lelijke toon op G snaar in hogere positie

Discussie in 'Overig' gestart door Tante, 13 nov 2009.

  1. Tante

    Tante

    Lid geworden:
    22 okt 2008
    Berichten:
    49
    In 3de positie klinkt de toon van de G snaar uiterst dramatisch bij mij, hoe hoger ik kom hoe erger het wordt. Strijken dichter of verderweg van de kam levert geen verbetering op. En al te ver van de kam kan ook niet want dan raakt ik steeds andere snaren (D dan wel te verstaan).
    Zuiver proberen te spelen valt dan helemaal af want met dat nare geluid kan ik helemaal niets meer horen.
    Vervelende is dat ik helemaal niet weet waar ik de oplossing moet zoeken. Kennen jullie dit probleem?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Moeilijk om aan de hand van deze beschrijving aan te geven waar dat aan ligt. Wat wel geldt is, dat de toonvorming in de hogere posities oefening vereist en zeker anders is dan in Pos.I. Dichter bij de kam, meer druk van de stok, snelheid, er zijn veel oorzaken te noemen. Ik zou niet in eerste instantie de oorzaak bij het instrument leggen, maar de lerares er eens op laten spelen. Soms moet je weten (en aanvoelen) hoe een bepaald instrument bespeeld moet worden, bij de ene ligt dat net weer anders dan bij een ander instrument. Kan zelfs ook nog -binnen het zelfde instrument- weer per snaar verschillen, omdat iedere snaar een andere dikte en mogelijk ook nog een andere soort omwikkeling heeft.

    Frits
     
  3. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Beste Tante,
    Bij de snarenfabrikant PRIM bestaat (bestond) er een speciale G solisten snaar die zeer goed is.
    Mijn dochter gebruikte die voor de "Mozes Fantasie op de solsnaar" van Paganinni.
    Ik weet niet of ze nu nog verkrijgbaar is. In ieder geval was het volgens mijn dochter de beste (G) Sol snaar, ttz met de moiste klank op de hoge posities!

    Franz
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    De Prim Solist (evenals de "Chamber" snaren), kunststof, worden al een kleine 10 jaar niet meer gemaakt. Prim maakt momenteel alleen nog staalsnaren voor viool, alt en cello, alsmede voor het typisch Zweedse instrument "Nyckelharpa" (Zweedse Sleutelviool)
     
  5. Suzy

    Suzy

    Lid geworden:
    24 nov 2009
    Berichten:
    16
    Het neemt vooral even tijd om te wennen van spelen in een hogere positie en zeker in de G-snaar! Let op dat je niet te veel drukt. Dit geld zoals de linker en de rechter hand. Als je de snaar te veel drukt, klinkt het niet zo vrij. Als je je stok te veel drukt krijg je snel rare geluiden. Speel niet heel dicht bij van de kam maar ook niet te ver. Wat hoger je gaat wat korter is de snaar daarom moet je ook stap voor stap meer dichtbij van de kam maar in de derde positie nog niet heel dichtbij. Speel niet meteen je vioolstukken maar ga eerst op zoek voor een mooi toon. Neem eerst bijvoorbeeld eerste vinger dus C in de derde positie. Probeer verschillende dingen en luister waar het mooiste klinkt. Probeer zacht te spelen en dan ook hard. Let op, als je fortissimo speelt, je hoeft dan ook niet je stok veel drukken! Dat neemt de kracht juist weg. Denk in je hoofd dat je in een grote concertzaal speelt en dat je de laatste rij ook wil bereiken, hoe doe je dat? Als het beter met de eerste vinger lukt, ga op zoek naar de tweede en daarna kun je de twee tonen met verschillende combinaties samen oefenen. En zo ga je verder opbouwen. Vierde vinger is natruurlijk de moeilijkste, heb geduld.... :)
     
  6. Tante

    Tante

    Lid geworden:
    22 okt 2008
    Berichten:
    49
    Hoi Suzy,

    het geduld hiervoor opbrengen zal niet eenvoudig zijn. Ik oefen best veel maar zoveel tijd per noot trek ik er niet voor uit. Maar ik wil de toon mooier laten klinken dus misschien wordt het tijd om af en toe een andere studeertechniek te gebruiken.
    Bij toonladders studeer ik wel op deze manier (per noot), maar soms wil ik gewoon muziek spelen.
     

Deel Deze Pagina