Leer nu vibrato! Nieuwe vinding.

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 3 apr 2020.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Twee vrouwen A.S. Dietz en E. M Hohage, hebben iets nieuws op de markt gebracht om goed en vooral gemakkelijk vibrato aan te leren. Het wordt op de markt gebracht onder 'Resounding Finger Board'. Ik heb er nog geen recensies over gelezen, maar ik denk dan maar dat ik -en velen met mij- vibrato hebben geleerd zonder dit hulpstuk. Men beweert ook dat dubbelgrepen en trillers beter worden aangeleerd.
    Het hulpstuk kost nogal een lieve cent (€135,=), maar het kan je vele lessen besparen.

    Resounding FB (1).jpg


    Bron: https://resoundstrings.de/pages/resoundingfingerboard-fuer-geige-und-bratsche
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De lancering was toch op 1 april?
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, ik heb dit echt ook al eerder gezien, maar het lijkt inderdaad wel een 1 april grap.
    Er zijn zelfs youtubeinstructiefilmpjes over.....
     
  4. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    31
    Een mooie vibrato is een lastige opgave. Ben zelf geen drummer, maar ik maak toch de vergelijking. Links en rechts moeten onafhankelijk functioneren. Als kind vibreerde mijn linker en rechterhand synchroon... Niet wenselijk. Zie de stok (rechts) en de vingers (links) als twee pannen. Links op smaak brengen en rechts stoken.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De rechterhand heeft niets met het vibrato te maken. Dat moet geheel uit de linker arm of pols komen. Derhalve gaat de vergelijking met een drumstel hier niet op.
     
  6. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    31
    Misschien was mijn reactie niet helemaal duidelijk. Toen ik 8 jaar was en ik mijzelf (linkerhand, arm en pols) een vibrato aanleerde, werkte mijn rechterhand niet mee. Ook die begon namelijk te bewegen en natuurlijk is dat niet de bedoeling. De vergelijking met een drummer gaat wel degelijk op. Ook daar moet je beide handen onafhankelijk van elkaar kunnen aansturen. Een mooie vibrato is voor velen lastig. Zeker in het begin kan het geforceerd overkomen. Zelf kan ik binnen een vibrato variëren naar believen, maar dat kostte indertijd enige jaren om het onder de knie te krijgen. Of het op latere leeftijd makkelijk aan te leren is, geen idee. Wel weet ik dat ik mijn linkerhand nog steeds zo'n 5 cm verder kan spreiden dan mijn rechter. Oke, dat heeft niks te maken met een vibrato, maar met de grote greep.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vibrato ga je toepassen als je het vioolspel goed onder de knie hebt. Dan komt het vibrato eigenlijk vanzelf. Tenminste dat is mijn ervaring.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat bij het vioolspel de linker hand onafhankelijk moet functioneren van de rechterhand is geheel waar, althans wanneer het vibrato betreft. (Want de vingers dienen toch synchroon te bewegen met die van de strijkstok). Vandaar ook mijn bewering dat het vibrato uitsluitend van de linkerhand/pols moet komen.
    Een grote spreiding van de vingers van de linkerhand zal niet(s) bijdragen aan het vibrato.
     
  9. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    31
    Ik speel zelf cello en dan heb je een andere houding.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dat hebben een pianist, fluitist, hoornist etc. ook, maar wat zegt dat over het vibrato?
     
  11. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    31
    Dan gebruik je vaak weldegelijk de onderarm en komt het niet alleen uit de hand/pols.

    Edit:
    Zie
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Volgens mij begint een mooi vibrato zelfs vanuit de schouder... en is vibrato in de hoge posities een wezenlijk andere beweging dan in de lage. (mogelijk is het bij de techniek die Jacqueline de Pre van William Pleeth leerde wel dezelfde beweging, zie zijn boek...)
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het aller mooiste vibrato komt uit je hart!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  14. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    31
    Ik zag te laat dat dit topic eigenlijk een viooltopic was. Mijn excuses. Beginnersongeluk wat betreft dit medium.

    Bij een vibrato bij de cello gebruik ik bij de lagere posities voornamelijk alles vanaf de bovenkant elleboog. In de hogere posities loopt het door tot in de schouder.

    (Uit het hart of geest... Dat laat ik maar even in het midden. )

    Opmerking:
    ik heb het stuk van Du Pré verwijderd. Staat elders ook al op het forum, omdat het hier zou moeten gaan over vibrato en dan ook nog voor de viool. Dat is ook vast toe te schrijven aan beginnersongeluk op dit forum.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2020
  15. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    31
    Ik reageerde op de reactie van Hubertus.

    Als de norm "eenmaal gezegd is, dus dan schrappen we.."

    Onderarm en vibrato bij de viool?

    Groet en een vrolijk pasen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee, er wordt geschrapt als de reactie niet meer met het onderwerp te maken heeft.
    In dit geval (Jacqueline du Pré) werd eerder al hetzelfde onderwerp besproken.
     
  17. Aurélie

    Aurélie

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    5
    Moest dit nuttig zijn, voor mensen die eventueel pols vibrato willen leren op de viool, dan kan je op YouTube oudere masterclass videos opzoeken. Daar leggen ze het, weliswaar in meerdere korte filmpjes goed uit. (en het is bovenal gratis) :)
     

Deel Deze Pagina