Pietergillis,
Welkom op ons forum.
Linnen als randversteviging had ik nog niet van gehoord, wel baleinen en hout.
Ik kom er nog niet helemaal uit, termen als vlas rooten, braken en zwingelen, trekrepelen en keerrepelen. Allemaal nieuwe dingen. Aller eerst verwarde ik linnen met Denim, nog een frans product. Denim (de Nimes), voor onze "jeans" is echter een katoen product en geen vlas-product.
Aangezien ik het niet zeker weet doe ik een beetje een gok en laat mijn inbeeldings vermogen er maar een beetje op los.
De randinleg bestaat normaal uit drie laagjes hout, ik stel me voor dat als ik dat met vlas zou moeten doen, dat ik voor twee keuzes sta. Of ik ga (dat is de gok) voor een bewerkte vlas soort of ik zou met pure vlasstengels werken. De laatste optie lijkt mij de beste.
Ik zou proberen om met een vlas-kweeker in contact te komen en eens kijken of je aan een bosje vlas kan komen.
Het lijkt mij dat je met vlas (linnen) strengen moet gaan werken, direct van de vlasplant, het houtige deel.
Kijk zo wie zo eens op wikepedia onder, vlas en linnen en houd ons a.u.b. op de hoogte, ik vind het best interessant.
Remi