Les?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Flower, 19 jan 2009.

  1. Flower

    Flower Krista Hendriks

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Hallo allemaal!

    Ik ben nieuw op dit forum!
    Ik wil graag elektrische viool gaan spelen.
    Ik wil dit thuis in rust (stil) kunnen oefenen maar ook in de toekomst in de band van mijn vriend willen spelen. Op podium dus. Ze spelen (alternatieve) rockmuziek.

    Hier mijn vragen:
    -Welke (merk) viool kan ik het beste aanschaffen? Ik wil graag stil kunnen oefenen en ook op podium kunnen spelen. Nu ben ik beginner, maar ik zou ook graag willen dat ik als gevorderde nog op mijn viool kan spelen. Is er een die dit allemaal aankan????
    -Is er iemand die in Zuid-Limburg elektrische vioolles geeft?
    -Zou ik het ook thuis kunnen oefenen (zonder docent)? Of is 't toch beter om ook les te krijgen?
    -Kan ik meteen met rockmuziek beginnen? Moet ik eerst andere dingen leren? Mijn voorkeur ligt totaal niet bij de klassieke muziek! Ik wil ook graag (tja, zo snel mogelijk, dat 't toelaat he) bij mijn vriend in zijn band kunnen meespelen....... Hopenlijk!
    -Is er een boek/cursus/audio waarmee ik zelf rock/pop kan leren spelen?

    Ik hoop dat jullie mij op de goede weg willen brengen!
    ALVAST HARTELIJK DANK!!!!
    Muzikale groetjes,
    Krista
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Krista, welkom op het Forum.
    Allereerst; niets aanschaffen, eerst een viool huren, geen electrische, want daar leer je het niet goed op. Zoek een leraar die je de basisbeginselen wil leren, die zijn voor alle muziekstijlen hetzelfde en dat gaat helaas niet in een paar weken. Er zijn leraren die behalve klassiek ook jazz/folk/rock in hun repertoire hebben. dat zijn er niet veel, maar het is een kwestie van zoeken. In je eentje zonder leraar met een boekje en een DVD wordt het echt niets.
    Over een tijdje, wanneer je er aan toe bent) moet je je vraag over een E viool nog eens weer stellen (op dit forum is hij al een aantal keren beantwoord trouwens)
    Alle andere vragen kun je op dit forum ook stellen; je krijgt bijna altijd antwoord!
     
  3. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, wat Bert zegt, neem ook een akoestische viool om op te leren. Hier hoef je echt niet elke dag op te spelen, maar zorg dat je dit wel ervaart.

    Wat betreft kopen, daar zijn de meningen over verdeelt. Ik vind zelf dat vioolbouwers vaak de meest verschrikkelijke instrumenten in de huur hebben zitten (sommigen doen het ook goed, ik wil niet generaliseren).

    Je kunt ook een instrument kopen en afspreken met het bedrijf waar je je viool koopt (of dit nu elektrisch of akoestisch is) dat je het instrument in de toekomst kunt inruilen voor een wat betere. Ik doe dit vaak in plaats van verhuren. Je bent zo per saldo minder geld kwijt dan bij huren en je hebt toch steeds je eigen viool. Ook zit je er niet aan vast. Je kunt em gewoon inruilen voor een andere.

    In ieder geval geldt in het begin dat je zelf nog niet goed weet wat je wel en niet zoekt in een instrument. Voordat je een definitieve koopbeslissing maakt is het goed om te kijken of je het instrument nog wel wat vindt over drie jaar en hoe de verkoper dan denkt over inruilen.

    Ook zijn er aantrekkelijke combinatiepakketten in de markt voor aankoop van akoestische en elektrische viool tegelijkertijd. Of huur tegelijkertijd.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    "Vioolbouwers hebben vaak de meest verschrikkelijke instrumenten in de huur zitten"
    Welke vioolbouwers dan? Graag namen, want je doet nog al een uitspraak!
    Hoe groot is dan het aantal vioolbouwers dan waarvan je de huurvoorraad kent?
    Op grond van welke criteria categoriseer je de huur instrumenten als "meest verschtrikkelijk"
    Als je niet wilt generaliseren, waarom doe je het dan?
    Ik wil graag heldere en onderbouwde feiten en argumenten, anders kun je je opmerkingen beter inslikken!
     
  6. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Maar over de zinnigheid van dat antwoord is al veel gediscussieerd. De meeste violisten op dit forum hebben de normale weg bewandeld, van klassiek naar iets moderners, en van een gewone viool naar een electrische. Eeuwen lang hebben fiddlers en zigeuners elkaar leren spelen, soms op waardeloze violen, gewoon door te doen. Het is waar, als je eenmaal de verkeerde dingen hebt aangeleerd zijn die moeilijk af te leren als je hogerop wilt komen, maar als je dat helemaal niet wilt zijn er geen verkeerde dingen.
    Helemaal alleen thuis viool leren spelen is niet makkelijk, maar ik ken mensen zat die dat gedaan hebben. Aan de andere kant zijn er ook heel veel mensen in Nederland die zo zijn afgeknapt op hun muziekleraar of -lerares dat ze nooit meer willen spelen. En er bijna geen klassieke amateurmuzikanten die na 10 jaar van noten spelen nog durven te improviseren. Er is dus geen algemeen geldig antwoord.
    Ik heb al een aantal keren geprobeerd om de heren hier uit te leggen dat ik met mijn zeer goedkope electrische viool en effectpedaal een heel vet rockgeluid uit mijn viool weet te toveren, waarmee ik andere muzikanten en goede geluidstechnici zeer verrast heb. Ik heb eerder al links naar sites met geluidsvoorbeelden van effectapparatuur gepost, ik denk niet dat ik die hier mag herhalen.
    Dus Krista, kijk maar even op wat andere posts in deze rubriek (o.a. Stagg rocks), of mail me om tips. Het is wel fijn als je eens met iemand naar de winkel kan, en een paar lessen om te beginnen zijn ook nuttig. Je kan eens een briefje ophangen op het conservatorium in Maastricht, misschien zijn daar wel violisten die wat verder kijken dan de zevende positie. Of zoek een beetje in de folkhoek, misschien kan je daar wel een duwtje in de goede richting krijgen. Ierse muziek is een goed vertrekpunt voor rock en indie.
     
  7. Flower

    Flower Krista Hendriks

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Hey!
    BEDANKT VOOR DE ANTWOORDEN TOT NU TOE!!!!
    Hier heb ik wat aan!
    Vroeger heb ik dwarsfluit gespeeld en ben daar ook vanaf gestapt doordat ik te maken kreeg met een heel vervelende leraar...... Tja, wat moet je ermee?
    Ik hoop dat ik deze ervaring niet krijg met het oefenen met de Viool!
    Veeeeeeeele groeten,
    Krista
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Bert,

    Je hebt me via een e-mail op de hoogte gebracht van je reactie en hebt met klem aangedrongen te reageren.

    De manier waarop je de reactie hebt geschreven en waarop je me probeert de dwingen te reageren, vind ik niet prettig.

    Je probeert me aan te zetten andere vioolbouwers zwart te maken. Hoe slecht een viool die ik aan zou treffen zou zijn, dit zou ik nooit doen. Waarom niet? Omdat ik dat aan de ene kant onfatsoenlijk vind en aan de andere kant omdat de viool die ik gezien heb 1 slechte zou kunnen zijn in 1000 zeer goede. Daarom kies ik ervoor geen namen te noemen.

    Wel heb ik diverse huurviolen gezien van diverse vioolbouwers en baseer hierop mijn (huidige!) mening. Hier pin ik me niet op vast en ik weet heus wel dat er ook vioolbouwers zijn die mooie instrumenten aanbieden voor eerlijke prijzen.

    Ik publiceer hier geen wetenschappelijk onderzoek, maar deel mijn ervaringen.

    Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en weet duidelijk het verschil tussen ervaringen delen en het publiceren van representatief onderzoek.

    Jij suggereert dat ik hele assortimenten heb onderzocht van diverse vioolbouwers. Dat heb ik niet. Echter kom ik wel veel klanten tegen die huren bij een vioolbouwer en bij mij komen voor advies en aanschaf van hun eerste viool. Ik heb zoal wat slechte instrumenten langs zien komen van vioolbouwers.

    Maar wellicht vindt hier autoselectie plaats en komen vooral mensen naar mij toe die afgeknapt zijn op hun vioolbouwer en blijft de groep die tevreden is bij hun vioolbouwer vooral daar klant.

    Als afsluiting van deze reactie wil ik je met klem vragen mensen niet op zo een vervelende manier uit te dagen. Je hebt duidelijk frustraties over nieuwe concurrenten en hier hebben we al eerder discussies over gevoerd.

    Ik ben op dit forum om op een prettige manier ervaringen te delen. Ik ga niet mijn tijd verdoen met onzinnig gekibbel.

    Ik wil best een inhoudelijke discussie voeren, maar dan wel op een wederzijds respectvolle manier.

    En Bert... geef zelf eens goede argumenten in plaats van dat je mensen achteloos afschiet. Afschieten is zo makkelijk, dat kunnen we allemaal wel en biedt weinig meerwaarde aan dit forum.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Nog even een toevoeging... Bert zegt dat ik generaliseer... ik heb NOOIT gezegd dat ALLE huurviolen van ALLE vioolbouwers slecht zijn. Ik deel slechts de ervaring dat ik heel wat slechte huurviolen van vioolbouwers heb langs zien komen.

    Alsjeblieft, Bert, lees voordat je reageert.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Met een uitspraak als: "Vioolbouwers hebben vaak de meest verschrikkelijke instrumenten in de huur zitten", voelt Bert zich kennelijk aangesproken. Want hij is –zo zegt zijn website- vioolbouwer en verhuurt ook instrumenten.
    Ik vermoed dat NoName#2 heeft bedoeld, dat zij de ervaring heeft dat er sommige vioolbouwers zijn, die zo af en toe een paar slechte kwaliteit viooltjes in de verhuur hebben. Wanneer de bewering op deze wijze verwoord zou zijn, vermoed ik dat Bert niet gereageerd zou hebben.
    Het blijkt maar weer eens, dat het niet altijd eenvoudig is om eenduidig te zijn in de verwoording van wat er precies bedoeld wordt!

    De eerder geciteerde bewering is zo algemeen, dat iedere vioolbouwer –ook ik- er in zou passen en gezond verstand doet toch ogenblikkelijk besluiten, dat zoiets niet bedoeld kan zijn!

    Bert hoeft zich dus niet aangevallen te voelen zodat NoName#2 zich niet hoeft te verweren.

    Frits
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Aangezien mijn post #10, niet heeft kunnen bewerkstelligen wat er mee beoogd werd, heb ik gemeend de reactie die op deze plaats stond, te moeten verwijderen.

    Frits Oosterhof
    Administrator
     
  12. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Excuses voor de mensen die zich onterecht aangesproken hebben gevoeld.

    Zoals ik al in de bewuste post zei: ik wil niet generaliseren.

    Ook realiseer ik me dat misschien een vorm van voorselectie plaatsvindt... dat alleen mensen die ontevreden zijn over hun vioolbouwer met hun huurviool naar me toe komen. Dus dat ik de goede huurviolen van goede vioolbouwers niet zie.
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hahaha, het werd een beetje heftig en off topic, maar ik hoop dat je een leuke docent vindt die wellicht ook een aanrader heeft voor een adresje om een viool te kopen of huren.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    NoName#2. ik accepteer je excuses!
     
  15. Flower

    Flower Krista Hendriks

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Pfieuwwwww, tenminste weer alles goed hier!
    Fijne avond nog!
    Krista
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Verder is ook een van mijn ervaringen in mijn winkel dat violisten meestal hele leuke fijne mensen zijn ;). (en daar mogen heel veel mensen zich door aangesproken voelen)
     

Deel Deze Pagina