Losse toets: schatting kostprijs reparatie?

Discussie in 'Cello' gestart door Nimrod, 3 mei 2014.

  1. Nimrod

    Nimrod

    Lid geworden:
    3 mei 2014
    Berichten:
    2
    Als amateur met een instrument in bruikleen was ik eigenlijk niet meteen van plan een cello te kopen. Maar een kans deed zich voor en ik kocht een cello. Het was een gok, maar soms moet je eens een risico nemen in het leven ;) Vandaag bekeek ik de cello met mijn leerkracht, en op zich ben ik blij met klank, gewicht, speelt heel makkelijk... Alleen stelden we vast dat er een probleem is met de toets. Die lijkt er al eens afgehaald/losgemaakt te zijn in het verleden, en eigenlijk niet degelijk vastgelijmd. Ter hoogte van de krul en het einde van de snaren hangt hij vast, maar in het midden is er een spleetje van een paar milimeter over quasi de gehele lengte. De cello ontstemt bovendien heel snel omdat het inkepingetje in de toets van de re-snaar er wat vreemd uitziet (2 inkepingen naast elkaar waardoor de re-snaar het niet goed lijkt te weten ;) )
    Vermoedelijk hierdoor (maar dat moet verder bekeken worden) onstemt de cello quasi continu wat bespelen onmogelijk maakt. En nu de vraag: een toets lijmen valt als ik me informeer via internet nog redelijk mee van prijs (+- 50-75 euro?), maar wat als de toets helemaal vervangen moet worden? Heeft iemand een idee van de prijs van zo'n ingreep? Ik zou voorts een volledige check-up willen laten doen, kan iemand me een ruwe schatting geven? Alvast bedankt!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Allereerst: direct de spanning van de snaren halen en morgen naar de vioolbouwer. Een cellohals krijgt zijn totaalsterkte van het "laminaat"van toets en hals, de esdoorn hals alleen is vrij kwetsbaar. Ongetwijfeld is dat de reden van het snelle ontstemmen
    Naar een cello laten kijken door een vioolbouwer om vast te stellen wat er aan moet gebeuren is (meestal) kosteloos. Het vastlijmen (na het eerst helemaal loshalen) van een toets en het vervangen van een bovenzadel (niet in alle gevallen noodzakelijk) zou samen 80-100 euro mogen kosten.
     
  3. Nimrod

    Nimrod

    Lid geworden:
    3 mei 2014
    Berichten:
    2
    Ok, hartelijke dank! Ik heb de spanning van de snaren gehaald. Morgen naar de vioolbouwer is wat moeilijk, maar ik heb ondertussen een goed adresje in Brussel en ga er zo spoedig mogelijk heen. Ik laat dan wel nog eens weten wat het "groot onderhoud" opleverde. Bedankt!
     

Deel Deze Pagina