linkshandige viool

Ongetwijfeld zijn er mensen die er meer verstand van hebben op dit forum, maar volgens mij is het nieuw bouwen van mijn linkshandige viool eerder de moeite waard dan een viool verbouwen. Het instrument zou geopend moeten worden en de zangbalk verwijderd, een nieuwe zangbalk aan de andere kant…. En als je kleinzoon in een orkest zou willen spelen, geeft dat grote problemen met de strijkrichting. De speler naast hem zou beter een veiligheidsbril dragen?Daarom spelen linkshandigen over het algemeen gewoon rechtshandig viool. Iets meer uitdaging mogelijk voor hen om de streek goed te krijgen maar de linkerhand partijen zouden juist wat gemakkelijker af moeten gaan.

Het lijkt mij een kwestie van aanleren. Zo wordt tegen iemand die rechtshandig is ook niet geadviseerd om een linkshandige viool te kiezen met de gedachte dat de rechterhand (en vingers) dan 'van nature' al beter ontwikkeld zijn. Rechtshandigen kunnen hun linkerhand uitstekend ontwikkelen door veel te oefenen. En zo kan dat ook gelden voor linkshandigen. Resumerend komt het er op neer dat iemand die linkshandig is gewoon op een normale (rechtshandige) viool zou moeten spelen.

De vraag over het ombouwen heb ik nog niet beantwoord.
Een zangbalk vervangen is niet het enige. Vaak is de dikteverdeling van de bladen (met name die van het bovenblad) niet optimaal voor een geheel andere kamdruk.
Daarnaast kom je in de problemen bij de krul want daar behoren de stemschroeven dan ook gespiegeld te worden. Nu kan dat worden genegeerd, maar fraai is het niet. Dan is er ook nog een linkse kinsteun nodig.
Ja, en dan heb je een linkshandige viool en dan? Zoals Hubertus al noemde, in orkestverband vreselijk ongemakkelijk. Ik zou er derhalve niet voor gaan, maar alles in het werk stellen een rechtshandige viool te leren bespelen. Is ook wel zo 'handig'.

Ombouwen is helemaal geen probleem, al hangt er wel een flink kostenplaatje aan. Ik heb nog wel ergens een linkshandige liggen, eenvoudige linkshandige instrumenten zijn ook wel te krijgen en linkshandige kinhouders van Teka of Guarneri zijn gewoon op voorraad. Maar: waarom? Vioolspelen is zowel voor de linkerhand als de rechterhand uiteindelijk ongeveer even lastig en in sommige opzichten zijn linkshandigen weer in het voordeel. Dus: gewoon normaal aanleren en niet de lastige weg van de linkshandige viool kiezen.
Ik heb een redelijke ervaring met het ombouwen naar linkshandig, maar heb dat uitsluitend gedaan voor strijkers met een handicap aan de linkerhand (een of meer vingers niet bruikbaar of ontbrekend, dus ze moesten wel!) en die strijkers waren niet perse linkshandig.

Terug
Naar boven