linkerelleboog

Discussie in 'Overig' gestart door johannes, 19 okt 2008.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    92
    ik speel pas 1 maand altviool. de linkerhand/arm komt erbij. Mij is geadviseerd de linkerelleboog zoveel mogelijk naar binnen te draaien. wie heeft er tips of oefeningen:
    - om de grens van mijn fysieke mogelijkheid om de elleboog naar binnen/rechts te draaien te vergroten?
    - om tijdens het oefenen er rekenign mee te blijven houden dat de elleboog niet stiekem weer terug draaitnaar buiten/links.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    De linker elleboog naar buiten draaien vind ik: naar rechts.
    Analoog daaraan: de elleboog naar binnen draaien lijkt me dat dat naar links is.

    Zijn hier door Johannes de begrippen 'links' en 'rechts' per abuis verwisseld? :(


    Frits
     
  3. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    92
    anderson is mij ook goed. Het gaat erom: is de vraag duidelijk gesteld? of moet ik dat nader uitleggen?
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Klopt het dat je bedoelt dat je je elleboog meer onder je instrument door moet brengen? Met je elleboog volg je a.h.w. de ronding van je toets. In jouw geval: bij het bespelen van je C-snaar zal je arm verder bij moeten draaien dan op je bovensnaren. Wat ik een beetje griezelig vind klinken, is dat je wilt voorkomen dat je elleboog weer stiekem terugdraait. Alsof je je elleboog zou willen fixeren in de "juiste" stand terwijl die zich per snaar soepel aan zou moeten passen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het lijkt me, dat naarmate je er sterker bij nadenkt hoe de linker arm precies zou moeten er des te meer een soort onnatuurlijke houding wordt aangenomen.
    Ik denk dat het eigenlijk vanzelf gaat.
    De arm neemt dìe houding aan, die het meest natuurlijk is en daarom is dat meteen de juiste!

    Ik zou er niet te veel bij nadenken en beredeneren.
    Als het 'lekker' speelt zit het in de meeste gevallen wel goed. Geldt ook voor vingerzettingen.

    Frits
     
  6. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Helemaal mee eens. Ik twijfelde toen ik schreef dat je elleboog soepel zich moest aanpassen aan de vorm van de toets. Eigenlijk bedoelde ik "passief", maar dan wordt het weer zo'n onduideljk verhaal. Het zijn je vingers die uiteindelijk op z'n plek moeten komen en dat verdient de meeste aandacht en concentratie. Er zijn ook leraren die een leerling met de linker pols geknikt naar achter laten spelen om te voorkomen dat de muis van de hand richtig de hals steun gaat zoeken. :( Het "lekker" of "goed" voelen, word je vaak bij voorbaat afgeleerd.
     
  7. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    92
    bedankt voor jullie meedenken, maar: de natuurlijke beweging (van mij) is dat de elleboog iets meer naar buiten draait. als ik dat zou volgen dan steunt de hals/toets vervolgens op mijn hand (onder aan mijn wijsvinger). dat speelt lekker, maar leer ik het dan niet verkeerd aan, omdat ik uiteindelijk mijn hand te veel fixeer, waardoor die mij later als ik wat meer ervaring heb juist weer in de weg gaat zitten?
     
  8. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    92
    rebecca, ik lees je vorige bericht nu pas, nadat ik mijn reactie verzond. je zegt precies waar mijn probleem ligt. ik ga het maar eens proberen, met de pols naar achteren..
     
  9. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Je schrijft dat je een maand altviool speelt. Ik neem aan dat je les hebt? Het is moeilijk om houding met bijbehorende beweging schriftelijk weer te geven. Maar mijn opmerking over die pols naar achteren was om aan te geven hoe het NIET moest, dus ik hoop niet dat ik je de verkeerde kant op gestuurd heb. Misschien kan je eens voor de spiegel kijken en je onderarm met de rug van de hand elkaars verlengde laten zijn zonder knik in je pols, alleen zover gedraaid dat je vingers bij de snaren kunnen. Als het goed is volgt de elleboog vanzelf.

    Ik denk dat menig beginner moet wennen aan de houding van een viool en naar een "makkelijkere" houding zoekt waarbij de linker elleboog in de zij gezet wordt, muis van de linkerhand naar de hals om te steunen en die pink kan ook gestolen worden. Kortom: een lekgeprikte opblaaspop. Een kinderliedje lukt nog wel op deze manier maar je ontneemt je wel de mogelijkheid tot het uitbouwen van technieken zoals positiewisselingen, vibrato en sowieso soepele vingertechniek.
     
  10. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    "Maar mijn opmerking over die pols naar achteren was om aan te geven hoe het NIET moest" (Rebecca)


    Ik schrok al, je gaat er toch niet een gewoonte van maken met een geknikte pols te spelen?
     
  11. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    92
    ja, zo 'groen' ben ik nog dat je mij alles wijs kunt maken, maar ik wil inderdaad voorkomen dat het me later in de weg staat. bedankt voor jullie 'correcties'.
     

Deel Deze Pagina