linnen als versteviging

Discussie in 'Overig' gestart door pietergillis, 25 jan 2011.

  1. pietergillis

    pietergillis

    Lid geworden:
    25 jan 2011
    Berichten:
    10
    ik bouw momenteel een pardessus de viole.
    De oude Fransen gebruikten linnen als randversteviging.
    Is er iemand die me kan adviseren welk linnensoort hiervoor het beste gebruikt kan worden?
    pietergillis
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Pietergillis,

    Welkom op ons forum.

    Linnen als randversteviging had ik nog niet van gehoord, wel baleinen en hout.
    Ik kom er nog niet helemaal uit, termen als vlas rooten, braken en zwingelen, trekrepelen en keerrepelen. Allemaal nieuwe dingen. Aller eerst verwarde ik linnen met Denim, nog een frans product. Denim (de Nimes), voor onze "jeans" is echter een katoen product en geen vlas-product.

    Aangezien ik het niet zeker weet doe ik een beetje een gok en laat mijn inbeeldings vermogen er maar een beetje op los.

    De randinleg bestaat normaal uit drie laagjes hout, ik stel me voor dat als ik dat met vlas zou moeten doen, dat ik voor twee keuzes sta. Of ik ga (dat is de gok) voor een bewerkte vlas soort of ik zou met pure vlasstengels werken. De laatste optie lijkt mij de beste.

    Ik zou proberen om met een vlas-kweeker in contact te komen en eens kijken of je aan een bosje vlas kan komen.

    Het lijkt mij dat je met vlas (linnen) strengen moet gaan werken, direct van de vlasplant, het houtige deel.

    Kijk zo wie zo eens op wikepedia onder, vlas en linnen en houd ons a.u.b. op de hoogte, ik vind het best interessant.

    Remi
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik denk dat Remi de randversteviging verwart met de randinleg! Uit 18de eeuwse reparatieverslagen van het Spaanse hof (ik heb het een keer gelezen, ik weet niet meer wáár) bleek dat Stradivari sommige violen aan de binnenkant had versterkt met strookjes perkament. Ik zou me niet te druk maken om welke soort linnen, maar gewoon iets van kaasdoek gebruiken: niet te dicht van structuur en toch sterk. Kun je ook mooi licht insmeren met warme lijm.
     
  4. pietergillis

    pietergillis

    Lid geworden:
    25 jan 2011
    Berichten:
    10
    bedankt voor de reacties.
    Remi is inderdaad in de war met de inlegsuggesties. Het gaat inderdaad om de verstevigingsranden die de krans met boven- en onderblad verbindt. IN het Engels noemen ze dit de lining, omdat die ook oorspronkelijk van die stof gemaakt werd.
    Ik zal mijn ervaringen met stevig linnen laten weten t.z.t.
    Met vriendelijke groet
    pietergillis
     
  5. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    In een goede teken- en schildermaterialenwinkel is vaak schilderslinnen verkrijgbaar. Ook zonder grondering. Misschien kleine stukken aanschaffen en testen.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Heren,

    Bedankt voor de correctie.
    Schilders linnen als randversteviging, in laagjes opbouwen? Moet wel lukken, dunne reepjes snijden en op elkaar lijmen. Misschien is het makkelijker dan met een strookje hout, linnen met lijm lijkt me makkelijker te plooien dan het in/op lijmen van een strookje hout.

    Heb het laatste (strookje hout) ooit eens geprobeert met alleen hout en met modelbouw triplex. Beiden natuurlijk buigen op een heet ijzer. Nee helaas linnen heb ik geen ervaring me, had er nog nooit van gehoord.

    Remi
     
  7. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Misschien een vraag voor een andere afdeling, maar ik ben benieuwd wat een pardessus de viole is. Een kleine diskant gamba met vijf snaren, maar wat en hoe kleiner ... ?
     
  8. pietergillis

    pietergillis

    Lid geworden:
    25 jan 2011
    Berichten:
    10
    een pardessus de viole is de kleinste uit de gamba-familie.
    De mensuur is ongeveer 30 cm
    Ze werden met 5 of met 6 snaren gebouwd
    Het instrument wordt zittend, op schoot, aangespeeld

    In de fotocollectie van het Cite de La Musique in Parijs zijn verscheidenen exemplaren opgenomen.
    Daarnaast zijn er nog tekeningen beschikbaar in diverse musea, maar dat kost inj de regel nogal wat moeite
    groet
    Peter de Regt
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een beetje Googelen en dan komt er wel een afbeelding, die ik hier even neerzet:

    [​IMG]

    (Bouw)tekeningen zal wel heel wat moeilijker worden. :/
     
  10. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Prachtig, ik was tot nu toe nogal vage en verwarrende informatie tegengekomen (zoeken is een kunst apart).
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De afbeelding zoals geplaatst in post#9 heeft het nadeel dat je geen idee hebt van de grootte. Er zit niets naast wat kan dienen als referentie voor de lengte.

    Om weer terug te keren naar het onderwerp: ik heb een hele tijd geleden een artikel gelezen over een cello ribreparatie met gebruikmaking van linnen. En ik heb al een aantal uren het een en ander door gespit, echter zonder het gewenste resultaat. Ik kan het dus (nog) niet terug vinden. Kan zijn dat ik verkeerd zoek met bijvoorbeeld een onjuist trefwoord. Jammer, maar soms gebeurt dat.
    Wel kwam ik tegen dat een ribreparatie met linnen geen zin heeft bij de viool, omdat die t.o.v. de cello maar een heel smal gedeelte tussen de lijmranden heeft.
     

Deel Deze Pagina