Luchtvochtigheid

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 21 jun 2016.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik zou het omkeren: voor jullie gewoon een noodzaakk en voor de violen ook wel prettig!;)
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Het ding maakt wel flink geluid, idee van zo'n ventilator. Heb hem nu wel in de hoogste stand staan....
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ben heel benieuwd of het voldoende werkt.
    Ik hoop het echt voor jullie!
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Met het apparaat vliegt de luchtvochtigheid hier in de woonruimte (waar ook de violen zijn) gelukkig omlaag nu. Hij staat nu vanaf 8 uur vanmorgen aan. Vanmorgen was hij nog 80%, nu zit hij op 69%. We hebben nu zo'n digitaal weerstation (kregen we bij de bestelling) dus kan ik het heel goed in de gaten houden.
    Had ik niet verwacht, zo'n snelle daling, want de man die ik sprak zei me geduld te hebben, hij had het over weken.
    Nu is het natuurlijk nog niet onder controle. Het apparaat staat nu op maximum aan en ik heb het nu over 1 ruimte. Hier beneden is het nog een stuk vochtiger en uiteindelijk moet gewoon de hele kerk (ik denk 550 m3) een stuk droger worden, maar ik heb er aardig vertrouwen in! Het voelt in ieder geval voor de violen al goed en als het in dit tempo door gaat, zitten we misschien vanavond al onder de 60%...
     
    Marcelita, marloes s en Deanone vinden dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dát gaat vlot!
    Gaan jullie het apparaat morgen beneden zetten en dan daar het in z'n maximum zetten?
    Ik ben benieuwd hoe het dan in de woonkamer gaat.
    Die apparaten kunnen inderdaad wel flink van zich laten horen!
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    We hebben de deuren vanmiddag ook open gezet naar de slaapkamers, want het zou toch wel fijn zijn als het daar ook wat droger wordt. Hierdoor is denk ik de luchtvochtigheid in de woonkamer blijven hangen op 65%. Toch een mooi resultaat, denk ik. Want dat apparaat is nu toch een groot volume aan het ontvochtigen geweest.

    Vannacht zet ik het apparaat wat in de buurt van de violen en blijft hij aan. Ben benieuwd hoe het morgenochtend is.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Hoop dat je geen last hebt van de herrie dat het apparaat maakt!
    Inderdaad slim om de deuren open te zetten. Als het buiten zo'n 20 graden is en waait, zou je ook even het apparaat uit kunnen zetten en de deuren naar buiten tegen elkaar open zetten.
    65% is al een heel aardig resultaat en een stuk fijner voor de violen. 50% is natuurlijk wel het beste.
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Behalve dan dat het de afgelopen dagn buiten ook zeer vochtig was.
    Mijn meter gaf aan dat bet buiten boven de 85% vochtig was.
    Zet je dan alle deuren open dan haal je juist de vochtigheid naar binnen.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Klopt. De man van het apparaat legde me ook uit dat we juist nu de ramen en buitendeuren dicht moesten houden. Vannacht de slaapkamerdeuren dicht gehouden (open trap) en we hoorden het apparaat niet meer. Hadden we wel even aan de andere kant van de kamer gezet, want overdag stond hij onder de trap, dan hadden we er wel last van gehad. Dus het ging prima.
    De luchtvochtigheid zit nu rond de 60%. Stukken beter! We halen echt liters water uit het apparaat.

    We moesten geduld hebben, het kon weken duren voordat het onder controle is. Dus voorlopig blijft het apparaat nog in de woonkamer (boven) en over een paar weken, als het hier stabiel lijkt, kijken we wat er gebeurt als we het apparaat beneden zetten. Dan hebben we helemaal geen last meer van het geluid.

    Ik vraag me alleen af of zo'n apparaat in de hele kerk de luchtvochtigheid op peil kan houden (dat vroeg de verkoper zich ook af), maar we zullen zien. We moesten eerst maar eens proberen met 1 apparaat. Ik hoop ook echt dat dat voldoende is.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het lijkt me dat er dan ook zonnepanelen nodig zijn op het dak?
    Want als de ontvochtiger 24u per dag aanstaat kost dat toch een hoop energie.
    Heb je automatische afvoer van het water, anders stopt het apparaat er mee als de bak vol zit. Als dat 's nachts gebeurt is al het er voorafgaande werk voor niets geweest.
     
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Zouden er geen risico's zijn als het te snel naar beneden gaat? Op zich is het natuurlijk heel mooi als het heel snel naar beneden gaat, maar zouden houten balken bijv. dan niet te veel gaan werken?
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mmm, en dan te bedenken dat heel het binnenwerk hier van hout is, en steunt op houten palen... Nu ja, we merken het wel als we ineens beneden slapen....

    Hij blijft nu hangen op 60/65%. Dus er verandert nu niets meer heel snel.
    De violen waren vanmorgen wel knettervals! Maar daar hebben we een stemvorkje voor :)
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zonnepanelen mag niet op een rijksmonument. Jammer, want we hebben dak genoeg. Misschien mag het in het weiland van de buurman, tegen de dijk, zou een ideale plek zijn.
    Nee, we gaan inderdaad hoge kosten krijgen. Hopelijk hoeft het apparaat later niet continu aan te staan.

    Eind komende week komt de stukadoor nog voor een stukje muur, wordt het hier toch weer wat vochtiger... Nu ja, hopelijk valt het mee.

    We hebben geen automatische afvoer van het water, maar het apparaat slaat af als het vol zit. Is nog niet gebeurd, als we 's morgens en 's avonds legen lijkt het gewoon te kunnen.
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Vanmorgen was echt voelbaar dat de luchtvochtigheid lager was in huis! De meter geeft nu 56% aan, dus de violen zijn uit de gevarenzone! :D
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Heb je ook gespeeld op de violen onder die verschillende vochtigheden?
    Dan zou je gemerkt kunnen hebben dat de klank ook verschillend is.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, klopt. Maar vooral verschil tussen de extreme vochtigheid en dan de drogere lucht nu. Het ging natuurlijk ook echt snel en de viool moest ook natuurlijk acclimatiseren...
    Mijn viool is weer wat scheller (een ander zou helderder zeggen misschien). Ik denk dat ik er ook toe ben aan nieuwe snaren, maar wil nog steeds een snarenconsult, dus ga nu geen nieuwe kopen.

    Femkes viool klinkt nu mooier, vind ik. Die klinkt minder verkouden ;)

    Het raam stond open (het apparaat geeft ook aardig warmte af) en het ging op een gegeven moment regenen, dus schoot de vochtigheid weer wat omhoog, nu 61%. Nog steeds een stuk lager dan die 80% waar we mee begonnen!

    Nu hebben we het apparaat in een andere ruimte gezet. Die staan wel in verbinding met elkaar, maar de andere ruimte is nog vochtiger. Ben benieuwd of het apparaat dit gaat trekken.
     
    marloes s vindt dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Je apparaat blijkt toch heel wat mans te zijn, dus dat zal best gaan. Heeft wat tijd nodig, maar goede kans lijkt me.
    Wellicht dat je wat vaker het waterreservoir moet legen.
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Luchtvochtigheid hangt van veel factoren af. Ten eerste natuurlijk van de buiten temperatuur, en vochtigheid buiten. Maar ook of er veel mensen in huis zijn. Veel mensen geven veel vocht. Zijn er veel kamerplanten of geen kamerplanten. En wordt er veel gekookt of weinig gekookt. Een oude schilder zei mij vroeger eens, dat hij aan de buitenkant van een huis kon zien of er veel mensen in woonden. De verf bladdert van zo'n huis eerder af. Ook zei hij dat het vooral binnen goed geverfd moet zijn want anders trekt het vocht in het hout en ook dan bladdert de verf er buiten af. Maar ook als het aan de binnenkant niet goed is geverfd dan hoopt het vocht zich op in het hout, en laat zich daaruit moeilijk verdrijven.

    Dus als je het goed droog in huis wilt houden zorg dan dat het goed in de verf zit van binnen. En gooi dan die kamerplanten eruit en zet kunstplanten neer. Zorg dat de plek waar gekookt wordt goed geventileerd wordt. Doe dit met ventilatoren of zet de ramen en deuren open op de kook plaats, maar dan ook alleen op de kook plaats. Ja als je veel kinderen hebt kan je die er natuurlijk moeilijk uitschoppen, daar moet je gewoon mee leven. Maar zet je schoonmoeder gewoon buiten de deur. En bedenk wel dat alles in huis de meubels en muren doordrenkt zijn van vocht. Als ik de airco aanzet liggen de plassen water na verloop van tijd buiten, de hygrometer gaat dan vrij snel van 80 naar 70. Maar al ik de airco uitzet loopt het binnen de kortste keren weer tegen de tachtig. Om het goed droog te houden in voor en najaar, moet je dus constant de droger of de airco aanhouden, anders helpt het voor geen zier. En natuurlijk de ramen en de duren goed dichthouden.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, we kregen toevallig vandaag een plantje. Die staat nou binnen, maar volgens mij zijn dit ook planten die de tuin in kunnen. Heb ik meteen bekeken.
    Heb wel ook een lijstje gevonden met planten die juist vocht aan de lucht onttrekken. Die zal ik nog eens opzoeken, voor strijkers die toch ook wel planten in de kamer willen, maar geen hogere luchtvochtigheid.

    Maar Tobias, ik begrijp dus dat jij in huis toch ook eigenlijk wel een hoge luchtvochtigheid hebt?
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Met dit weer zit ik ook op 80, want als het niet warm is zet ik de airco niet aan. Gewoon je viool in de koffer houden dat scheelt al een heel stuk. Sommige violen heb ik bijna een mensenleven lang en ze hebben geen enkele schade opgelopen van het vocht, ze kunnen best tegen een stootje. En de grootste tijd van het jaar is de vochtigheidsgraad goed, we wonen tenslotte niet in de tropen.
     
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina