Leertje laat los

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Angie, 27 nov 2019.

  1. Angie

    Angie

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    14
    Hallo,

    Na inspectie van de strijkstokken valt me bij één van de stokken op dat het leertje los laat. Wat te doen? Het is geen dure, maar ook geen heel goedkope stok en hij strijkt prettig en is lekker licht, aldus de violiste in huis.

    En nog een vraagje: hoe zie je het verschil tussen diverse strijkstokken, zoals van 3/4 viool, 4/4 viool, altviool? Er is op momenten van grote stress ( concertjes in orkestklas op school) nog al eens van strijkstok gewisseld in huis zodat ik niet meer weet wat waarbij hoort.

    Groet,

    Angie
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Als het een goedkope studiestok is en het leertje is een beetje los, het losse flapje vastlijmen met cyanoacrylaat (secondenlijm) en oppassen dat je vinger er niet aan vast gaat zitten. (Dit spul niet gebruiken voor andere viool en stokdoeleinden!) Als het helemaal los is kun je ook overwegen een rubber vervangingshuls aan te brengen. Voor een kostbaarder stok kun je beter even langs de vioolbouwer gaan die er een nieuw leertje op zet. Een stickertje met de maat op de slof kan handig zijn.
    Stokmaten van top tot teen
    1/4 viool ca. 55cm
    1/2 viool ca 61cm
    3/4 viool ca. 67cm
    4/4 viool ca. 74cm
    Succes!
     
  3. Angie

    Angie

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    14
    Bedankt, ik ga er heel voorzichtig mee aan de gang.
     

Deel Deze Pagina