Lichte verhoging van de toets bij positie 1

Discussie in 'Viool' gestart door Fabian, 27 sep 2020.

  1. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Ik probeer er niet stapelgek van te worden en neem er de tijd voor.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat ook wel wil helpen is er even afstand van nemen.
     
  3. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Ik moet nog het juiste gereedschap verkrijgen om dit netjes te kunnen doen. Ik heb er geen haast mee, want ik speel op een andere viool, die net een klein beetje beter klinkt. Althans minder hard, maar helaas ook vrijwel karakterloos. Het is een Stentor Student II en van binnen ziet deze er erg slordig uit. Lijmresten met zelfs een vastgeplakt stukje van een strookje inleg. Ik heb hier op het forum een filmpje van de fabriek in China gezien en snap daarom wel waardoor dat kan.
     
  4. Greet

    Greet

    Lid geworden:
    30 jan 2018
    Berichten:
    8
    Dag iedereen. Ik ben nu een jaar bezig met vioolbouw. Nu liggen de lessen wat stil door corona. Ik heb een vraag. Ik moet een stapel plaatsen en ik weet wel hoe maar hoe lang moet een stapel zijn? Hoe bereken je dat?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je kunt er niets aan berekenen.
    Een goede indicatie voor de lengte geeft de volgende methode:
    Steek een dunne (3mm) ronde vijl (of ander rond staafje) door het bovenste gat van het (rechter) f-gat. Zorg ervoor dat de vijl zo goed mogelijk parallel staat aan de krans. Bepaal nu op de vijl welke afstand de bovenkant van het bovenblad heeft. Dat is de globale afstand c.q. lengte voor de stapel. Neem de lengte een ietsje groter zodat er nog materiaal kan worden weg gesneden. Daarna begint het fijnere werk om de stapel met de juiste spanning en overal aansluitend geplaatst te krijgen.
     
  6. Greet

    Greet

    Lid geworden:
    30 jan 2018
    Berichten:
    8
    Dank je ! Dit ga ik proberen.
     

Deel Deze Pagina