Lola Mees

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Hopf, 14 mrt 2006.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    In al die jaren dat ik niet zelf (meer) viool speelde, heb ik me toegelegd op het verzamelen van geluidsopnamen van strijkers en dan met name violisten. Dat begon 'gewoon' met het kopen van LP's en CD's, vervolgens 78-toerenplaten, om tenslotte te eindigen met (deels vooroorlogse) radio-opnamen. Van acetaatplaten ben ik afgebleven. Ik had ze wel maar dorst ze niet af te spelen. De rimboe van 78-toerenplaten is in dat verband al erg genoeg: ik eindigde met een voorversterker met een ingangskeuzeschakelaar met meer dan twintig standen. Want ieder label had weer een eigen afspeelkarakteristiek. Er bestond immers nog niet zoiets als een RIAA-norm. Plus de toestanden bij het afspelen van Pathé en Edison (hill-and-dale) platen. Of draadrecorders.

    Bij het aanschaffen van al die 'geluidsdragers' ging ik niet erg selectief te werk: als er gestreken werd kocht ik het :) Dat leidt er wel eens toe dat je uitvoerenden in huis haalt waarvan de naam, ook na duchtig zoeken, je NIETS zegt. Zo ook in het geval van een heruitgave op CD van (amateur?)radio-opnamen van de violiste Lola Mees. Volgens de bijsluiter een leerlinge van Oscar Back en door haar concerten voor de oorlog bekend in zowel Nederland als Canada. Nu ben ik tamelijk bevriend met een aantal lieden dat in Canada historische opnamen opnieuw uitbrengt. Maar de naam Lola Mees zegt ze niets.
    Nu zou ik natuurlijk bij oud-leerlingen van Oscar Back kunnen informeren. Maar dan kom ik niet zozeer bij Emmy Verhey of Christiaan Bor terecht (ik vrees te jong in dit verband) maar bijvoorbeeld bij de heren Krebbers en Olof. Maar ik weet niet of beiden deze inbreuk op hun privacy zouden waarderen. Ik kan het natuurlijk altijd nog wel proberen, maar wellicht komt de naam van Lola Mees bekend voor bij leden van deze groep. Vandaar dit verzoek.
    Alvast bedankt voor de moeite.

    Groet,

    Hopf
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Nooit van gehoord. En ik ben toch ook van de tijd dat Christiaan Bor nog erg jong was en net een beetje bekend werd.

    Ook op internet geen resultaat, maar dat zul je zelf ook al wel hebben geprobeerd.

    Wordt toch "over de plas" informatie inwinnen denk ik :) .
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Dag Frits,

    Als ik die bijsluiter goed begrijp, was Lola Mees voor de tweede wereldoorlog al leerling van Oscar Back. Dus in de tijd van Herman Krebbers en Theo Olof. En overzee (Canada) informatie vragen heb ik al geprobeerd, zij het zonder resultaat.

    Overigens doet mij dat denken aan een voorval, verteld door één van die vrienden. Er was sprake van een heruitgave van nogal oude opnamen van David Oistrach. Daaronder opnamen die Oistrach maakte met één van zijn eerste pianisten, namelijk Wladimir Yampolsky. Het leek een leuk idee in de bijsluiter ook iets over Yampolsky te melden. Nu beschikt de universiteit van Toronto gelukkig over een 20-delige Russische muziekencyclopedie, dus dat leek geen probleem. Maar aangezien het Russisch van die vriend niet al te geweldig is, vond hij niets. Een vervolgens meegenomen Russische dame kon echter ook niets vinden. Want, bleek achteraf, Yampolsky was politiek in ongenade gevallen.

    Maar wie was nou toch Lola Mees? Het zal er toch wel op neerkomen dat ik mij wend tot oudere leerlingen van Oscar Back.
    In ieder geval bedankt voor de moeite.

    Groet,
    Hopf
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bel Theo Olof anders eens.

    Adres via PM

    Remi
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Remi,

    Bedankt. Ik zal de stoute schoenen aantrekken :p

    Groet,
    Ronald
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bellen is de oude heer Olof niet zo dol op, tenzij hij (inter)nationaal weer eens in het zonnetje wordt gezet.

    Een briefje met het verzoek plus wat lof over het nieuwste boekje over Oskar Back doet denk ik wonderen.

    Vergeet niet dat de heer Olof inmiddels in de tachtig is en op 5 mei (1924) er weer een jaar mag bij schrijven.

    [​IMG]

    foto: Olsjen (Theo Olof)


    Remi
     
  7. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Dit "draadje" doet me meteen weer terugdenken aan het boek dat ik van Herman Krebbers heb gelezen. (eigenlijk meer de samenvattingen van zijn gesprekken bij een radioprogramma van de VARA) Het is een boeiend boek om te lezen waarin hij vertelt over eigen leven, zijn leven als violist, zijn rol als docent en zijn rol als concertmeester bij het Residentie Orkest en het Concertgebouw Orkest.....Wie nog eens de tijd en zin heeft: het is een fijn boekje om te lezen. In bijna ieder grotere stadsbieb vermoedelijk wel te vinden.

    Herman Krebbers. Portret van een kunstenaar. Uitgeverij Meulenhof, in 1981 (grappig, mijn geboortejaar) uitgegeven


    Juupje
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Juupje,

    Iets soortgelijks -althans dat denk ik op te mogen maken uit je informatie omtrent het boekje van Krebbers- is eens verschenen over en van Theo Olof: "Daar sta je dan".

    Heb het even gepakt en ik wist waarempel nog precies waar het zou moeten staan!!

    Ik heb het op Sinterklaas van mijn reeds lang geleden overleden oma in 1962 (is overigens niet mijn geboortejaar want ik speelde toen al een een jaar of vijf viool en had al even zovele jaren les) gekregen, want die informatie staat er in geschreven door mijzelf toendertijd (blijkt maar weer: altijd handig als je dat even doet!)

    De uitgever was destijds Ooievaar zesde druk 1961. Ik heb het wel eens in de bieb gezien. Alweer die van Arnhem, maar ja daar heb ik een tiental jaren in de buurt doorgebracht, dus wat wil je?

    't Is maar een dun boekie (127 pagina's) leest vlot weg, dus zo uit.
    Is wel een grappig werkje.


    groet,


    Frits
     
  9. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Kijk, weer een boek erbij dat gelezen gaat worden. Dank je wel voor de tip. De andere boeken (die over vioolbouw) kan ik in Breda niet vinden en te pakken krijgen, dus ik ga binnenkort een "dagje uit" naar 's Gravenhage. :)

    Groetjes,

    Juupje
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Juupje,

    Je mag natuurlijk best een dagje uit in Den Haag, maar heb je ook geïnformeerd naar de mogelijkheid om die boeken aan te vragen?

    Een beetje bibliotheek doet daar niet moeilijk over.

    Kost allicht minder dan een trip naar Den Haag. In het laatste geval zul je ze eerder hebben bekeken, dus da's wel weer een voordeel.
     
  11. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
     
  12. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Zoals dat in goed Nederlands heet, even een 'update'. Ik kreeg van Theo Olof een uitermate vriendelijk briefje. Hij schreef contact te hebben opgenomen met Lola Mees en zij heeft er geen enkel bezwaar tegen bij mij levende vragen te beantwoorden. Een uitnodiging waaraan ik met graagte gevolg zal geven.

    Ook een kleine teleurstelling. Ik beschik over enkele stokoude grammofoonopnamen van Theo Olof. Dus vroeg ik hem welke hiervan 'zijn eerste' was. Pech, dus. Want dat was het Nigun van Bloch, samen met Gerald Moore. En dat heb ik niet. Moet ik dus weer al die bakken met 78-toerenplaten door. Kringloop, here I come :p

    Hopf
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Binnenkort is hij weer jarig.

    Kaartje sturen namens StrijkersForum?

    Remi
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Misschien kun(nen) je (we) hem zo "gek" krijgen dat ie zich aanmeldt als lid?

    Aangenomen dat ie een PC heeft en ermee overweg kan.

    Hij is al redelijk op leeftijd, dus zal misschien niet gaan.

    Hoe oud wordt hij eigenlijk?
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Theo Olof is geboren op 5 mei 1924 dus wordt 82 jaar.

    Ik weet niet of hij er nog wel behoefte heeft om op deze leeftijd nog actief te zijn op een website. Wel weet ik dat hij er van geniet als hij weer eens in de belangstelling staat en toen ik hem vorig jaar opbelde om te vragen of ik hem mocht interviewen voor violistenweb gaf hij te kennen daar geen behoefte aan te hebben.

    Echter trots als een oude pauw wist hij me te melden dat er een boekwerkje aan kwam over Oskar Back.

    Je zou denken dat hij zich terug heeft getrokken en ergens anoniem in een rusthuis zit…
    Maar hij staat wel met volledige naam in de telefoongids. Niet als T. Olof maar als Theo Olof.

    Remi

    Kijk maar eens op www.spyderweb.nl
     
  16. C.C.Busch

    C.C.Busch

    Lid geworden:
    28 mrt 2008
    Berichten:
    1
    IK zal mij even voorstellen, mijn meisjes naam is Carla Busch en ik ben de dochter van Willy Busch en had ik gelezen dat je opnames zocht??, en wilde je iets weten over Lola Mees. Ik ken haar van heel vroeger toen ik een klein meisje was. als je wilt kun je terug schrijven.

    Groeten, Carla Busch

    P.S Ik was nog aan het proberen bij jullie om informatie over Willy Busch maar jammer niets gevonden terwijl hij behoorlijk beroemd is geweest!
     
  17. carr-friesje

    carr-friesje

    Lid geworden:
    11 apr 2011
    Berichten:
    1
    hoi Hopf.

    ben je op zoek naar informatie over de violiste Lola Mees?
    Ik werk namelijk in het verzorgingshuis waar zij op dit moment woonachtig is.
    Als je wilt kan ik wel het één en ander aan haar vragen.

    groetjes
     
  18. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Beste carr-friesje,

    Ik heb dit vriendelijke aanbod kennelijk over het hoofd gezien. Maar gelukkig heb je me ook nog een PM gestuurd, zodat alles uiteindelijk toch nog goed is gekomen. Ik weet nu heel wat meer. Bedankt voor je hulp en bemiddeling.

    Met vriendelijke groet,
    Hopf
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik kreeg vandaag via e-mail een bericht binnen, dat Lola Mees op 18-7-2011 op 92-jarige leeftijd in een verzorgingshuis te Oosterbeek is overleden.

    Dank voor degene die dat heeft gemaild! Zo blijven we op de hoogte.
     
  20. GerritVanOord

    GerritVanOord

    Lid geworden:
    19 nov 2011
    Berichten:
    1
    Ik ben te weten gekomen, dat Lola Mees op 30 maart 1943 in Amsterdam met Mischa Hillesum de Frühlingssonate heeft gespeeld. Zij moet toen 23 of 24 zijn geweest. Mischa Hillesum was toen 22 jaar oud. Ik zou van Lola Mees graag het geboortejaar, de datum en de plaats vernemen. Heette Lola Mees alleen 'Lola' of had zij nog andere voornamen?
    Zodra ik iets meer vind over de violiste, vermeld ik dat hier. Gerrit Van Oord.
     

Deel Deze Pagina