linkshandige viool

Mijn kleinzoon is linkshandig. Kan je een rechtshandige viool ombouwen naar linkshandig?
Ik zelf ben ook linkshandig en vroeg op vioolles of ik niet beter een linkshandige viool kon aanschaffen.

Mijn viooldocente zei: heb je ooit eerder viool gespeeld? Ik zei nee.

Dan maakt het niet uit zei ze. Want je moet het nog leren en dan kun je beter een normale viool bespelen.

Daarnaast kun je geweigerd worden in orkesten omdat je strijkstok de andere kant in beweegt. En je de ogen uit kunt steken van je mede violisten.

Dus al om al, zou ik gewoon een normale viool bespelen. Het is mij ook gelukt.

Er is nog wel meer wat niet meer klopt zoals de dikteverdeling van met name het bovenblad. Overeind blijft dat ombouwen niet het meest ideale is. Daarom: gewoon op de reguliere 'rechtse' viool beginnen. Maar dat was allemaal al eerder besproken.

Wanneer een linkshandige viool perse gewenst is, hangt het van het niveau van de speler af of een linkshandige viool op bestelling door een vioolbouwer wordt gebouwd (duurste optie) of een LH viool wordt betrokken van een goed atelier uit China of Roemenië of dat het gaat om een LH beginnersinstrument dat gekozen kan worden uit de catalogus van een handelsfirma die dergelijke violen in het schap heeft liggen. Ombouwen van een bestaand instrument door een vioolbouwer vereist een in principe goed klinkend instrument voor het niveau van de speler en het is nogal prijzig aangezien er veel uren in gaan zitten: Instrument openen, basbalk uitnemen, nieuwe basbalk inpassen en inlijmen, stapelgebied inspecteren en in sommige gevallen verstevigen, stemsleutels uitnemen, gaten LH inruimen, mogelijk ook eerst verbussen, bovenzadel vervangen, toets aanpassen op LH, kam LH snijden, kinhouder vervangen door LH model, instrument opnieuw optuigen.

Misschien eens uitzoeken hoe linkshandige strijkers het spelen op een standaard strijkinstrument ervaren?

Bestaan er linkshandige meesterviolisten? We kunnen gevoeglijk aannemen dat hun instrumenten volgens standaardvormen gebouwd zijn, niet gespiegeld.

Terug
Naar boven