Lalo Concert Russe op29, Noorweegse Fantasie, vc op20

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 7 aug 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Iedereen kent hoogst waarschijnlijk wel opus21 Symphony Espagnole van Eduaourd Lalo en z'n celloconcert. Maar Lalo schreef nog 3 stukken voor viool:
    (viool)Concerto Russe opus 29 van 4 delen
    Hiervan heb ik fragmenten op Youtube gezet:

    Verder de Noorweegse Fantasy, ook een vioolconcert in 3 delen en z'n vioolconcert opus 20, dat de Sarasate een beter stuk vond dan opus 21 Symphony Espagnole.

    Symphony Espagnole is makkelijk op Youtube te vinden, vandaar dat ik die andere 3 vioolconcerten ook onder de aandacht wil brengen.
    Persoonlijk vind ik Concerto Russe opus 29 beter dan Symphony Espagnole opus 21
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hier een Youtubefilmpje , waarin de violist na 2.50 minuten de e-snaar breekt tijdens het laatste deel van Symphony Espagnole opus 21 van Lalo en z'n viool inruilt met die van de concertmeester, zonder dat het amper opvalt.
    Oskar Back-finalist Mathieu van Bellen had ditzelfde probleem bij precies ditzelfde stuk Symph. Esp van Lalao, maar daar sloeg de dirigent af en haalde de violist een nieuwe snaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De link klopt niet!
    Kan het bedoelde filmpje ook niet vinden.

    Frits
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik kan hem ook even niet openen. Dit is de violist: http://www.youtube.com/user/MarekPavelec
    Daar staan z'n 7 filmpjes bij met Lalo symf. Esp. met dat 5e deel
    Laatste filmpje van de 7 is een samenvatting van dat 5e deel met de gebroken snaar na 40 seconden:
    Het 5e filmpje is het 5e deel: waar ik dan wel inkom en waar de snaar na 2.50 seconden breekt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    ad filmpje Symphony Espagnol van Lalo:


    de E-snaar breekt niet na 2,50 seconden, het duurt iets langer: 2 min 50 seconden! :)

    Overigens voor Liuwe de moeite waard eens te gaan luisteren, want hier hoor je toch een duidelijk verschil tussen de viool van Marek Pavelec (de solist) en de viool van de concertmeester!

    Frits
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    idd 2 minuten en 50 seconden. In deze Olympische tijden denk je aan 50 /100sten van een seconde achter de komma. Olympisch record snaren breken.

    Maar wat vinden jullie van de andere stukken van Lalo voor viool en orkest?
    Persoonlijk vind ik Concerto Russe opus 29 mooier dan Sym. Esp. opus 21 van Lalo.

    Dat laatste stuk heb ik eens gespeeld met de Dordrechtse Orkest Vereeniging met 1e viool van het Residentie de Chinse Pei Pei Zhu als solist.

    (N.B. Pei Pei ZHu was ooit winnares van het VIEUXTEMPS-CONCOURS in 1990!!
    Daarmee scoorde ze punten bij mij uiteraard.
    http://www.vieuxtemps.be/nlpalmares.html

    1939 : A. GRUMIAUX 1990 : P. P. ZHU !!!!!!!!!!!)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Gewijzigd!

    (met uitzondering van Pei Pei ZHu in 1990 dan, want daar verwijs je naar).

    Over welke andere stukken - viool en orkest- van Lalo gaat het hier dan?

    Ik ken maar eentje en dat is de Symphony Espagnol.



    Frits
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Die Symphony Espagnole kende ik ook, maar ik had dus Concerto Russe en de Noorweegse Fantasy en op Youtube gezet (zie helemaal bovenaan)
    Zo leer weer wat bij, hoop ik dan.
    Het nut van al die VT-concour-winnaars is hier bijzaak, MAAR VOOR MIJ HEEFT HET VEEL LADING. Je begrijpt hopelijk dat als je het VIEUXTEMPS-concours wint, dan behoor je eigenlijk tot de groten der aarde. Arthur Grumiaux is daar het beste bewijs van.
    Misschien charcheer ik een beetje, maar dat zal wel met m'n achternaam te maken hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Verwijderd. (niet meer relevant!)


    Administrator: 13-08-2008
     
  10. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    OK, het Vieuxtempsconcours was even een zijpad en off-topic oftewel week van het onderwerp af en heb ik verwijderd, want het ging over Lalo en de stukken die hij voor viool en orkest schreef. Maar ik kwam erop via een Spaanse symfonie-solist, die het had gewonnen
    Wie vind Concerte Russe, het Russische concert, opus 29 van 4 delen op grond van mijn 10 minuten fragmenten ook beter dan de Symphonie Espagnole, Spaanse symfonie, van Lalo?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nou Frits, het is dat je me uitdaagt tot een antwoord: ik vind het verschil toch wel erg minimaal, hoor! Ik ken de bouwers niet, maar via de luidsprekers van mijn laptop klinken praktisch gelijk. En kwalitatief is de viool van de concertmeester zeker niet minder...

    In verschillende teksten heeft Vieuxtemps het over een Noorweegse Fantasy; is dit niet gewoon een Noorse Fantasie?...

    :/
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Liuwe schreef:

    "ik vind het verschil toch wel erg minimaal, hoor! Ik ken de bouwers niet, maar via de luidsprekers van mijn laptop klinken praktisch gelijk."

    Ik heb ergens anders al eens beweerd dat niet iedereen verschillen hoort. Ik hoor duidelijk verschil en dat werd ook waargenomen via de simpele speakers van mijn PC-opstelling.

    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het instrument van Marec Pavelec, wat met kop en schouders boven die van de concertmeester uitsteekt.


    Is je vraag over de Noorse Fantasie aan mij gericht of aan Henri V.?
    Ik weet het antwoord namelijk niet. :(


    Frits
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    De Fantaisie Norwégienne in het Frans, the Norwegian Fantasy in het Engels is in het Nederlands uiteraard de Noorse Fanatasie. Suf, slordig vertaald zonder nadenken.

    Als je nu Norwegian Fanatsy googlet kom je als 1e link op mijn Youtubefilmpje, terwijl de bladmuziek daaronder staat op internet bij de 3e link in de vorm van het viool/piano-uittreksel:
    http://www.scribd.com/word/embed/252794?slag=Lalo-Norwegian-Fantasy-for-Solo-Violin-and-Orchestra


    De Noorse fantasie staat ook op imslp
    http://imslp.info/files/imglnks/usimg/a/a9/IMSLP10115-Lalo_-_Norwegian_Fantasy_for_Solo_Violin_and_Orchestra.pdf

    en het Russische concert opus 29 van Lalo
    http://imslp.info/files/imglnks/usimg/8/83/IMSLP16343-Lalo_-_Concerto_russe__violin_and_piano_.pdf

    Misschien is er niet direct in te komen, maar wel als je op de hoofdpagina begint: http://imslp.org/wiki/Hoofdpagina
    Vervolgens aan de linkerkant bij "zoeken" Lalo intikt en dan op enter drukt en dan kan je gratis en legaal en gratis de bladmuziek downloaden en/of inzien.
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Dit is inderdaad repertoire, wat prima in plaats van de Symphony Espagnole gespeeld kan worden.
    Dat Concerto Russe is minstens zo goed zo niet beter dan de Symphony Espagnole. Prima solist die Olivier Charlier. :)
     
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Even de kop lezen van het item dat ik geopend heb en er staat toch echt: "Lalo Concert Russe op29, Noorweegse Fantasie, vc op20 "

    Klinkt een beetje als : "wat de boer niet kent dat lust hij niet of wil hij niet eens proeven."


    Gedeeltelijk verwijderd (22-08-2008):

    Ik heb de visie van Vieuxtemps over een forumlid weggehaald.
    Dit soort beschouwingen dienen niet op een publiekelijk forum voor te komen.

    Frits Oosterhof - Administrator
     

Deel Deze Pagina