Louis Zimmermann

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Hopf, 9 okt 2020.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Louis Zimmermann was tot 1940 in Nederland wereldberoemd als concertmeester van het Concertgebouworkest. Samen met Ferdinand Helman. Wellicht aardig te weten dat beide heren elkaar zo ongeveer naar het leven stonden. Maar dat komt vaker voor, denkend aan de concertmeesters Erich Röhn en Gerhard Taschner van het Berlijns philharmonisch orkest. Overigens hebben Zimmermann en Helman in 1937 samen nog plaatopnamen gemaakt, namelijk het dubbelconcert van Bach en het concerto grosso op. 3 no. 8 van Vivaldi. Het klinkt, vriendelijk geformuleerd, nogal naar 1937. En naar Mengelberg. Maar ik dwaal af.

    Zimmermann heeft ook een aantal composities op zijn naam, waaronder een vioolconcert. Maar ook variaties op 'Al is ons prinsje nog zo klein, hoezee
    Alewel zal hij stadhouder zijn, hoezee'

    Voor de volledigheid:

    'Al buigt de stam, al kraakt het riet
    Alewel treurt Oranje niet
    Hoezee, vivat, hoezee
    Vivat, Oranje, hoezee!'

    Het eerste couplet van dit versje bevat in totaal vier keer de kreet 'hoezee' en dat roept bij mij, mogelijk onbedoeld, toch wat associaties op met een minder plezierige periode in onze geschiedenis. Al was het toen 'houzee'.

    Ik heb het genoemde variatiewerk één keer in mijn leven via de radio gehoord. Omtrent de uitvoerenden van toen tast ik in het duister: Omroeporkest? Radiofilharmonisch orkest? Dick van der Meer als solist?

    Alvorens een beroep te doen op Beeld&Geluid (of hoe die toko tegenwoordig heet) dan wel het NMI, de vraag of dit werk bij iemand binnen deze groep bekend is.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik mis een geluidsfragment om er ook maar iets over te kunnen zeggen.
    Ik ken wel een Frank Peter Zimmermann die viool speelt. Zou dat z'n kleinzoon kunnen zijn? Past dan weer wat beter met de kreet "houzee".
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Dat beiden de Duitse achternaam 'Zimmermann' dragen is niet zo vreemd, want de vader van de in 1873 in Groningen geboren Louis was afkomstig uit Duitsland. De zoon van Louis Zimmermann (1913-1998), eveneens Louis geheten, is in de periode 1947-1952 werkzaam geweest als hoogleraar economie in Mainz. Maar het lijkt mij in dit geval nauwelijks verdedigbaar uit te gaan van iets als een biologisch verband met de in 1965 in Duisburg geboren Frank Peter Zimmermann. To put it mildly ;)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee, ik had ook al zo mijn vraagteken. ;)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    En Robert Zimmermann, beter bekend onder zijn artiestennaam Bob Dylan? Heeft menigmaal een strijker in zijn begeleidingsband gehad, is die ook familie? (En wat doen al die vermeende familieverbanden er eigenlijk toe?)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die verklaren een mogelijke associatie met het door Hopf geopperde 'houzee'. Want Louis Zimmermann was concertmeester in Nederland en Frank Peter Zimmermann is een Duitser.
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Op gezag van Shakespeare: What's in a name? That which we call a rose/By any other name would smell as sweet.

    En dan hebben we het nog niet eens over de complicatie dat van de tien vaders er één niet de biologische vader is. Altijd informatief dat DNA-onderzoek :cool:
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee, da's geen Duitser en daar gaat het juist om.
     

Deel Deze Pagina