linkshandig

Discussie in 'Overig' gestart door pflipp, 27 jan 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Om dat je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen, is hier een foto van een knaapje (centrum) waar de linkshandigheid in alle begin al duidelijk aanwezig is:

    aanleg voor een linkse viool.jpg

    terwijl er op diezelfde foto ook duidelijk waarneembaar is, dat de meerderheid van de kinderen wel degelijk rechtshandig is!


    Frits
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2018
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Linkshandig vioolspelen: ik blijf het maar gek vinden.
    Ze schijnt het goed te kunnen, wint er wedstrijden mee:



    Maar of deze Katrina Nicolayeff ook zo begonnen is als deze jonge dame in onderstaand filmpje, betwijfel ik, want hier is er toch wel iets heel ernstigs aan de hand met de toonvorming:

     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik zelf ben ook linkshandig maar mijn viooldocente zei vanaf les 1 al, dat het lichaam zowiezo moet wennen aan de manier waar op je een viool moet vasthouden. Een voordeel voor linkshandige is: dat je soepel over de snaren kunt "wandelen". Maar waar een linkshandige op doelt, is het bedienen van de strijkstok. Een linkshandige neemt een voorwerp rechtshandig vast waardoor deze met links iets bedient of schoonmaakt. Je raakt de controle denkbeeldig kwijt als je de viool op streek wilt bedienen. Maar het is mij ook gelukt om als linkshandige een rechtshandige viool te bespelen. Ik ben er nu aan gewend en zou niet willen wisselen.
     

Deel Deze Pagina