het al moeilijk genoeg in deze barre tijden waarin zelfs groot winkelbedrijven moeilijk het hoofd boven water kunnen houden.:D
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Maak je geen zorgen: ik heb het drukker dan mij soms lief is en het gaat mij "naar den vleze", maar dat de antiekwas-promotie nu wordt gestopt lijkt mij een heel verstandig en prijzenswaardig besluit: je valt me mee Tobias!
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Fijn te horen dat het je goed gaat, en wat die Antiekwas betreft dat was maar een grapje, maar dat begreep je natuurlijk ook wel, ik smeer die rommel natuurlijk ook niet dik op mijn instrument, alleen stip ik er soms een klein kaal plekje mee aan.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik neem het antiekwas verhaal ook niet serieus, maar er zijn halve volksstammen die zomaar allerlei "tips"van het internet opvolgen, met alle gevolgen van dien.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Oké, dan komt hier voor die halve volksstammen de Tip, laat U niets op Uw mouw spelden of aansmeren door ene Tobias "Smeer vooral GEEN antiekwas op Uw viool".
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zal bij Tobias wel zijn: "ik verwacht er niet veel van". En dan zie je dat het veel is.
     

Deel Deze Pagina