Larica hars

Discussie in 'Aangeboden' gestart door zapling, 3 okt 2015.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Liebenzeller Larica Silver II vioolhars. Niet mijn ding. Twee keer gebruikt. Nog bijna als nieuw dus! voor het kleine prijsje van 10,-
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Wat bevalt je er dan niet aan?
    Ik gebruik Liebenzeller Larica Gold hars en daar kan ik fijn mee uit de voeten. Misschien is GOUD;) het verschil...?!
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik vind dat deze hars een scherpe klank geeft. Mooi voor solisten misschien, maar niet voor mij.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Bij mij geeft het geen scherpe klank; heeft mogelijk te maken met een complex aan factoren waardoor het in de ene situatie wél scherp uitpakt en de andere niet.
     
  5. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Tja, wellicht maakt ook het specifieke metaal zo veel verschil, ik wil daar eigenlijk niet in geloven maar er zijn toch meer mensen die mij de Larica Gold aanprijzen. ik ben nu net begonnen aan een vers blok Kaplan dark dus voorlopig ben ik wel voorzien :)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Ach, wie weet, het harsblokje hierna misschien...:D
    (heb je nu tijd om aan het idee te wennen;))
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.538
    Doe je het dan onder je schoenen ? :)
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Zapling, waar woon je? Ik heb nog een kaplan dark die mij niet bevalt, ruilen met je larica? :D dan heb Je tenminste twee kaplan :D
     
  9. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Hihihi dank je voor t aanbod maar met de Kaplan die ik ju heb kan ik wel twee jaar doen denk ik. Ik woon op 15 minuutjes ten zuiden van Tilburg
     
  10. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Ik ben eigenlijk aan het overwegen om een paar harsen die ik niet gebruik gratis te geven aan mensen die ze wel gebruiken :)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  11. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Heb je daar een Melos altvioolhars bij zitten toevallig?
     
  12. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Jammer. Ik heb Arcus hars (ook gemaakt door Melos), maar voor viool. Ik heb ook bernardel.

    Ik speel geen altviool :(
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Tussen m'n oren dan.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Moet je die ook kwijt? :( Da's goed spul man!
     
    zapling vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    Bernardel vind ik ook heel fijne hars!
     
  16. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Het is wel een goede spul, maar nu probeer ik terug te denken aan wanneer ik 'm gebruikt had...oh ja, in de winter ca. 3-4 jaar geleden (had daarvoor iets anders gebruikt). En toen wilde ik donkerre hars proberen en kocht Kaplan dark en dacht dat ik Kaplan leuker vond. Nu heb ik Andrea Solo. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als zapling, scherpe klank (jah....het is Andrea S o l o). Maar ik vind 'm helemaal geweldig!

    Als ik Andrea met Kaplan of Melos/Bernardel combineer, dan ligt de een of andere zielig in mijn la...

    Zo meteen ga ik Bernardel uit mijn la halen en proberen. Wie weet vind ik 'm dan wel wat. Ik heb hier en daar wat reacties gelezen over mensen die Bernardel fijn vinden en ben benieuwd waarom ik 'm niet fijn had gevonden
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2016
  17. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik heb inmiddels ook Andrea Solo voor altviool, naast Kaplan Dark. Ik vind er niet zo veel verschil tussen. Ik vind de Kaplan iets helderder, denk ik.
     
  18. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274

    Late update: afgelopen vrijdag ben ik bernardel weer gaan gebruiken. En toen herinnerde ik mij waarom ik deze hars niks vond en vind het nog steeds niks. Ik ging mijn strijkstok daarna helemaal schoonmaken. Ik vind melos en kaplan fijn
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Kan je uitleggen waarom je het niks vond?
     
  20. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Nou....dat is het juist. Ik kan niet zo goed omschrijven. Ik heb maar telkens dezelfde strijkstok gebruikt. Mijn andere strijkstokken zijn kapot. Ik weet ook niet of het aan mijn te lichte strijkstok ligt of zal ik de hars ook niks vinden als ik andere strijkstok gebruik. Of moet ik met mijn strijkstok wat harder drukken tijdens spelen? Wel nee. ...als ik en andere hars gebruik hoef ik niet zo hard drukken om beter geluid te kunnen maken....

    ik heb ooit een geïrriteerde leraar gehad die mijn rechte hand pakte, mijn strijkstok verder drukte tegen de snaar en zei, "DRUKKEN! " één week daarna toen ik weer les kreeg probeerde ik meer te drukken op de snaren en toen zei hij, "niet te hard drukken, joch!" Ik raakte in de war en begon normaal te strijken zoals ik altijd deed en verwachte dat hij weer mijn rechte hand zou pakken en vertellen dat ik wat meer moest drukken. Maar toen zei hij, "nu gaat het veel beter dan vorige keer. Waarom heb je dit niet eerder gedaan? " ik zei, "nou... Ik strijk nu gewoon zoals hoe ik vorige keer heb gedaan. Alleen gebruik ik nu andere hars" (vanaf dat moment omdat ik dan twee harsen had probeerde ik beide te vergelijken. Ik merkte wel het verschil en had daarvoor bernardel niks gevonden maar ik had nooit geweten dat verschillende harsen wel verschil kunnen maken).

    Qua geluid kan ik niet omschrijven. Ik weet alleen dat ik mijn strijkstok wat harder moet drukken als ik bernardel gebruik. Wat ben ik toch te amateur, zeg!
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina