leermethode voor beginner

Discussie in 'Cello' gestart door Tosca, 16 okt 2019.

  1. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Hallo allemaal,

    Ik speel nu driekwart jaar cello. Ik heb celloles bij mijn pianodocent (ik heb al meer dan 10 jaar pianoles bij haar en nu is de cello erbij gekomen). Ze speelt zelf ook cello maar geeft hier normaliter geen les in. Nu ben ik eigenlijk nog steeds zoekende naar een goed lesmethodenboek. Ik heb Langin Praktischer Lehrgang deel 1. Op zich een goed boek, maar vrij saai en mijn Duits is ook niet zo goed waardoor het me niet echt aanspreekt. In de les ben ik nu vooral bezig met de aanwijzingen die ik van mijn docent krijg, die wel overeenkomen met het boek maar het lijkt mij ook fijn om een 'echte' lesmethode in boekvorm te hebben. Nederlandstalige boeken kan ik niet vinden.

    Ik heb gelezen over het boek Cello Time Starters. Is dat een nuttig en leuk boek?
    Ik twijfel omdat ik nu niet meer een absolute beginner ben maar toch nog wel een beginner (wel een wat oudere: ik ben 41 jaar). Ik speel nu nog alleen in de eerste positie.

    Groet, Tosca
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dag Tosca,

    ik heb geen verstand van cellolesmethoden, maar ik vraag me af waarom er een taalprobleem lijkt te zijn. Ik zat mij af te vragen of er dan een heel stuk uitleg in het Duits staat bij iets wat je moet studeren. Staat er dan een verhandeling over hoe zoiets zou moeten? Het lijkt mij dat de taal toch helemaal niet belangrijk is, want je zult toch zelf aan de slag moeten en daadwerkelijk een toon moeten strijken? Maar misschien zie ik dat verkeerd?
     
  3. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Hallo Frits,

    Een echt probleem is het niet. Ik lees wel enig Duits en anders is er nog Google translate. De basis wordt in ieder geval wel goed uitgelegd. Het leest door de taal alleen niet lekker weg en ik heb behoefte om de theorie vaak te lezen wil iets beklijven. Verder wordt het allemaal wat saai beschreven, vandaar dat ik het me afvroeg of er niet een 'leuker' alternatief is.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Die methode waar je nu les uit krijgt, is misschien wel de methode waarin je docent thuis is.
    Over de Cello Time serie kan ik je helaas niets zinnigs meegeven. Ik heb er zelf geen les uit gehad. Ik had les uit een serie van een Amerikaan (Francis Grant). Die methode heeft niet veel tekst en veronderstelt wél dat je een docent hebt. Het heeft geen plaatjes. Voor mij overigens een fijne methode vanwege gehanteerde didactiek.
    Wat voor type "leuk" zoek je eigenlijk? Een methode met CD?
     
  5. Ellende

    Ellende

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    48
    Voor de joggers uitgave zit er bar weinig uitleg in. Er zit alleen achterin een overzicht van bijvoorbeeld tekens die je tegenkomt in de methode en wat die betekenen (crescendo, op/afstreek) maar niks over hoe je dat moet toepassen. Voor de theorie zou ik die serie echt laten liggen, want de runners versie die ik nu heb is tot nu toe niet anders.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb nog nooit een studieboek (c.q. lesboek) gehad met een bende tekst op de pagina. Noten stonden er en hier en daar streekvariaties met bogen of puntjes, zonder tekst. Het was zonder dat meteen duidelijk. Dus ik herken het niet waarover Tosca het heeft. Ik heb ook nooit studiemateriaal gezien wat geschikt was voor de langzame of snelle jongen respectievelijk de 'joggers' of de 'marathonlopers'. Als je snel was moest je eerder een ander en moeilijker studieboek aanschaffen. Zo simpel was het.
     
  7. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Inderdaad, zo heb ik dat vroeger ook ervaren. Alleen noten, geen tekst of plaatjes. Toen mijn dochter vioolles kreeg was de methode van Louis Metz misschien iets moderner dan mijn Crickboom maar niet wezenlijk anders. Dit in tegenstelling tot de vioollessen van mijn kleindochter, veel tekst en plaatjes. Er is veel veranderd in de loop der jaren, maar of de resultaten ook beter zijn geworden is nog maar de vraag natuurlijk.
     
  8. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Je reactie heeft me even aan het denken gezet. Een methode met cd is niet wat ik bedoel. Ik hou ervan om het een en ander te lezen over technieken naast het gewoon te doen. Zo was ik jaren geleden ook met de piano begonnen. Nu ik er meer over nadenk denk ik dat ik wel op de juiste weg bezig ben. Het boek Langin Praktischer Lehrgang deel 1 is wat saai (en niet Nederlandstalig) maar is wel degelijk. Het is inderdaad de methode hoe mijn docent het zelf graag aanleert. Daarnaast haal ik het plezier uit andere boeken met mooie eenvoudige stukken en mijn docent schijft ook makkelijke continuo partijen zodat ik mee kan spelen met een ensemble. Ik denk dat ik op de huidige manier doorga :)
     
  9. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Goed om te lezen. Ik ga wel door met Langin Praktischer Lehrgang deel 1. Het is een boek met weinig opsmuk maar wel degelijk en daar gaat het uiteindelijk om.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ha, jij dus ook Crickboom? Ik ook! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina