Lijmnaad scheur

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 14 jul 2013.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een halfjaar geleden kocht ik een Stainer Copie, zo te zien een heel aardig instrument, maar toen ik bij thuiskomst het staartstuk verwijderde om er nieuwe snaren op te zetten zag ik in het onderste gedeelte van het bovenblad een lijmnaad scheur.
    De verkoper gebeld maar die was te goeder trouw het Instrument was van zijn Moeder geweest en het had jaren onder spanning in de kist op zolder gelegen, en hij wilde best iets van de prijs af doen.
    Daarna met de Viool naar de Vioolbouwer hij zou kijken wat hij doen kon, ruim twee weken bleef de Viool in het Ziekenhuis toen was hij weer beter, met de reparatie van het bovenblad schoonmaken van het instrument inclusief lakschade reparatie was ik 160 euro kwijt en dat viel me best wel mee, want mijn Viool zag er weer als nieuw uit.'
    Maar op rekening stond dat het bovenblad provisorisch was gerepareerd, de Vioolbouwer zei dat de Viool een meer ingrijpende reparatie niet waard was en dat die de waarde van het Instrument zou overstijgen.
    De Vioolbouwer had in de smalle scheur een ruim tien centimeter lange wig geplaatst en van de scheur was niets meer te zien.
    Nu mijn vraag, kan ik de Viool gewoon weer jarenlang onder spanning laten staan, of moet ik hem af en toe een tijdje rust gunnen, zodat de scheur niet meer terugkomt.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een viool die in gebruik is moet altijd onder snaarspanning worden gehouden.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja, zoals Bert ook zegt, altijd gewoon op spanning laten staan.

    Ik lees dat je bij het vervangen van de snaren de snarenhouder (staartstuk) er af hebt gehaald? Ook niet doen, gewoon snaar voor snaar vervangen. De spanning blijft er dan op en de stapel kan ook niet omvallen.

    De vioolbouwer heeft de wig er vast wel goed ingelijmd en dus zal het weer sterk genoeg zijn om jaren mee te kunnen, ook al noemt ie het provisorisch.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bedankt voor de tip om de spanning er op te houden, en de nieuwe snaren er één voor één op te doen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Provisorisch betekent hier alleen: niet volgens het boekje geopend, gerepareerd, aan de binnenzijde verstevigd en daarna weer gesloten, maar aan de buitenzijde.
     

Deel Deze Pagina